tisdag, september 20, 2016

Food Pharamacys välkomstshot







Jag har en ny bok...



Vad har goda bakterier, Platon, gröna bananer, 
vetenskapliga studier, kärlek och gurkmeja gemensamt?

Att leva ett så friskt liv som möjligt är till stor del kopplat till vad du äter. 
Bloggen Food Pharmacy, som drivs av Mia Clase och Lina Nertby Aurell, handlar om just detta. 
Nu kommer också boken om hur du äter den mest hälsosamma och antiinflammatoriska maten, 
och allt serveras med en rejäl portion humor.

Det här är en berättelse om inflammation, tarmfloror, onda och goda bakterier, vetenskapliga studier, hypokondri, metaanalyser, gurkmeja och antiinflammatorisk mat - dessutom förklarat på ett mer lättillgängligt sätt än du någonsin kunnat ana. 
Självklart med recept och fakta om de antiinflammatoriska hjältarna i köket - 
som du snart inte kommer att kunna vara utan.






Jag testade ett av de första recepten i boken både igår måndag och idag tisdag,
det är väl inte helt gott... men absolut icke äckligt,


Blanda och drick 1–2 gånger om dagen. Skål!

Handen på hjärtat, det har blivit en hel del shots genom åren men aldrig någon som smakar som den här. Shotten är komponerad av professor Stig Bengmark, och han dricker den varje dag.

(1 glas)
1 dl valfri juice (om du är hardcore kan du köra på vatten) jag blandade faktiskt i te
1 msk malen gurkmeja
¼ tsk malen svartpeppar
1 tsk malen kanel
1 knivsudd malen kryddnejlika
1 msk äppelcidervinäger
1 msk olivolja
1 msk pressad citron jag hade inte någon citron hemma så jag körde utan citron
Blanda och drick 1–2 gånger om dagen. Skål!




Food pharmacy

Att leva ett så friskt liv som möjligt är till stor del kopplat till vad du äter. Här är boken om hur du äter den mest hälsosamma och antiinflammatoriska maten,

6 kommentarer:

Nilla sa...

Låter som en väldigt intressant bok. Kram

Ama de casa sa...

Du är duktig på att ta reda på saker och ting - hoppas det blir ännu bättre med måendet med hjälp av den boken!

yasmine mamma till dennis och angelina sa...

Verkar ju vara en intressant och bra bok.
Dennis tänder rycker vi ut när dom är lösa hehe.
Nu ska jag ta och fixa iordningar barnen här hemma och dusha dom mm så dom är redo för skola imorn hehe.
Hoppas du får en bra kväll kraaaam

Annie sa...

Låter intressant :)
Kanske man ska prova vid tillfälle .. ;)

Hoppas det hjälper dig!

Kramar :)

BP sa...

Alltså den drinken skulle jag då absolut inte dricka, oavsett hur hälsosam den är. Kryddblandningen är ju grym.

Ina sa...

Intressant, bla gurkmeja, svartpeppar, kanel ingår i min guldmjölk varje dag men kanske ska prova denna med. Kan du ta den på fastande mage?