onsdag, januari 04, 2017

Onsdagens Må bra tips


Eftersom jag har tänkt fokusera på MÅ BRA under 2017
kommer här lite tips... eller hur jag själv tänker rättare sagt 😊

  • Gör något snällt för dig själv varje dag.
    Istället för att sträva efter att leva ett ”perfekt” liv med bara nyttiga val så kan det vara tillräckligt bra att göra något snällt för dig själv varje dag. Det kan vara att lyssna på din kropp, att boka om något, att le mot din spegelbild eller unna dig en god smoothie.

Att fokusera på allt trist gör inte livet roligare,
sjukdom kan jag icke "tänka bort",
men jag kan försöka göra det bästa av situationen,
så jag har tänkt att 2017 ska bli året jag fokuserar på glädje i vardagen. 

Så i söndags, 1 januari gjorde vi något positivt ihop hela lilla familjen...











Vi tände en eld och grillade klämmackor,
det behöver ju inte vara mer omständligt än så här...
lite vardagslyx 😊

En annan sak som jag faktiskt tror är väldigt bra och nyttigt för mig,
ska jag orka hålla ihop och behålla den rörlighet jag nu har, 
så måste jag ju faktiskt aktivt röra på mig,
promenader är alltså livsviktiga för att jag ska må bra,
och som Znogge skrev i en kommentar är kondition en färskvara,
kondition försvinner om man är alltför stillasittande och orörlig.

 

Nu blev ju denna Bullen promenad inte riktigt skoj då jag fick skavsår,
men jag har ju påbörjat min promenad mot 9 mil = Vasaloppet,
förhoppningsvis så läker min onda häl och till dess får jag plåstra.

Så mitt tips är att göra saker man mår bra av,
gärna sådant man kan göra ihop med hela familjen,
och att aktivitet som kräver att man rör på sig är viktiga.








12 kommentarer:

Ami sa...

Det såg verkligen gott och trevligt ut!
Och lite vardagslyx måste man absolut unna sig :)
Kram

znogge sa...

Små saker ger guldkant åt tillvaron och det ska vi fokusera mer på. Har tagit till mig mitt eget råd och tog en lång runda i dag trots den vassa vinden. Konditionen måste bli bättre!

Kanske åka skidor eller pulka tillsammans fast det är kanske inte helt lämpligt för dig inser jag. Bio kan vara kul eller att man lagar maten tillsammans, var och en ansvarar för en rätt.

Kram och lycka till med Vasaloppsmålet!

Therese sa...

Perfekt! Just så tänker jag med nu 😊 Och jag känner mig så positiv och pepp och full med energi trots sömnbrist oh magsjuka i huset. Tankens kraft är stark! Kramar 💕

TantGlad sa...

Tycker det låter jättebra med glädje 2017, och den det här med motion så stämmer det som znogge skriver.

Tack för tipsen och ha det gott fina bloggvän.
Kram.

BP sa...

Det behövs inga stora grejer för att ha roligt och må bra. Bara en sådan sak som att grilla mitt i vintern. Rena lyxen ju! Å om du bara visste hur mycket jag älskar klämmackor. Kunde inte äta mig mätt på dom när vi hade ett pyttelitet hål i väggen nära min arbetsplats. Vi gick ofta dit. Dessutom är grillmackor helt perfekta för att bli av med restmat som man inte vill se en andra gång om man säger så.

Jo, jag försöker nog också att belöna mig varje dag med nå't som får mig att må bra. Helt rätt inställning!

Å om du gick ut idag i minus 21 grader så får du en guldstjärna av mig! Jag höll på att frysa ihjäl vid 6,5 minusgrader, vilket var bottenrekord i 08 den här vintern.

Therese sa...

Absolut, att fokusera på det positiva var min julklapp till mig själv, så jag har kört på positivt tänk/mindfullness och bra val sedan jul och jag inbillar mig att jag redan känner stor skillnad :-) Att ryggen är paj förändras aldrig, men min inställning till allt kan ju göra det, så vi kör på ett positivt 2017!!! KRAMAR

Veiken sa...

Lite måbra grejor i vardagen gör livet mycket enklare. Ett mycket bra tips! Kram

Therese sa...

Tittar in och önskar dig/er en fin afton i kylan. Här har vi just ätit ugnsstekt kyckling och så testade jag smörstekt vitkål, supergott!!! Nu blir det sällskapsresan film på barnens begäran :-) Kramar

Therese sa...

Ja det var frys kallt, jag och Svea tog en promenad för att hämta ut paket då vi inte ville starta bilen - jag fryser än... trots värmetofflor och kaffe ☕️

deninrekampen sa...

Låter bra att försöka må bättre! Försöker med det, men det är svårt!! Så mysigt ni verkar ha det! Sådant hittar vi aldrig på haha! Här har vi ingen snö alls! :)

Allt bra med dig? kram

Annie sa...

Bra gjort av dig att tänka så!<3
Jag försöker också tänka mer så nu .. inget blir ju bättre av att jag tänker negativt liksom. Tycker ändå att jag hanterar det lite bättre nu :)

Jag tycker Du är så duktig med dina promenader! :)

Kramar**

Nilla sa...

Ser jättemysigt ut 💖 kram