fredag, januari 27, 2017

Snorhalt, lastbil av vägen


Gårdagen bjöd på ishalka,
det var inte bara hemma på vår gård det var snorhalt.

J var till Vilhelmina igår kväll å på väg hem möttes han av detta:


De norrländska vägarna trafikeras flera gånger varje dygn av lastbilsekipage från 
"utlandet", flera av dessa utländska bilarna har undermåliga däck,
tyvärr kör dessutom många av dessa chaufförerna alltför fort,
de följer icke svensk lagstiftning gällande vila,
det händer flera onödiga olyckor varje vinter.

Nu påstår jag trots allt inte att alla utländska lastbilsekipage år trafikfarliga,
eller att alla chaufförer från utlandet kör olagligt,
men det händer... allt för ofta.

Olyckan i korthet/polisens information
17:56 Trafikhinder - Vilhelmina
En lastbil har kört av vägen på E45 mellan Meselefors och Vilhelmina. 
Bärgning pågår. 
Det är mycket trafik och halt på platsen.

Det är ju galet så lång tid det tog för innan bärgning skedde,
J körde förbi olycksplatsen på hemvägen vid 22tiden. 

17 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Alla har ju inte vett att anpassa hastighet efter väglaget och många har ju supersvårt med att hålla avstånd. Jag hoppas att ingen kom till skada. Ha en fin kväll. Kram

deninrekampen sa...

Sv: Tack fina du! Känner mig jätte nöjd med håret! :) Så skönt när frisören spolar ur det med hihi! :D Just nu är sambon väldigt hes. Synd om stackarn, men du vet manlig förkylning? ;) Lite skoj och lite allvar :)

Ja det är populärt, man kan hitta sådana böcker lite överallt nu ju! :D

Ussch hemskt när det blir så halt! Hemskt med olyckor! En av mina största rädslor att man ska krocka eller så. Dock har jag själv inte körkort ännu, får väl se om jag tar någon gång!

Hoppas du har en härlig helg! Kram

Therese sa...

Huga! Det har verkligen varit snorhalt.., så min plan för en tjejdag med shopping i Umeå eller Östersund verkat bli en tur till ström istället 😜 Får se vad kropp och knopp säger i morgon. Nu ska jag fortsätta läsa ikapp! Kram och trevlig helg 💕

nalta norrland sa...

Jag hoppas alla förstår att jag absolut inte skulle lägga ut nån bild ifall nån varit skadad
Olyckan hände vid 18 tiden å J fotade då han stod å väntade på att kunna köra förbi vid 22tiden

Ama de casa sa...

Usch... Verkligen läskigt med sån halka! :-(

Lapplandsjäntan sa...

Ett elände med didär bilarna som har backelit på däcken istället för ratten! Skämt åsido, så jäkla o-kul när det händer olyckor men tack och lov verkar det ju inte som någon blev vidare värst skadad.

Lapplandsjäntan sa...

Svar; Tack och detsamma!😘💖 Kan ju tycka att jag borde fått ett sånt trollspö när jag blev gudmor? Sådär som i Askungen 😄

BP sa...

Sådana olyckor är läskiga. Tack och lov att ingen kom till skada. Att bärgningen dröjde så länge kan ju ha berott på att det var snorhalka på vägarna.
Kan inte låta bli att tänka på snökaoset vi hade i november ifjol och bussarna hamnade i diket en efter en. Däcken på bussarna här i stan är lika undermaliga som på "utländska" lastbilar. Inga vinterdäck där inte. Suck!

PS. Bra att din J är lika bloggdresserad som min man. Leverans av bloggfoder tas alltid emot med stor tacksamhet, även om det i det här fallet handlade om en olycka. DS.

ullie sa...

älskade vännen <3 åh alltså ja blir så rörd att ja nästan gråter va gullig du är <3
jasså nåt hände så man inte kom in? tycker ja haft dåligt att lägga upp bilder o massa saker de senaste dagarna.
Tack vännen nä usch då denna gnäll tanten orkar bara inte med sej själv ens sanrt suck .
ska jobba helg me hur det ska gå men känner ja måste då man förlorar så massa pengar o vi har en döede kvinna att passa extra vak tider så tja känns inte "läge" liksom dum att man tänker så ja vet men ... tycker det är intressant samtidigt som ja går hem o sover efter jobbet för att orka kvällen

ullie sa...

Det är inte klokt!!
alltså förra året krockade en lastbil från estland med sommar däck lite uppåt landet osäker på var riktigt men en väns flicka o man kom åkande o krockade med denna lastbil me sommar däck som gled emot dem de miste sin bebis som de var gravida med i 8 månaden!!! alltså gud =(

ja vännen ja blev så till mej så ja glömde helt läsa ditt men nu e det gjort o skrivet me hi hi fniss kramizar

BP sa...

Svar: Nej jag tappade inte bort B-hallen, för den var stängd. C-hallen är enormt stor så 65 procent var upptagen av läckra personbilar, medan resten var ägnad åt "husbilar", mobila kontor och så kallade "arbetsbilar" typ vans som småföretag ofta använder. Gillade faktiskt den delen också, då det är sällan som dessa "nyttofordon" visas på en mässa.
Har en känsla av att det nog ändå måste bli tre delar i min rapportering;-)

BP sa...

Me again: Glömde ju svara på om jag kikade in i den lilla husvagnen som drogs av en Goldwing. Visst kikade ja in där, men två minisängar och ett bord var liksom ingenting att hurra för. Å min 1,96 m långa make hade varken fått plats på längden eller på tvären. Inte jag heller för den delen - jo, på längden kanske;-)

Annie sa...

Ja det är mycket som händer ute på vägarna när det är så här halt :/
Kör mycket lastbilar förbi vårat område, på stora vägen.
Otäckt med såna olyckor verkligen .. :(

Sv: Vi hade en mysig kväll igår. Super god mat ;)

Hoppas Du får en fin lördag<3

Kramar

Ami sa...

Usch för hala vägar! Och ännu värre när inte folk kan anpassa hastigheten :(
Kram och trevlig lördag

lenaiwales sa...

Hemskt med dessa olyckor!
Kan inte var lätt att komma från förhållanden där man inte är van vid snö och halka. Kanske man då inte ska köra där?!?!
Ha en fin helg!

znogge sa...

Det borde vara en självklarhet att anpassa hastigheten efter väglag men tyvärr är det inte så.

Kram och trevlig lördag :D

Vano sa...

Vad otäckt! Får hoppas ingen kom till skada. Tyvärr är det alldeles för många som kör för fort.