söndag 25 juni 2017

Ont i bröstkorgen - hjärtat? Eller nån form av muskelvärk?




Sedan midsommarafton där runt 17tiden har jag haft ont i bröstkorgen,
inte sån där ond plötslig smärta som jag vanligtvis kan ha å som kommer från bröstryggen,
nä denna gång är det som ett tryck, ett obehagligt ont,
jag tror inte att det är nån hjärtinfarkt eller så... inte för att jag vet, men nä troligtvis inte.

Då på midsommarafton efter det jag skjutsade hem mina föräldrar som åt middag här hos oss 
var jag tvungen att lägga mig å vila vid 18.45 för då mådde jag rejält dåligt. 
Det kändes bättre efter det jag legat å vilat (sovit) i nästan två timmar,
men jag upplevde då att pulsen liksom slog dubbelslag fastän jag låg helt stilla.

Igår gjorde jag ingenting,
ja det regnade ju från midsommaraftonskvällen så att gå ut kändes onödigt 😏
det jag gjorde var typ läsa, läsa å läsa... Elin satt med iPad å J gjorde vad han nu gjorde.

Trots detta ingenting göra så kändes det icke bra i bröstkorgen,
illamående å trött, kände mig ledsen å mådde kort sagt skit,
även igår lade jag mig, trots jag sov till kl 11 
så somnade jag vid 17.30 å sov drygt två timmar.

Vaknade idag vid 11 å hade redan då känning av ont i bröstkorgen,
huvudvärk å illamående, känner mig typ sjuk.

Vet faktiskt inte om jag borde uppsöka läkare,
typ i morgon i så fall... känns ju som det inte har nån större betydelse,
kan vänta till dess jag blir så dålig att jag behöver åka in akut,
då kanske jag får hjälp.

Mm jag har ingen större tilltro till läkare då det gäller min hälsa.

Det känns som om de ordinarie läkarna, Sjukstugans personal 
läser min journal å ställer diagnos utan att bry sig om att undersöka mig, 
min sjukdom är kronisk å allt verkar anses vara symtom på min sjukdom 
som enligt den ordinarie läkaren anser icke finns.

Jag tänkte igår kväll att det kanske berodde på vad jag ätit,
att jag plötsligt hade tid att känna efter hur jag mår,
någon form av överansträngning?
Hur som haver... detta inlägg är mest till för mig själv,
skulle jag börja må sämre så har jag ju i alla fall noterat när allt började.


Googlade... jaa jag vet, jag borde inte 😉


Ont i bröstet

Om du får ont i bröstet kan det ha många olika orsaker. 
En av de vanligaste är att musklerna i bröstkorgen gör ont för att du har ansträngt dem mer än annars. Även psykisk spänning kan skapa en känsla av smärta eller obehag i bröstet. 
Ibland kan bröstsmärtan bero på sjukdomar i hjärtat, magen eller musklerna. 
En stark, tryckande smärta i bröstet kan vara symtom på kärlkramp 
eller hjärtinfarkt och då är det viktigt att sök vård.

Är du osäker på vad som orsakar bröstsmärtorna 
är det bäst att låta en läkare göra en undersökning. 
Då får du beskriva dina symtom, din livssituation 
och om du haft några sjukdomar tidigare. 
Läkaren gör sedan en kroppsundersökning och lyssnar på hjärtat.

9 kommentarer:

Kattis sa...

Usch ont i bröstet är aldrig trevligt, låter mycket som att det är något muskulärt som spökar men man vet aldrig, kan ju vara nån galen revbenslåsning som ställer till det också. Men kanske är bäst att uppsöka läkaren imorgon om det inte känns nå bättre då? Håller dock tummarna för att det lättar under dagen!<3
Kram

BP sa...

Stackars dig! Du har ju inte direkt bra erfarenheter av din sjukstuga på orten, men ärligt talat så skulle jag ändå ta det säkra före det osäkra och åka in imorgon.

Just dubbelslag är inget att skoja med faktiskt! Så in med dig imorgon!!!

Ama de casa sa...

Håller med BP - inget att leka med! Så in med dig imorgon. Du måste kolla upp det där!
Kram

Days by Johanna sa...

inget kul med ont i bröstet! :( Hoppas det släpper så du slipper till sjukstugan. Så tråkigt när de bara går till allt du har sedan utan utan göra en "nykter" bedömning :)

Antagligen hade jag fått rätt antal timmar så kroppen sa upp och hoppa, fick en stund för mig själv iaf :) Aldrig fel det. men ville gå och nypa pojkarna så de kunde hålla en sällskap.

Maria sa...

Sök läkarhjälp och kräv att de gör ett EKG!
Du vet att jag vet vad jag pratar om......
Hoppas att du får hjälp och att det inte är något allvarligt!
Kram

ullie sa...

usch vännen men ska du inte ringa 1177 o prata lite me dom ?
ja som du skriver det är ofta flera faktorer . stress kan det va, du kan ha sovit konstigt o strckt dej i sömnen sånt är vanligt o kan hålla i i flera dagar. men ja tycker ändå du ska ringa dem för att höra o vill de du ska kolla så gör det
kramar om o hoppas du blir piggare <3

Nilla sa...

Men det låter inte bra. Jag förstår att du drar dig för att gå till sjukstugan men det känns som om det behöver kollas. Kram

"LillaSyster" sa...

Dubbelslag.... du borde nog kolla upp med ett EKG, vet att du inte gillar 1177, men jag tror att de skickar en ambulans om du uppger alla de där symptomen och då kollar de ju hjärtat på plats. Stackars dig. Kram

Ami sa...

Det lät inte bra att ha ont i bröstet! Jag hade nog också åkt in och kollat upp det!
Kram och krya på dig!