måndag, januari 04, 2016

Måndagens middag, första måndagen i januari


Jag har tänkt försöka variera och försiktigt förändra "vad vi äter",
kanske något mindre "färdig produkt" som t ex strips (Elins favorit föda)
och lite mer varierande inte samma mat var tredje dag typ...

Själv har jag ju tänkt gå tillbaka till LCHF (på mitt vis) mindre kolhydrater,
 och helt enkelt icke äta sådant jag faktiskt mår sämre av.

uppdatering kl 18.27
Kors i taket!! Alla åt och tyckte maten var god,
Js dotter C godkände maten,
även Elin - hon åt dock bara valda delar som korv & potatis...


Denna första måndag i januari har jag tänkt vi ska äta detta:


Chorizo med ugnsstekta grönsaker
 bild

Ingredienser

  • 4 chorizo
  • potatis i klyftor
  • 1 zucchini  jag bytte till sötpotatis
  • 1 rödlök jag bytte å tog gul lök + purjo
  • 2 röda paprikor jag tog morötter
  • palsternacka
  • 1 riven vitlöksklyfta
  • 1½ msk Arla® Smör-&rapsolja
  • 1 krm svartpeppar
  • ½ tsk salt
  • 65 g babyspenat
  • 2 dl Kelda® spansk mojo-rojosås
Jag bytte ut mer än hälften av ingredienserna,
Så egentligen blev jag bara inspirerad av detta recept,

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°. 
Skär zucchinin i skivor. 
Skala och skär rödlöken i klyftor. 
Skär paprikan i stora bitar. 
Lägg grönsaker, rödlök och vitlök på en plåt med bakplåtspapper. 
Ringla över msk smör-&rapsolja, salta och peppra. 
Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. 
Stek korvarna runtom i lite smör-&rapsolja i en stekpanna 2-3 min. 
Vänd ner spenaten i grönsakerna och servera med korven och såsen.

11 kommentarer:

Ama de casa sa...

Tror fasen det att maten föll alla på läppen! Både såg och lät jättegott ju! :-)

Decdia sa...

Ibland är man så fast i sitt vanliga "mattänk", kul att testa något nytt! Extra roligt när det uppskattas dessutom. :)

ullie sa...

ja här är en del oxå kräsna. synd för det är kul att testa nyt o nytig mat då e ju bra om det går.

fin tisdag till dej rara du kram

Freja sa...

Vi kör en vegetarisk månad, få se om vi lyckas! Idag blev det i alla fall supergoda ost- och morotsbollar (färdigmat) till pasta med färska grönsaker. Mumsigt!

znogge sa...

Mmm.... så gott det lät! Ibland får man försöka variera sig för det blir lätt att man äter ett och det samma!

Veiken sa...

Riktigt gott det där. Jag är inte så förtjust i korv så den hade jag bytt ut mot exempelvis kycklingfiléer! Tur att man kan göra efter egen smak! Kramar

Ama de casa sa...

sv: Den försvinnande goda förrätten var en zucchinisoppa. Glömde fota innan den var slut... :-)

Therese sa...

Även här blir det lite uppryckning, avsockrifiering, iaf för min del, men då får familjen vackert haka på ;-P Blomkål och kyckling i går som fick tummen upp av alla :-D KRAM i kallväre <3

Ami sa...

Det såg jättegott ut! Oftast kör man i sina gamla invanda hjulspår :)
Kram

Nilla sa...

Ser ju jättegott ut. Själv har jag hotat grabbarna med att det ska bli mycket mer hälsosam mat här hemma från och med torsdag när det är jag som lagar maten igen ;-) Kram

Vano sa...

Tänkte också på att ändra lite konstigt här hemma. Just nu har jag ju min lax diet men blir även ett och annat när man har tösen. Den där chorizo rätten såg sjukt god ut :)