måndag, september 26, 2016

September 2008


En återtillbakablick... för åtta år sedan,


Detta skrev jag september 2008

Vi har det bra vi som har en morfar, en morfar som ställer upp i vått och torrt, 
en morfar som går att lita på, vi är rätt bortskämda vi med morfar-tid.

Vi kom till morfar & mormor vid 17.45 och 17.55 var jag på väg ut på promenad med vovvan, 
så skönt, precis vad jag behövde, nu känns livet genast bättre, 
tänk att lite frisk luft kan göra underverk. 
Jag var ute ungefär 35minuter, så det blev ingen långpromenad, 
men lite är bättre än ingenting.

När jag gick förbi lekplats på väg tillbaka till mina föräldrar hör jag Elins röst, 
hon och morfar var där ute och lekte, Elin hade velat gå ut och morfar kunde inte neka henne, 
de var runt en 30minuter på lekplatsen, Elin åkte i "stora" rutschkanan med morfar, 
han törs inte låta henne åka själv så han åker han med.

Det är mycket prat om gamla föräldrar, 
att barnen inte får samma uppväxt med äldre mammor och pappor, 
eftersom de oftast inte orkar delta i barnens aktiviteter, 
detta tycker jag är rätt missvisande eftersom morfar, fyllda 76, 
han är full av energi och deltar i Elins lekar, 
han är den som oftast är med henne på lekplats, 
de gör promenader i skogen, han leker med henne inne, 
t ex sitter han på golvet och målar med vattenfärg tillsammans med Elin.
Om jag gör en enkel jämförelse... 
så deltar morfar mer aktivt i Elins lekar än vad hennes pappa gör. 
Jag tror åldern har mindre betydelse, 
det är nog mycket annat som styr mer än åldern,
hur mycket man som förälder/far-morförälder deltar i sitt barn/barnbarns liv, 
och hur man deltar i aktiviteter.


10 kommentarer:

Annie sa...

Fint och bra skrivet!

Håller med dig :) Människor går så mycket efter bara en siffra, som åldern .. jag tycker mer att det är annat som betyder nåt :)

Fina bilder :)

Sv: Tack så mycket! så viktigt ämne ..

Kramar :)

znogge sa...

Så fint beskrivet och kloka tankar!

Kram

Nilla sa...

Sant. Och mina barn hade yrkesarbetande mor- och farföräldrar när de var små som aldrig hade tid. Kram

Ama de casa sa...

Vilket härligt inlägg! :-)

"LillaSyster" sa...

Underbart =) Alla borde få ha en morfar som leker med barnen på deras villkor. Lyckliga Elin! Kram

ullie sa...

åhh vilken liten söt fis
ja det är så himla kul o gå tillbaka några år o se hur de ändrar sej

BP sa...

Vilket fint inlägg! Precis som du gillar jag inte åldersnoja. Det är inte den fysiska åldern som avgör utan den mentala inställningen. Är man ungt i sinnet spelar den verkligen åldern inte någon roll alls.

Therese sa...

❤️ Fin tillbakablick ❤️

Ina sa...

❤️

Camilla sa...

Åh, så liten och söt!

Men ja, tror inte heller det hänger helt på åldern som många vill påstå. Många faktorer spelar in. Bara en sån sak som vad har man för arbetstider? Hur många barn har man? Är man ensamstående (måste man sköta ett hushålls på egen hand får man mindre 'lektid' över, var så jag tänkte)? Osv osv...