onsdag, augusti 24, 2016

Skolstart = Ångest

 


Idag, onsdag 24 augusti kl 8, börjar Elin 4an,
något som Elin själv ser fram mot... 
både med glädje å lite spänning,
men stort sett är hon odelat positiv,
Elin har hittills alltid gillat skolan,


För min del betyder skolstart faktiskt en rejäl ångest,
inte ångest för min egen del  
- det hade varit lättare - 
utan för Elin,
för mig var skolan ett nödvändigt ont som jag försökte undvika...

Jag mår just nu helt jäkla kräkilla,
jag hoppas att Elin ska vara glad när hon kommer hem efter kl 13,

Från klass 4 till dess jag började 7an upplevde jag skolan som ett helvete på jorden,
Yes... helt allvarligt, skolan var det värsta, absolut det värsta,

1an till 3an var helt okey, 
visst jag kanske inte alltid ropade Jippi då jag gick till skolan,
men vad jag minns så kändes det inte direkt otrevligt,
ingen Golgata-vandring, jag tyckte faktiskt det var skoj ibland...

Men sedan jag började 4an så never in my life, 
jag vantrivdes å kände mig ovälkommen,
helt felplacerad och otillräcklig,
den fröken jag hade från 4an till 6an ger mig fortfarande ångest,
hon förstörde tre års skolgång och gjorde mig skoltrött, skolless och rädd,
jag var under dessa tre skolår borta ungefär 2/3,
jo men Yes, jag var hemma 
- "Galopperande Elefantsjuka" - 
med min mors tillåtelse,
jag var alltså hemma från skolan fler dagar per termin än jag gick i skolan,





Som vuxen kan jag ju inte förstå att inte någon reagerade och tog tag i min frånvaro,
jag kan inte begripa att mina föräldrar accepterade situationen,

Om det gällt Elin hade jag rivit upp himmel å jord,
jag hade aldrig tillåtit att hennes skolgång blev så svår,
vi pratade om detta igår jag å J,
vi var överens om att om Elin skulle råka lika illa ut, 
skulle vi göra allt vi kunde för att hjälpa, stödja och förbättra,
inte stillatigande acceptera och i princip icke agera,


Men idag är det den dag då Elin börjar 4an,
en ny lärare och ett nytt klassrum i en helt annan del av skolan,
jag hoppas och tror att Elin får en bra skolstart,
att dagen blir precis så skoj som hon tänkt sig.


15 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Hon kommer att få det toppen! Sen skolstart hos er här började de redan förra veckan.... Ha en bra dag! Kram

Ama de casa sa...

Verkligen tråkigt att höra om dina skolupplevelser. Men jag är säker på att du oroar dig i onödan - det kommer att bli jättebra för Elin!
Kram

Annelie sa...

Usch vad hemskt att ha sådan erfarenhet från sin egen skolgång.. :o((
Då förstår jag att DIN ångest dyker upp som "gubben i lådan".

Ha en jättefin dag i sommarsolen.. // Annelie

Ami sa...

Jag tror Elin kommer trivas jättebra! Men jag förstår din oro eftersom du själv har mått så dåligt!
Ha det så bra
Kram

znoggge sa...

Jag hoppas att Elins skolstart blir riktigt bra och att hon ska trivas finfint med sin nya lärare på mellanstadiet. På min skola agerar man direkt när någon elev har för hög frånvaro. Jag tycker det är riktigt sorgligt att ingen reagerade på din situation. Att det bara fick fortgå...

Kram

Nilla sa...

Jag förstår din ångest men förhoppningsvis kommer Elin att fortsätta ha det bra i skolan. Kram

Annie sa...

Tråkigt att läsa vännen-att din skolgång var så :/

Jag känner med dig .. och känner igen mig i din text!
Jag vantrivdes stort mellan åk 7-9 och hade det ganska så jobbigt ..
Så jag förknippar högstadiet med mest jobbiga känslor.

Förstår din ångest, helt klart. Hoppas det kommer fortsätta gå bra för din dotter :)

Sv: Tack så mycket<3
Är väl hyfsat iaf :)

Kramar!

Misstossequeen sa...

USch ångest är hemskt, vad den än handlar om <3

deninrekampen sa...

Sv: Tack det hoppas jag med. Känns ju för tufft med allt annat samtidigt :( Men men, får se vad sköterskan säger på nästa tid jag har.

Förstår din ångest kring skolan, det blir ju som ett trauma som går runt i huvudet och väcks till liv.. Jag får lite ångest nu när alla går tillbaka till jobb efter semester, en annan lever sitt liv precis som innan, bara det att man blir ensam hemma mer än vanligt..

Hoppas du mår okej ändå trots den ångesten!

Kram!

Therese sa...

Hoppas det gick bra ❤️

Misstossequeen sa...

Svar: Ja jätte spännande och kul 😀 nej ett nytt område är det vi flyttar till 😊

Veiken sa...

Inget barn ska uppleva det du upplevde i din skolgång. Jag hoppas och tror att du slipper oroa dig och att skolan inte blir ett trauma för Elin. Hoppas att hon inte känner dina negativa vibbar allt för mycket! Stor kram.

Annie sa...

Sv: Ja verkligen det är jobbigt :/
Tror att många friska inte riktigt förstår hur pass jobbigt det är att leva med kronisk smärta..
Håller med dig! de skulle få prova på 1 månad och se hur de tyckte att det var efter det ..

Kramar!

BP sa...

Otroligt ledsen att läsa att du vantrivdes i skolan på det sättet. Det sätter ju spår för resten av livet - tyvärr. Hoppas verkligen att Elin kommer att trivas betydligt bättre än vd du gjorde. Å du - hon tränar ju karate vilket automatist inger respekt;-)

Camilla sa...

Ledsamt att skolgången var så hemskt för dig :( Och som du säger, att ingen reagerade över din frånvaro?! Förjäkligt att en lärare inte ska kunna måna om sina elever och hjälpa dem att växa upp till starka individer..en lärare ska ju inte få barnen att må dåligt :(

Stor kram till dig!

Men härligt att höra att Elin är positiv till skolan iaf!! :)