måndag, juli 09, 2018

Fortsättning följer... eller Husvagnssemester del 1

Andra helgen i juli är det typ Hemvändardagar med tillhörande marknad och festligheter i Strömsund, vi har i princip varje år sedan Elin föddes varit dit denna helg... typ 11 gånger på 12 år 😏
vi är vanligtvis där från torsdag till söndag, men det har ibland hänt det blivit fredag till måndag.

Så längden på vår husvagnsweekend var i princip absolut den samma som tidigare år oavsett ifall J var anställd och jobbade, hade semester eller var sjukskriven eller som nu egen företagare.
Tre dygn i Strömsund brukar vara fullt tillräckligt 😊

För Elin är Dunder Marknaden en självklar del av sommaren och hon är "hemma" på denna camping och har inga problem att finna vänner och eftersom poolområdet ligger jämte campingen så blir det alltid bad... egentligen oavsett väder 😉

Dunder Marknaden... ingen stor marknad, typ en 15, 20 stånd och mestadels mat i nån form.

Visst känner Ni till Beppe Wolgers Dunderklumpen?

Jätten Jorm

Dunderklumpen, en film skriven av Beppe Wolgers
som utspelar sig omkring Öhn,Sröms Vattudal,
denna delvis animerade film från 1974 räknas som Sveriges första animerade långfilm

En anledning till att vi återkommer till Strömsund just denna helg är alltså för att det är Dunder Marknaden och Hemvändarhelg, sedan bor ju Js pappa å hans fru i Strömsund,
J bodde även han i Strömsund innan han flyttade till Åsele.

Varför jag denna gång inte riktigt uppskattade campinglivet... ja jag vet icke.

En orsak kan vara att jag sovit sämre än dåligt, jag har haft svårt att somna då kroppen värkt och protesterat, jag har alltid problem då jag byter sängplats, min kropp har svårt att anpassa sig till "främmande" madrass... i husvagnen är sängen/madrassen mjukare än i min säng.

Dessutom har jag nog aldrig tidigare varit med om så skrikande fiskmåsar som denna helg, de där flygande mistlurarna väckte mig så där omkring kl 5 med sitt skrikande, antagligen var de på jakt efter något matnyttigt 😏 första natten/morgonen tänkte jag faan vad gjorde J med våra matrester från vår middag kvällen innan... tänkte på de strips jag lämnade.

Sedan så är det ju galet 😏 jag har fler sovtimmar och mer sovmorgon hemma till vardags jämfört med då vi är i husvagnen på semester 😏

Fredagmorgon blev vi väckta strax efter 9 då kom Js pappa med fru och tänkte dricka förmiddagskaffe ihop med oss, de hade ju varit vaken i "flera timmar" så de kunde ju inte på några villkor tro vi inte skulle vara vakna och redo för kaffegäster.

Lite sur blev jag då jag kom ut efter det jag tagit på mig kläder, borstat tänderna å kammat genom håret... ja jag lät J gå upp å fixa kaffe å vara trevlig medans jag å Elin gjorde oss presentabla för att umgås 😏 då jag kom ut från sovrumsdelen så fick jag en kommentar som gjorde mig irriterad... jag förklarade helt kort att jag valde att klä på mig innan jag träffade dem då jag icke trodde campinggrannarna skulle uppskatta en nakenchock i form av en kortvuxen överviktig kvinna 😏

Sedan att Elins farmor (Js pappas fru) sa till Elin att hon nu blivit så lång och smal, att Elin var väldigt fin jämfört med förra året då Elin varit så tjock gjorde väl icke mig mer välvilligt inställd till att umgås med henne... vill man bli ovän med mig ska man säga dumma saker om Elin.

Sedan så blev det ju fel redan på torsdagväll då vi skulle äta på Frasses, korvkioskmat 😊
ja det var så klart Elin som fick välja matställe denna första måltid under vår weekend.

Vi kom dit 20.35 och då höll personalen på att torka golven, ställa upp stolar och var på väg att stänga igen... vi frågade när dem stängde, jo kl 21... så visst fick vi beställa å ta med maten, vi fick icke sitta där och äta. Jag hade tänkt mig en lövbit men då det inte riktigt kändes som jag ville ta den i en frigolitlåda och forsla den typ 10 minuter eller vad det nu tar mellan Frasses och campingen så blev det en grillkorv och strips...
yes strips 😞 jag som icke äter strips om jag på nått vis slipper.

