tisdag, januari 31, 2017

Framförhållning - Ett plus igår


Gårdagen, måndag var en lite jobbig dag



En bild hemma på vår gård vid 14tiden,
en skymt av solen,


Eftersom Elin ville gå till morfar & mormor efter skolan
så jag körde ned till dem strax efter kl 14,
kom dit med tanken att jag skulle dricka kaffe
å prata lite innan jag tog med Elin å körde hem,

Så blev det nu inte,
igår morse vid 10tiden hade min far halkat
och tagit mot sig med höger arm då han föll för att rädda ansiktet/huvudet,
tjurig som han är (jag har väl ärvt min tjurighet nånstans...)
så smörjde han med Voltaren å tänkte
"Det går väl över/det som inte dödar härdar..."



Bildresultat för voltaren gel bild

När jag kom ner till mina föräldrar hade min far dock så ont
att han hade tårar i ögonen då han skulle försöka få på sig sin
skjorta efter ha smörjt en andra gång med Voltaren,
jag tyckte vi skulle ta oss till Sjukstugan - typ med detsamma...

Först tänkte pappa att vi skulle vänta till idag tisdag,
sedan kände han väl att det icke var nån bra ide.

Vi kom till Sjukstugan vid 14.45
och gick ut därifrån 16.30 efter både läkarundersökning och röntgen,
med oss hade vi både morfin samt alvedon,
inget brutet, bara mjukdelsskador,
men tillräckligt illa för att ställa till med problem.















Nu blev det ju lite bråttom...
Elin skulle ju på Karateträning kl 18 å innan dess borde ju hon fått äta,
J hade hämtat hem Elin då han kom hem från Lycksele vid 16tiden, 
men att han skulle ha tänkt
"Vad ska vi äta, ska jag börja med något ifall Åsa inte hinner hem..."
Nej det finns inte på vår världskarta 😋
Under de snart 20 år vi varit tillsammans har J inte fixad middagen ens en gång om året,
förutom de gånger han nu köper mat från Pizzeria/Korvkiosken.

Så YES min plötsliga framförhållning blev genast ett stort plus.

Eftersom jag var å handlade i söndags å planerade vad vi skulle äta söndag,
måndag samt tisdag så YES jag slapp tänka 😋
å jag slapp in på ICA efter det jag lämnade min far hemma hos sig själv,
jag kunde bara köra hem å påbörja operation laga mat
å YES vi kunde sätta oss och äta vid 17.15
och Elin hann äta och byta om å dessutom komma i tid till sin träning.

Vad vi åt? Jo Enchiladas med köttfärs, praktisk snabbmat 😋







Avslutar med två bilder på mitt ständiga sällskap då jag befinner mig i köket.

Skickat från min iPhone

12 kommentarer:

Veiken sa...

Vilken tur för dina föräldrar att du finns. Det kan göra nog så ont även om man nite bryter något! Skönt att inget var sönder. Kram

Ama de casa sa...

Skönt att inget var brutet i alla fall. Jag håller verkligen med Veiken - tur att dom har dig! Både föräldrarna och familjen, för där hemma hos dig skulle dom väl svälta ihjäl annars...

Frost hoppas nog på att du ska vara lite klumpig och tappa ned några godbitar :-)

Ami sa...

Vilken tur i oturen att inget var brutet på din pappa! Men förstår att han har hemskt ont :(
Ja, det är tur att du finns och tar hand om alla de dina :)
Kram

znogge sa...

Vilken tur att du finns så nära dina föräldrar och kan hjälpa dem i sådana här situationer. Skönt att inget var brutet i alla fall men det kan ju göra väldigt ont ändå.

Förvisso är det svårt att lära gamla hudar sitta men är det inte dags att J börjar lära sig lite grundläggande matlagning. Ibland blir det skarpt läge och då är det skönt när inte allt åvilar en person...

Kram

Lapplandsjäntan sa...

Skönt att ni verkar fått bra hjälp på sjukan igår 💕 och heja dig med framförhållning, planering! Duktigt gjort, var enchiladas "godkänt" vid middagsbordet? 😘

"LillaSyster" sa...

Vad härligt då slapp du ju ett stressmoment iallafall då du planerat. Måste känts bra i stunden att veta exakt vad man ska laga. Otur för din far, men ändå tur att han klart sig från benbrott. Voltaren.... inget jag förespråkar då det ökar blödningsrisken i musklerna. Hoppas att han har mindre ont idag. Kram

Lapplandsjäntan sa...

Svar,
Tack själv 😘
Haha hur går en drogad iller? Ber allra ödmjukast om en kort demonstration på torsdag 😂 Kul att maten blev godkänd! 3-mila är kanske inte en så dum idé, ska absolut fundera över detta 🤔 Tar tacksamt emot rester vid användning imorgon kväll. Ska äta sen lunch 14:30 så rester blir perfekt 👌 Såvida ingen lillebror blir alltför hjärtekrossad. Tänkte åka efter promenad och kaffe ungefär 😊

Annie sa...

Håller med dem andra, vad bra att du finns för dina föräldrar<3
Mmm enchiladas lät gott tycker jag ;)

Du är en kämpe<3

Kramar*

BP sa...

Tycker verkligen synd om din pappa! Han har verkligen fått sin beskärda del av sjukdomar. Men jag blev ändå glad att höra att ingenting var brutet. Pust...

Du ser - din planering gav utdelning redan andra eller om det var tredje dagen. Bra där! Däremot lär det inte gå så bra att lära gamla hundar sitta - alltså att uppfostra J att laga mat. Men med en långtidsplanering så kanske går även det, vem vet;-)

Anonym sa...

Nog kan väl karl´n koka ett par ägg!!
Bortskämd pojke. :(

Glad att din pappa inte brutit armen. Du har det tufft ibland,
en uppfattning jag får av att läsa din blogg då och då.

Ruth i Virginia

nalta norrland sa...

Go morgon Ruth tack för Din kommentar 👍 Alltid skoj att höra av Dig 😶

Nilla sa...

Vilken tur att det inte blev värre med din pappas arm. Kram