onsdag, februari 22, 2017

Att andas, andas rätt


Någonting som är svårt, 
ja hur knasigt det än låter så är det ibland svårt att andas,
eller det svåra är ju att andas rätt.

Jag hittade detta på nätet...

Bli lugnare och fri från värk genom att andas.
Andas rätt och må bättre. 
Med hälsosam andning kan du bli lugn, 
minska sömnbesvär och ryggvärk.

Jag har genom åren fått höra av sjukgymnast, av osteopat,
ja av flera olika så får jag höra samma sak...
Jag andas fel, jag liksom "tjuvandas", 
snabba ytliga andetag,
typ som om jag gör något i smyg.

Varje dag tar du ungefär 20 000 andetag. 
Oftast utan att du tänker på det, 
det sker ju av sig självt. 

Men hur du andas påverkar kroppen och hälsan, 
framför allt om du andas med korta, ytliga andetag. 
En ytlig andning beror för det mesta på stress.
Det är våra stenåldersmekanismer som slår till när vi är stressade. 

Andningen blir ansträngd och musklerna spänns, 
vi förbereder oss för kamp eller att fly. 
Kronisk stress är som att gaspedalen har fastnat och det bryter ner dig.

Enligt de som nu anser att de vet... ja de säger ju sig veta,
så är jag hela tiden på vakt, beredd att slåss med den Sabeltandade tigern,
jag har problem att slappna av,
min kropp är ständigt i full beredskap.

Även om jag nu har problem med att andas rätt,
så kan jag väl erkänna att jag känner att jag andas fel,
problemet är ju att när jag ska andas rätt... som jag nu fått lära mig,
så blir det ändå fel eftersom det känns obekvämt och fel.

Jag får huvudvärk blir yr och känner mig illamående.

Att andas rätt gör mig typ sjösjuk... eller hur jag nu ska förklara hur det känns. 

Antagligen gör "rätt sorts" andning så att jag slappnar av,
att slappna av är farligt,
då mister jag kontrollen.

När vi är barn har vi en naturlig och hälsosam andning, 
då hela buken är involverad i andetaget. 
Det tappar vi bort i takt med att vi blir äldre och stress, 
krav och oro blir en del av våra liv.

Det kan bidra till att du drabbas av magproblem, spänningar i käke, 
nacke och rygg, högt blodtryck, sömnproblem, övervikt, 
obalans i hormonerna och psykiska besvär.

Men det går att påverka andningen och i förlängningen också hälsan.

– Medveten andning aktiverar det sympatiska nervsystemet, 
det vill säga kroppens bromspedal. 
Det ger hjärnan signaler om att allt är lugnt och då får kroppen också lugn och ro.

Du ökar din medvetenhet om hur du reagerar på stress och kan i stället för 
att bara ånga på ta några minuter då du gör en andningsövning. 
Det kan motverka alla hälsoproblem som den stressade 
andningen kan bidra till, till exempel spänningar.

 Ofta är det så att andningen är en nyckel för att komma i balans på alla plan, 
bara det att du blir mer balanserad kan hjälpa mot dina krämpor. 
Andningen kan förankra oss i nuet, du fokuserar på andetaget i 
stället för dina stressade tankar.

Försök få som rutin att avsätta fem minuter varje dag till andningsövningar. 
Redan efter några dagar kan stresshormonet kortisol ha sjunkit och 
inom några veckor kan ditt blodtryck vara lägre och sömnen ha förbättrats.

Nu har jag tänkt försöka, om igen, att andas... 
det finns en mängd olika övningar,
men jag har tänkt börja med denna.


<strong>Övning nr 1. Långa, djupa andetag</strong><br><strong>Gör så här: </strong>Sitt på en stol med rak rygg. Andas in genom näsan, spänn ut magen. Fortsätt att fylla på med luft, känn hur bröstkorgen expanderar och nyckelbenen lyfter i en rät linje. Andas ut genom näsan och känn hur revben, bröstkorg och mage sjunker in igen.<br>Vila mellan ut- och inandning och låt kroppen själv säga till när det är dags för nästa andetag. Möt nästa andetag med full uppmärksamhet och andas på detta sätt i cirka 7 minuter.<br><strong>Effekt: </strong>Stärker immunförsvaret, påverkar ditt autonoma nervsystem, din blodcirkulation och ditt blodtryck.<br>Klicka vidare för fler andningsövningar!<br> 
bild från nätet 

Övning nr 1. 

Gör så här:
  • Långa, djupa andetag
  •  Sitt på en stol med rak rygg. 
  • Andas in genom näsan, spänn ut magen. 
  • Fortsätt att fylla på med luft, känn hur bröstkorgen expanderar och nyckelbenen lyfter i en rät linje. 
  • Andas ut genom näsan och känn hur revben, bröstkorg och mage sjunker in igen. 
  • Vila mellan ut- och inandning och låt kroppen själv säga till när det är dags för nästa andetag. 
  • Möt nästa andetag med full uppmärksamhet och andas på detta sätt i cirka 7 minuter. 
Effekt:  
Stärker immunförsvaret, påverkar ditt autonoma nervsystem, 
din blodcirkulation och ditt blodtryck  

Hälsovinster med medveten andning:

  • Minskad stress
  • Lägre blodtryck
  • Bättre hormonbalans, lägre halter av stresshormoner
  • Mindre spänningar i käkar, nacke och rygg
  • Bättre sömn
  • Bättre matsmältning, lugnare mage
  • Lugnare humör, mindre mentala besvär
  • Lägre risk för övervikt
  • Bättre immunförsvar
  • Mer energi, bättre koncentration
  • Bättre blodcirkulation och syremättnad i blodet
  • Minskad nervositet

Nu har jag tänkt ge detta tre (3) veckor, 
det sägs att det tar 21 dagar att få in en ny vana.

Men jag återkommer med en uppdatering nästa onsdag.


6 kommentarer:

znogge sa...

Rätt andningsteknik är viktigare än vad vi tror. Den ytliga andningen är inte bra men det är lätt att fastna i den vid till exempel stress. Bra övningar är inte fel!

Kram

Lapplandsjäntan sa...

Brukar tänka "rektangel" när jag behöver fokusera på att slappna av och lugna ner andningen:
Andas in
--------
Håll | | Håll
--------
Andas ut

BP sa...

Nej, tjejen här "tappade" du mig redan efter en tredjedel av inlägget. Tror jag fortsätter som vanligt. Men jag har full förståelse för att du ta till dig alla knep (?) som finns för att må bättre!

"LillaSyster" sa...

Du som slukar bok efter bok, en bok om yoga kanske är något för dig för där ligger ju fokus på andning, jag menar inte att du ska åla runt i sol och hundställning =) Men det du hittat och ska testa verkar ju vara himla bra. Om du nu blir yr så minska de där 7min till 2 och öka på succesivt! När man börjar med yoga är det många som blir yra och mår lite illa, men det är helt normalt. Lägg dig ner säger yogafröken då. Lycka till! Kram

Nilla sa...

Jag har märkt stor skillnad sedan jag började meditera dagligen så hoppas att du känner skillnad av andningsövningarna. Kram

Maria sa...

Jag förstår EXAKT vad du menar och lovar att du kommer att märka stor skillnad om du försöker att flytta ner din andning till magen. Tro mig - jag har andats ytligt i fler år än jag vågar tänka på och det har satt stora spår i mitt hälsotillstånd. Jag mår mycket bättre (om än inte bra. Än.) när jag försöker andas medvetet. Ser fram emot att läsa om dina framsteg!