Eftersom vi var tvungen att ta maten med till husvagnen - J valde pizza - och det är lite väl svårt att äta i bilen 😏 så fick vi efter måltiden, typ vid 21.30 ta bilen tillbaka in på Flata och handla det vi behövde för att kunna äta frukost (och bjuda svärföräldrarna på fika) fredagsmorgon.

Jo men yes tro om inte det var lite så det började... mitt sämre humör och känslan att det rent blev för jobbigt, det var liksom mindre skoj redan vid start.

Nilla sa...

Jag förstår om du blev grinig på dem. Även om det nu skulle varit så att Elin varit tjock, vilket jag absolut inte tycker, så behöver man inte släppa ut allt man tänker genom munnen. Jag har ju också fått höra en del om mina två genom åren. En var för rund och en var för tunn, ja men att de är världens goaste ungar som ett gått bra för i skolan spelar ingen roll då? Kram

znogge sa...

Jag hade fått spader om någon hade dykt upp vid den tiden helt oanmäld och förväntat sig att jag skulle vara sällskaplig. Tycker att du klarade det behärskat och bra!

Kommentaren till Elin som väl var tänkt som en komplimang blev ändå väldigt fel. I den åldern är många barn lite småmulliga vilket jag ser på mina elever. Sedan börjar de växa och kropparna förändras. Men säger man så då så är det samma sak som att de inte dög tidigare. Precis som att det långa och smala är det ideala vilket kan ställa till det rejält för speciellt tonårsflickor. Den enkla sanningen är ju att vi är alla olika både till längden och bredden vilket vi ska få vara.

Kram

Emma Engström sa...

Ja usch, kroppen och humöret kan verkligen bli påverkat om man få för lite sömn! Kram

"LillaSyster" sa...

Borta bra men hemma bäst! Det ligger något i det=) Det var inte lite fräckt utan helt galet att säga det hon sa om Elin. Tycka & tänka får man ju men man behöver ju inte öppna munnen och säga det högt. Det vet väl alla att kroppen ändras då man växer..... Skit i henne, huvudsaken är att Elin mår bra. Så det blev glasögon, det har jag haft sedan jag var fyra år. Hon kommer att passa bra i glasögon, ska bli spännande och se vad hon valt för bågar =) Du ha en skön måndagskväll! Imorgon ska jag hoppa in och jobba - semester med jour..... det är ju så vi egna företagare lever, men det känns helt okej att jobba. Kram

BP sa...

Snacka om totalt fel start på den utflykten. Där gick verkligen allt rätt åt skogen direkt. Frasses inställning till middagsgäster är otrolig. Har man öppet till 21:00 får man väl ändå lov att slå sig ner och äta, vilket ni absolut hade hunnit innan stängningsdags.
Å din "svärmors" kommentar är helt otroligt. Hur f*n kan hon få ur sig något så korkat! Det är så anorektiker "föds". Vilken dum kvinna! Hon verkar inte vara "the brightest bun in the oven" som man säger på engelska. Jag hade nog exploderat. Hoppas att Elin tog inte illa vid sig. Sådana idiotiska kommentarer är ju speciellt känsliga i den åldern. Undvik kvinnan i fortsättningen!!!
Å att våldgästa er klockan 9 på morgonen för att fika tillsammans är lika oförskämt det om du frågar mig. Antingen kommer man överens om en tid eller så ringer man innan.
Så japp, jag förstår att du har mått bättre efter denna totalt misslyckade början av semestern

Ullie webersköld sa...

ja tror oxå att det är för att du inte är rätt pigg o sån inspelar ju en massa me allt
blir som en utflykt o komma iväg hemifrån ändå måste ja säga ofta

ja men gumman ja tänkte ju inte på det självklart är det ju därför
som det inte funkar med allt trodde något annat hänt me ditt namn toa mej

skönt du e här igen <3
vila dej nu då ja vem kommer inte ihåg under klumpen :)

Ha en fin morgon dag vännen kramar

Ami sa...

Jag hade också blivit ganska irriterad om någon kommit vid den tiden och förväntat sig att jag skulle vara pigg och alert och bjuda på frukost...och som sen dessutom kommer med dumma kommentarer. Men du klarade det bra :)
Och visst kommer jag ihåg Dunderklumpen :)
Kram

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ sa...

Åh så kul :D. Hade gärna besökt samma ställe, älskade filmen Dunderklumpen. Vill gärna åka iväg snart med husvagnen :D.