onsdag, mars 15, 2017

15 mars 1987


Idag är det 30 år sedan jag flyttade till en egen lägenhet här i Åsele,
helt otroligt, en hel livstid...





För 30 år sedan var det en söndag idag.


Före flytten till egen lägenhet här i Åsele bodde jag ett år i Örnsköldsvik 
där jag gick gymnasiet,jag har oxå hunnit bo ett år i Sollefteå... 
även där gick jag gymnasiet,
jag hade problem med att veta vad jag egentligen ville...

Den 18 mars jobbade jag min första dag på dagis - Förskolan,
Yes jag är utbildad barnskötare,
sedan hann jag på ett ungefär jobba 10 år innan sjukdomen slog till.

Jag var ledig från mitt arbete på dagis/förskolan under höstterminen 1994 samt
vårterminen 1995 då jag läste in högskolekompetens då min plan var att studera vidare,
min dröm var att utbilda mig till Socionom.

Nu blev det ju inte så... vårterminen 95 började jag bli sjuk,
jag jobbade fram till hösten 1998, sedan dess har jag varit sjukskriven på heltid.

Livet är inte alltid rättvist, drömmar går i krasch.

Blogg100 logotype
Det här är mitt 15 inlägg till Blogg 100


9 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Kul det är 30år sedan.... då var jag bara 5 bast haha! :)

Ja var ålder har sin charm sägs det ju haha

"LillaSyster" sa...

Jag ligger några år efter dig där... i 26 år jag haft eget boende.
Vart har tiden tagit vägen? =) Inte kul när man sjukdom eller olyckor sätter käppar i hjulen och hindrar en för att nå sina drömmar.
Läste om Anna Holmlund som kraschade i ett träningsåk i december i ski cross, det var ingen rolig läsning.
Nä, nu ska jag fixa det sista för morgondagen innan jag landar i soffan och Sveriges Mästerkock. Kram

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Åh underbart minne :D. 30 år sen då var jag 3 år :). Fick lov att räkna hur länge sen det är jag flyttade hemifrån och inser att det blir 16 år i augusti. Förstår inte vart åren går, tycker det går lite väl fort med livet ibland ;).

Tänker på att du blev sjuk och känner ledsamhet över hur detta yrke med barn gör att så många av oss blir sjuka :(. Det är sorgligt hur så många som blir sjuka i dagens samhälle. <3

BP sa...

Livet är verkligen inte rättvist, långt därifrån!!!
Att vara sjukskriven i 20 år är en sak, men att konstant leva med din sjukdom och alltid ha ont... det är det som jag mest tänker på. Hur står man ut?! Kan inte ens föreställa mig hur du har/har haft det...
Du måste vara otroligt stark, vara envis som sjutton och ha en smärttröskel som saknar motstycke för att klara av ett sådant liv. Du är en förebild för många med samma sjukdom tycker jag.

ullie sa...

hi hi va skoj o ja är oxå barnskötare. flyttade när ja skulle fylla 20 så gud 28 blir väl mitt i år då =) ligger efter ha ha
ja har jobbat i affär suttit i kassan jätte kul jobbat på fabrik, industri, dagis, säljare, undersköterska -hemtjänst helt klart bäst det va det eller barnskötare igen när ja varit säljare o gått in i väggen ville göra nåt för mej så valde de äldre. japp nu vet du lite =) kram vännen o värken .. japp den e samma var dag piss skit ont jobbigt puss

Anonym sa...

Fantastiskt att du orkar hålla i gång. Ute och går
med din vovve varje dag; ta dottern till olika aktiviteter.
Du har min beundran!

Flyttade in i min första lägenhet 1947, då jag var 19 år
och hade fått jobb som sekreterade för en import-exportfirma
i Stockholm. Vi var två tjejer; hade inga möbler, så vi sov
på en hög tidningar, som den tidigare hyresgästen lämnat kvar,
till vi fick första avlöningen. Egen lägenhet - det var stort!

Jag njuter av dina vinterbilder. Sänder många kramar.

Ruth i Virginia

Kattis sa...

Hehe för 30 år sedan var jag 3 år gammal och hade nästan 17 år kvar innan jag flyttade till min första egna lägenhet!��
Väldigt intressant att få veta mer om din historia...livet blir verkligen inte alltid som man tror eller planerar.
Kram

TantGlad sa...

På nåt vis tror jag det är meningen med allt som händer å allt händer av någon anledning. 30 år?? oj så snabbt den går tiden. Trist när det inte blir som man tänkt sig .

Kram på dig!

Ama de casa sa...

Du är verkligen stark som klarar av sååå himla mycket trots din sjukdom - STOR eloge till dig!

Jag flyttade från Skellefteå till Norrköping 1978 som sjuttonåring. Gick ju djurvårdarlinjen där i stan med den mesta praktiken på Kolmården. Fast jag delade lägenheten med kusin Nikki som gick samma utbildning :-)