tisdag, februari 20, 2018

Det är inte lätt... Tele2


Min far har Tele2 som operatör, har fungerat okey, inget att klaga på... men nu för en tid sedan kom ett brev som fick min far att handla utan att direkt tänka eller fundera med mig först,
nu är min far icke omyndighetsförklarad, vilket jag påpekade för min mor för en kort stund sedan, men yes det vore enklare om jag kunde kolla upp saker i förväg... innan han tagit beslut.

I onsdags förra veckan fixade J med min fars nya telefon,
yes det blev J som fick ta tag i det då jag kände att jag faktiskt inte riktigt förstår...

Det min far gjort är att välja mobil hemtelefoni, delvis eftersom det skulle vara billigare,
men min far har av nån anledning fått för sig att Telia, Tele2 ska klippa alla telefonledningar 
typ 1 mars 2018 och därefter funkar det icke med vanlig fast hemtelefon.

Hur som haver... telefonen har inte fungerat, mina föräldrar har två telefoner, en gammal typ knapptelefon köpt på Teliabutiken omkring 1985 och en vägghängd billighetstelefon från COOP, ingen av dessa två telefoner är trådlösa... nu verkar det som att billighetstelefonen fungerar med mobila hemtelefoni, men den gamla Teliatelefonen är inte användbar.

Det går att ringa från båda telefonerna, men dem har två olika telefonnummer... väggtelefonen i köket, huvudjacket, har ett tillfälligt nummer för utgående samtal, vilket Tele2 har informerat att så ska det vara då numret så att säga hör till telefondosan, men den gamla telefonen visar fortfarande mina föräldrars vanliga telefonnummer då dem ringer från den.

Dessutom fungerar det inte alltid att ringa till dem och ifall dem svarar i gamla Telia telefonen så bryts samtalet, det är ju aningen ohållbart... om jag ringer för att kolla att allt är okey å signaler går fram men till slut får jag beskedet abonnenten går icke att nå för tillfället.
Nåväl, jag försöker ju reda upp å underlätta, det är ju min sak...
Ringde Tele2 kundtjänst, inget att klaga över, dock kunde de icke direkt hjälpa mig,
dels för att problemen mina föräldrar har troligtvis beror på för gamla telefoner,
dels eftersom jag inte har rätt att säga upp abonnemanget då jag icke är min fars förmyndare.
I morgon är en annan dag... då ska jag ringa Tele2 kundtjänst när jag är hos mina föräldrar och sedan får min far helt enkelt säga upp abonnemanget, lika bra att göra det nu innan han blir inlagd på Sjukhuset för operation, provmånaden är typ 14/2 - 13/3 så det känns ju bra om jag kan få det gjort medans det fortfarande är på provstadiet.
Långt blogginlägg... ja jag vet,
men då jag med min dåliga minne använder bloggen som dagbok, så blir det så här.
Blir det något tjafs framöver så kan jag gå tillbaka å kolla.  

Bildresultat för tele2

9 kommentarer:

BP sa...

Det där med telefoni är en djungel som jag inte ens ger mig in på att förstå alltså. Bra att du och J verkar ha bättre koll där och att du kommer att assistera din pappa att säga upp abonnemanget.
För två månader sedan sa vi hej då för gott till vår gamla hemtelefon som varit med sedan 2002. Det var liksom ingen som ringde på den längre...

"LillaSyster" sa...

Jag hoppas att du kommer ur det där smidigt. Jag är så trött på försäljare som ringer och lurar på äldre abonnemang de inte begriper. Har upplevt det själv på nära håll och det brukar vara ett elände att ta sig ur. Men stå på dig, du kanske ska ringa konsumentverket också så att du har dem på din sida - det känns som om T2 kommer att göra allt de kan för att sätta käppar i hjulen även om det nu heter att de är en provperiod har de förmåga att hitta på annat. Jag håller på dig!

Ama de casa sa...

Oj vad jobbigt det där lät! Det är ju jätteviktigt att du kan nå dom och framförallt att dom kan komma i kontakt med omvärlden!

Hoppas det ordnar sig snabbt!

znogge sa...

Det gäller verkligen att vara om sig och kring sig när det gäller telefonin och kolla upp exakt allt. Men om det bara är en provmånad så bör det ju inte vara några problem att ta sig ur avtalet. Bra om du kan hjälpa din pappa i alla fall. Hoppas det löser sig smidigt.

Kram

Nilla sa...

Men sånt ska ju bara fungera. Hoppas det löser sig. Kram

BP sa...

Glömde ju säga: Din nya header är en fantastik bild, trots att den visar stora snömängder:-)

Ullie webersköld sa...

tom med min mor sa upp sin fasta igår inte dåligt . vi skulle säga upp pappas tele o då tog vi allt på en gång o lite ändringar
men alltså det är att det ska va så himla krångligt med tele ndå nu mera. vi har ip telefoni oxå en grej o vi ringer inte ens eller knappt pratar i den ringer det är det försäljare bara skit
nu blev det långt här me

i morg ringer läkare från eksjö då ska vi se va han säger om senaste bilderna på mitt knä o va han beslutar vad som ska ske . så nervös o sen dokt på vanliga vc i morg så oj oj bäst o kojsa snart kramar

Annie sa...

Åh det där med telefoner och operatörer ..
Hoppas verkligen det löser sig! :)

Hoppas Du får en hyfsad dag :)
Jag ska strax till arbetsträningen :)


Kramar

Veiken sa...

Det här med olika telefonoperatörer är inte det lättaste att sätta sig in i. Hoppas det fungerar så att din pappa kan säga upp abonnemanget. Tur att dom har dig som kan vara till god hjälp! Kram