torsdag, december 22, 2016

Att läsa för Elin



Jag brukar läsa för Elin vid läggdags,
ibland turas vi om att läsa,
ibland är det bara jag som läser.

Jag tror detta avslut på dagen blir både lugnare och skönare,
även om Elin vill ha en tv i sitt rum å ligga å kolla tv till dess hon somnar,
men det är ju jag som bestämmer 😋

När C var liten så var det ju hennes far som bestämde,
då fick C vanligtvis somna till någon film... ibland blev det många filmer 😉

J försökte med detta även då Elin var liten,
men never in my life,
å eftersom det är jag som har lagt Elin å även nu lägger henne,
så bestämmer jag, jag tror det är bättre med en "sagostund" å samvaro.



JULMYSTERIET & MIO MIN MIO
Förra veckan läste jag ut Mio min Mio av Astrid Lindgren,
fredag & lördag kväll läste storasyster C en julsaga för lillasyster Elin 💓
de senaste kvällarna har jag läst Julmysteriet av Jostein Gaarder,
denna bok köpte jag på Salig Röra, Filadelfias lördagsloppis i lördags,


Faktiskt så blev jag förvånad över Mio min Mio,
jag som aldrig läst denna bok tidigare helt enkelt eftersom jag trodde den var tragisk, 
hemsk och sorglig blev glatt överraskad,




8 kommentarer:

BP sa...

Har inga barn så jag vet ärligt talat inte vad som är bäst - saga eller film. Tror det är mera en fråga om hur mycket tid man vill spendera med sitt barn. Det är ju onekligen bekvämare att låta barnet till på tv/film, då man kan göra nå't annat under tiden.

Att läsa för en 10-åring kräver ju ytterligare minst en timme av "icke-egentid". Så bra där! Å jag som trodde att man bara läste för sina barn tills de kunde läsa själv...

BP sa...

Svar: Ingen aning vem den där Hemmamammafru Mia är. Har raderat henne nu och klickat för "skräppost" i Blogger. Är så trött på dessa kommentarer, men jag tror vem hon är och hon är "rödlistad" hos flera andra också. Vänta bara tills hon hälsar på dig också;-) Hon verkar ha en "robot" som riktar in sig på orden "psykisk ohälsa". Hon har varit och hälsat på för ett par månader sedan, då bara som Mia. Blev av med henne då och hoppas även att jag slipper henne nu.

PS. Bläckfisk är inte alla som gillar, jag vet. Men du får gärna mata katten med den medan jag tar fram stekt strömming och rödspätta åt katten;-) DS

deninrekampen sa...

Sv: Ah, så kan det vara, ganska intressant ändå :) Vem vet fler barndomsminnen kanske kommer till mig då :D Jag minns ju lite iaf ;)

Mysigt med att läsa, jag hade nog själv uoppskattat det mycket mer än att titta på tv :)

Kram

"LillaSyster" sa...

Du gör helt rätt! Läsningen betyder ju så mycket för ordförråd, läsförståelse, den trevliga samvaron, du har all forskning på din sida. Tänk om alla föräldrar gjorde som du =) Du har väl sett reklamen där ungar sitter och "skryter" för varandra när sista killen säger: min pappa kan läsa hur länge som helst för mig.
Ha en bra dag så här dan före den stora dagen! Kram ps det var lunginflammation jag åkt på.

Ami sa...

Jag läste också för Max när han var liten! Det blev en mysig stund för oss båda innan han somnade :)
Och jag tror Elin uppskattar er mysiga lässtund!
Ha en fin dag!
Kram

Veiken sa...

Jag håller på dig till 100%. Det ger så otroligt mycket att läsa för sina barn. Högläsning är underskattat. Den närhet och tid tillsammans är oerhört viktig! Det stärker relationen och sitter i hela livet! Stor varm julkram!

znogge sa...

Att läsa tillsammans och med barnet utvecklar bevisligen barnets språk och läsförståelse så jag tycker du gör helt rätt i att bestämma :D

Kram

Therese sa...

Mysigt att läsa! Det gör vi med när vi orkar och hinner... önskar er en mysig jul ❤️ Här väntar uppesittare med Bingolotto! Kram