måndag 31 juli 2017

Då tar vi å kör igång ännu en gång




Ett nytt mål... med start idag 31 juli, vecka 31.


Jag tar det lite pö om pö 😉
det är fortfarande Sommarlov 😊

Men från å med idag är planen att jag ska vara aktiv/röra på mig, 
under minst 10 timmar/veckan, typ 80 minuter varje dag.

Jag ska gå minst 8000 steg/dag och helst runt 12000 för att få en 💥

En artikel jag fann i tidningen Må Bra nr 7 2017


10 000 steg per dag har länge varit rekommendationen på hur mycket vi bör röra på oss.

Men nu kommer det alternativa riktlinjer som bygger på nya studier i ämnet,
och de säger att vi borde röra på oss ännu mer.

Bland annat har man sett att personer som rör sig över 15 000 steg per dag 
har minst risk för hjärtsjukdomar.

Forskarna vill dock förtydliga att även om 15 tusen steg  är bättre än 10 tusen, 
så är all rörelse bra.

Det finns dock en gräns för hur inaktiv vi kan vara utan hälsorisk,
den går vid 5 tusen steg om dagen.

Så minst 5 tusen steg per dag bör man försöka uppnå.


 

9 kommentarer:

znogge sa...

jag tänker som så att varje steg är bättre än inget. När jag jobbar sitter jag inte stilla en minut så det blir nästan lugnare sommartid. På gott och på ont. Den 2/8 blir det stramare tider här!

Kram och lycka till!

FREEDOMtravel sa...

Japp, fysisk aktivitet är bra! Även att inte sitta stilla för långa perioder i sträck har visat sig bra. Vi ska själva börja träna idag, efter lång tid med slapphet... Jag behöver det oxå för hälsan och för att hålla migränen i schack ...

Ami sa...

Du är envis! Så det kommer du att klara :)
Kram och lycka till!

"LillaSyster" sa...

Överansträng inte kroppen bara, utan gå ut lugnt och öka succesivt. För många år sedan gick jag mig till en hälsporre pga. en stegräknartävling - så skynda långsamt!!! Ha en skön kväll! Kram

Annie sa...

Men det är ju jättebra :) Du är en kämpe!

Heja dig<3

Sv: Nu finns det ett inlägg uppe om Sthlm och takvandringen, det var kul och spännande men ganska jobbigt med bitvis pga min höjdrädsla-men jag gjorde det .. :)

Kram

BP sa...

Du är en riktig tävlingsmänniska, vilket är härligt. Det är jag nämligen också. För bara genom att tävla och utmana sig själv kan man motivera sig tillräckligt. Å det är precis det du gör. Å redan nu vet jag att du kommer att lyckas:-)

BP sa...

Svar: Köp en stegmätare!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Intressant verkligen :). Tror också att det där stämmer väldigt bra :)

Nilla sa...

Glöm inte att känna efter vad kroppen orkar. Det kanske inte alltid är bättre med många steg ;-) kram