måndag, februari 20, 2017

Vad jag läser 2017



En bok i veckan... 52 böcker är målet,

 

1. Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk (vecka 2)
2.  Porto Francos Väktare av Ann Rosman (vecka 2)
3. Förföljaren av Nora Roberts (vecka 3) 
4. Tiggaren av Sofie Sarenbrant (vecka 4)
5. Springfloden av Cilla & Rolf Börjlind (vecka 6)
6. Ugglan dödar bara om natten av Samuel Bjørk (vecka 6)
7. Predikanten av Camilla Läckberg (vecka 7) 
8. Den tredje rösten av Cilla & Rolf Börjlind (vecka 8)


 (pocket) 

Marseille. 
En kvinna hittas styckad och nergrävd i ett strövområde. 
Hon har tidigare arbetat på en cirkus som target girl för en knivkastare. 
Hennes död skakar om en nära vän till den före detta polisen Tom Stilton. 
Tillsammans åker de ner till Frankrike för att ta reda på vad som ligger bakom det brutala mordet.

Stockholm. 
En tulltjänsteman hittas hängd i sitt hem. 
Polisen konstaterar snart att det rör sig om ett fingerat självmord och sätter dådet i samband 
med ett parti droger som tullen beslagtagit.

Olivia Rönning dras ofrivilligt in i mordet på tulltjänstemannen och börjar 
följa andra vägar än huvudutredningen. 
Motivet till mordet leder henne in i kretsar som tjänar grova pengar på att 
mjölka det svenska välfärdssystemet.

När Tom och Olivia inser att mordgåtorna är sammanflätade 
tar de hjälp av varann för att lösa dem.

Eftersom jag gillade Springfloden, 
som är första boken i serien med Stilton/Rönning,
var jag lite orolig att Den tredje rösen inte skulle vara lika bra,
Cilla & Rolf Börjlind debuterade som deckarförfattare 2012 med Springfloden
den första boken om Tom Stilton och Olivia Rönning.  



Själv ska jag nu påbörja en ny bok, bok nr 9 för i år (2017)
 Vargarnas tid av Elisabet Nemert

  (inbunden)

Vargarnas tid handlar om mod i krigets skugga. 
Mod att stå upp för det man innerst inne tror på, 
för de svaga och värnlösa, mod att försvara rätten till frihet,
 både till kropp och till själ, och modet att våga vägra lyda order. 
Även i det allra svartaste mörkret bor ett klart skimrande ljus och det ljuset heter kärlek och hopp. 
Och som en symbol för det godas kamp mot ondskan löper 
genom hela boken tre snövita vargar. 

 

Vad jag läser för Elin 2017

  • Julmysteriet av Gaarder, Jostein 
  • Mysterium för utomjordingar av Lagercrantz 
 

6 kommentarer:

Veiken sa...

Jag tror att dom flesta böckerna du ska läsa är riktigt bra. Några har jag läst. Toppenbra att du läser för Elin! Kram

Anonym sa...

Vilka hemska böcker du läser!
"En kvinna hittas styckad ..."
"En tulltjänsteman hittas hängd..."

Usch - Det är ju förfärligt.
säjer Ruth i Virginia

Lapplandsjäntan sa...

Åh Vargarnas tid tyckte jag riktigt mycket om! Hoppas du gillar den😘

Ama de casa sa...

Oj vad du är effektiv med ditt läsande! Jag hinner inte med alls med läsning just nu...

Ha en fin måndagskväll!

BP sa...

Den tredje rösten gillade jag skarpt. Vargarnas tid har jag inte läst. Hoppas att fynda mycket på onsdag då bokrean drar igång.

BP sa...

Ser att du har fått en kommentar av härliga Ruth. Var nog hennes första kommentar hos dig eller minns jag fel?! Jättekul! Blir alltid lite extra glad när jag läser hennes alltid ärliga och icke tillgjorda kommentarer. Gillar den tjejen skarpt!