fredag, april 17, 2015

Spiken i mattan




Igår efter det jag lämnade Elin utanför Sporthallen (hon hade karate träning) var jag till COOP å hämtade ut mitt paket som jag fått SMS om.

Lite som julafton å födelsedag i ett... fast jag visste precis vad som gömde sig i paketet då jag själv gjort beställningen häromdagen, men trots det eller just därför såg jag fram mot att komma hem å kolla på innehållet å jag hoppades det skulle vara som jag tänkt.

Spikmatta  grön

 En spikmatta var det i paketet från CDON.COM
(och varför jag inte kan centrera bilden vet jag ej)


Jag testade mattan en liten stund igår kväll efter det Elin lagt sig och då kände jag bara att jag blev så mycket varmare på ryggen, troligtvis ökar blodcirkulationen av taggarna...
när jag "klev av" mattan kände jag mig plötsligt väldigt frusen.

I morse, då jag efter lämning av Elin på skolan samt frukost med tablett intag återvände till sängen låg jag omkring 20 minuter på spikmattan å upplevde samma sak,
jag blev väldigt varm i ryggen... om jag nu hade vågat slappna av så mycket hade jag nog lyckats somna, men nu vågade jag inte riskera att jag skulle ligga för länge.

Medan jag låg där på "spikarna" hade jag händerna på magen,
efter en stund kände jag en ökad aktivitet i magen,
typ "någon" som började möblera om där inne eller var det tarmarna som fick snurr...

Kanske påverkade "spikarna" även magen på nå vis? 

Eftersom jag nu inte ville somna på mattan tyckte jag att 20 minuters "ligga på spikar" var okey att börja med, vill ju inte få skavsår...

Då jag plockat bort mattan å återvände till sängen å lade mig under mina två täcken frös jag helt okontrollerbart, värsta frossan, jag skakade å hackade tänder.

Det måste väl ha varit påverkan av mattan eller?

Hittills vet jag inte om spikmattan hjälper eller stjälper,
men kan det hjälpa med en stund då å då på "spikarna" är den värt de 199:- jag betalat.

Har Du någon erfarenhet, positiv eller negativ, av spikmatta, dela gärna med Dig av Dina synpunkter.

15 kommentarer:

Therese sa...

Så spännande med spikmattan, du får berätta och följa upp med vad du tycker, just att få igång blodcirkulationen skulle nog vara bra även för min rygg nämligen...
Här har barnen kompisar och vi har ätit sallad i uterummet, njuter av solen och värmen där, men ska masa mig ut med bus på promenad lite senare tänker jag. Ha en fin kväll! KRAM

Ama de casa sa...

Jag har aldrig testat en sån, men jag vet att det gjorde ont under fötterna när jag råkade trampa på en... :-)

Hoppas den hjälper!

znogge sa...

Vår yngsta dotter hade en men hon kunde inte säga om det hjälpte eller inte. Många är nöjda med effekten så man får prova sig fram.

Kram

nalta norrland sa...

Ja alltså... jag har ju ingen aning om vad jag ska ha för förväntningar på spikmattan,
jag söker hej vilt efter något som kan lindra...

nathalié sa...

spikmatta är jätteskönt tycker jag =). Och väldigt bra för kroppen! Den stimulerar blodcirkulationen och rensar ur kroppen. Kan vara därför dina tarmar lekte runt lite =)

Cajsa sa...

Hoppas den kan hjälpa .

En långvarig förkylning sa...

Jag upplever att den hjälper för det mesta, både om jag har hjärtklappning och för hög puls, eller vid migränliknande värk.
Ibland kan jag istället behöva vakna till om jag är på väg in i dvala, och det har den också hjälpt med.
Men trappa upp försiktigt, ligg inte så länge i början, tror man behöver vänja kroppen vid den om man har ME.
Sen blir taggarna utslitna efter ett tag har jag märkt och då är det dags att köpa ny, det känns att effekten avtar.
Ibland har den hjälpt under benen, mot restless legs.
Och ibland somnar jag på den och då gör det ont att ta bort den haha.
Men pröva dig fram lite försiktigt, jag har nytta av den helt klart men i olika perioder.
Kram!

Vano sa...

Spännande! Men gör den inte ont? Minns att jag var nyfiken på den förut men vill ju inte ha ont så vågade inte testa. Låter dock konstigt det där att du fått värsta frossa efter att ha använt den. Du får nog leta efter recensioner på nätet? Och kanske testa igen och se om du får samma resultat.

Elin sa...

Älskar spikmatta! :)

TantGlad sa...

Nu påminde du allt mig om min spikmatta som ligger här hemma någonstans. Men vart....hmmmm....

Ami sa...

Jag har provat några gånger och jag tycker det är jätteskönt att ligga på den.....om det hjälper vet jag inte, men det var behagligt i alla fall :)
Ha en fin dag
Kram

Nilla sa...

Jag tycker spikmattan hjälper mig när jag har spända muskler men man ska nog helst börja med lite kortare stunder än du gjort. Om man är lite känslig (som vi ju kan vara) så kan spikmattan sätta igång alla möjliga symptom om man inte är försiktig.

Nu när jag tränat upp mig ett tag kan jag ligga en kvart ungefär utan att få frossa och andra spännande symptom <3

nalta norrland sa...

Aaa jag förstår... Men Du känner ju till uttrycket Allt eller inget... Sån är jag ;-)

Decdia sa...

Ajaj! Vi hade en spikmatta innan. Varken jag eller Batman klarade av att ligga på den, det gjorde helt enkelt för ont. Svärfar däremot älskar sin! Han tycker inte det gör ont och kan till och med somna på den. Haha!

fia sa...

Spik matta hm spännande.
Ja du själv har jag inte nån erfarenhet av en sådan.
Men det låter ju som den gör susen.
Kram.