torsdag, september 01, 2016

Ny månad och ett nytt mål




Vi vet ju nu att:
Yes jag fixar att gå både 3 mil och 5 mil under en månad,
så att om igen bestämma ett nytt mil mål känns inte så motiverande,
det jag vet är att det är lättare att lyckas gå x antal mil,
än att gå x antal gånger...

Detta eftersom det är lättare att påverka hur långt jag ids gå när jag väl kommit ut på promenad,
men vädret å mitt mående är svårare att påverka...
jag tror dessutom att det kommer bli något mindre promenader nu här framöver,
det blir mörkare tidigare om kvällarna, vädret lär ju inte bli bättre,
och Elin behöver skjuts till å från sina aktiviteter,
men jag måste ju absolut ha något att kämpa för,
något som motiverar mig att ge mig ut trots vädret, måendet å allmän lathet,

Så för att ta mig ut och för att få ihop de där 100 promenaderna till Nyår,
jag har ju absolut tänkt lyckas med detta... kämpa, kämpa,
så blir det nu ett par små delmål hopslagna till ett mål,

Helt otroligt att jag nu bara har 39 promenader kvar å sedan blir det 100,

Något milmål blir det icke under September,
även om jag självklart kommer att redovisa hur långt jag gått varje vecka,
jag ska väl förhoppningsvis klara av att gå minst 3 mil...

Det är ju som BP kommenterade här att jag mår sämre,
har mer värk, en ondare kropp då kylan kommer,
jag mår hyfsat då vädret är varmt, högtryck är bättre än lågtryck,
men precis som Ama kommenterar här mår jag bättre då jag tar mig ut,
blir jag alltför stillasittande mår jag även psykiskt sämre,
blir besviken å får ångest då jag inte klarar av det mest enkla,
jag vill, jag kan, jag ska... även om det blir jobbigt,
ibland är det en fördel att vara tjurig å envis...



Jag ska under minst fyra (4) tillfällen tänka miljöträning, 
jag ska gå promenad med Frost inne på samhället, 
detta trots varken han eller jag uppskattar detta, 
men han behöver den träningen,

Igår onsdag då vi var på Brukshundsklubben fick vi hemläxa,
vi ska träna kontakt då vi befinner oss där störning finns,
så miljö och kontaktträning ska det bli,

Eftersom jag inte ska vara orättvis så ska Bullen oxå få lite miljöombyte,
vid minst två (2) tillfällen ska vi förlägga promenaden på annan plats,

Inte helt bekvämt... betyder mer planering,
detta innebär ju att jag får lov att ta bilen för att gå promenad,
men lite extra bilträning för Frost är icke fel,




Eftersom Elin tränar Karate måndag & torsdag, 
så förlägger jag mina promenader inne på samhället till dessa kvällar,
förenar nytta med nöje... jag måste ju ändå skjutsa henne,

 Elin är dessutom anmäld till nybörjarkurs i ridning,
jag lovade Elin att om hon tränade armen å slapp operation,
så skulle hon få börja ridskola...
inte helt okey med tanke på min allergi,
jag fixar hästarna hjälpligt medan de vistas ute,
men inne i stall å ridhus blir svårt,
jag reagerar med kliande ögon och nästäppa trots medicinering,

Troligtvis börjar ridningen,
- om Elin nu kommer med i första gruppen -
inom två veckor, det är tydligen omkring sex (6) tillfällen,

Så nu är det sex (6) promenader under September som ska tas på samhället,
eller annan typ samma lika plats för miljöträning,
troligtvis antingen med start från Sporthallen eller Stallet,

Jag och Frost har dessutom träning på Brukshundsklubben under September,
vi har fyra (4) onsdagskvällar att se framemot...
igår onsdag så var Frost så mycket mer närvarande, nyfiken och glad,
tidigare har han varit lite orolig, spänd och  inte riktigt velat vara med,







Nu gäller det... jag går mina promenader mot Nyårsafton...

 Midsommarafton 2015 till Nyårsafton lyckades jag gå 89 promenader,
jag kan väl inte säga att jag var helt nöjd,
målet är alltid 100 men jag ska i alla fall klara minst 90...

6 kommentarer:

znogge sa...

Vilket bra upplägg på alla vis. Smidigt att passa på när Elin ändå ska få skjuts. Två flugor i en smäll liksom. Nackdelen med att bo på landet är att i alla fall våra hundar blir som yra höns när de kommer in till stan...

Kram

BP sa...

Nu hann du lägga upp ett nytt inlägg innan jag hann svara på din fråga. Jo, jag tänkte som så: Du har ju hittills överträffat dig själv vilket ju bör ge dig ett otroligt självförtroende. Å om man har varit duktigare än förväntat bör man sätta ribban en aning högre.

Tänkte på just på ett antal mil under september av den anledning du själv tar upp här i inlägget. Det blir ju kallare och dagarna blor kortare. Så jag skulle sätta på ett kol om man säger så. Då kan du ta det lugnare under vintermånaderna - alternativt köpa en pannlampa;-)

Å du - 1 000 tak för länken:-)

Ama de casa sa...

Jag tycker att du sätter upp jättebra och helt rimliga mål - det kommer att gå jättebra ska du se!

Kul för Elin att få börja på ridskolan, en bra belöning :-)

"LillaSyster" sa...

Verkar vara ett himla bra upplägg du gjort!
Att nå målet 100 verkar ju inte bli några problem nu när det bara är 39 promenader kvar. Men som sagt passa på att vara ute de ljumma dagarna då kroppen är på topp. Ha en fin fredag! Kram

Nilla sa...

Jag skulle också behöva lite mer miljöträning med Bella. Vi möter ju inte så himla mycket folk på våra promenader men då blir det ju ett helt projekt. Kram

Therese sa...

Vilka bra mål, både du och hundarna tjänar ju på detta! Win win 👍🏻 kul för Elin att få rida, det vill Luran med men jag tror inte det är görligt med min allergi då man har stalljour med jämna mellanrum :-/ önskar er en fin helg ❤️