fredag, december 02, 2016

Mio, min Mio och Bullen promenad


Bildresultat

"Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? 
Var det någon som hörde att de frågade efter en försvunnen pojke? 
Så här sa de: "Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson 
som sedan i förrgår kväll varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. 
Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet 
klädd i korta bruna byxor, grå stickad tröja och liten röd luva. 
Meddelanden om den försvunne lämnas till polisens ordonnansavdelning." 
Ja, så sa de. Men det kom aldrig några meddelanden om Bo Vilhelm Olsson.
 Han var borta. Ingen fick någonsin veta vart han tog vägen ...

Så börjar sagan om Mio. 

När jag å Elin var på biblioteket i onsdags så lånade vi en bok,
Mio min Mio, av Astrid Lindgren,
denna bok läser vi nu... ett kapitel läses vid läggning av Elin,
tanken är att vi ska turas om att läsa.

Mio min Mio, 
är faktiskt en av Astrid Lindgrens böcker jag har undvikit sedan jag var liten,
Mio min Mio liksom Bröderna Lejonhjärta har jag inte velat läsa,
riktigt varför vet jag inte, kanske tyckte jag de var sorgliga,
otäcka då jag var barn...

Idag gick jag och Bullen mot Elin,
minus 6 grader kyligt, men sol... helt okey väder.

 

 

Bildresultat för fredag
 

10 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Klart jag har vinterdäcken på, men det hjälper ju föga i ishalka och man kör dubbfritt. Men man får hålla avstånd och köra sakta. =) Håller med dig i bokvalet när jag gick på lekis läste fröken Bröderna Lejonhjärta för oss och jag tyckte den var så läskig och har sen aldrig tyckt om den. Mio min Mio har jag bättre relation till tror jag - kan nu inte komma ihåg vad den exakt handlade om. Kanske står den här i någon hylla om jag inte plockat ned den och gett den till syskonbarnen. Annars brukar ju Astrids böcker vara favoriter. Ha en härlig fredag! Kram

Anonym sa...

Min brorson bor på Upplandsgatan 70 och har inte försvunnit. :)

Har inte läst Astrid Lindgren-böcker, bara hört talasom Pippi Långstrump
(Longstocking), som är mycket populär här. Men en kusin gav mej
"Astrids klokbok". Kul!

Vilket fint vinterväder på fotot; som ett julkort,
och Elin är så gullig med sina rosiga kinder.

Trevlig veckända! önskar Ruth i Virginia

BP sa...

Har nog läst Astrid Lindgrens böcker när jag var liten, men minns inte innehållet. Precis som Ruth tycker jag att den vintriga soliga bilden är helt suverän och är ett perfekt digitalt julkort:-)

Therese sa...

Så mysigt att läsa sådär tillsammans, Astrid skriver ju så bra ❤️ Tack för dina kommentarer inne hos mig, jag har varit en usel bloggvänner som inte kikat runt och kommenterat på sistone, jag har inte haft ork. Jobb och värk har gjort att jag lagt all kraft på barnen och Bus innan jag däckat för kvällen i samband med att barnen lagt sig. Men nu har jag fått lite andrum då jag levererat lite jobb måsten :-) så skönt Elin känner sig bättre, här har Svea klagat på ont i magen i veckan och inte velat gå på skolan i morse... men var nog bara trött då det hörs gå bra med kompisar och tydligen finns en kille med i bilden sedan någon månad med - så sött ❤️ Massa kramar!

Therese sa...

Lämna gärna boken! Tänkte just om jag skulle göra mig ett ärende och hälsa på dig i Åsele framöver, lånar kag boken har jag ju en anledning ;-) vore så skoj att ses! Svea pratade faktisk om Elin inte för så länge sedan när vi pratade om Zumban :-)

deninrekampen sa...

Sv: Det blir lätt att just december blir en ångest månad. Vill du berätta varför det betyder ångest för just dig?

Kram <3

ullie sa...

har nog inte riktigt läst mio ja heller däremot har vi bröderna lejonhjärta på fillm men de har ine fått se den förrän de har varit större lite otäck allt

Tusen tack för dit pepp o dina fina gilla o röstningar du e bäst!

Freja sa...

Håller med om de två böckerna, de är säkert bra, men alldeles för sorgliga för mig!

Ama de casa sa...

Vilken otroligt fin första Bullen-bild där med solen :-)

Nilla sa...

Vilka härliga bilder <3 kram