torsdag, april 02, 2015

Skärtorsdag, hälsotillstånd å recept


Efter Påskfesten igår när vi kommit hem så syntes det på Elin att inte var hon riktigt kry inte,
den här magåkomman/magsjuka/feber har absolut tagit på krafterna,
Elin klagade över huvudvärk, ont i kroppen och var lite varm så vid läggning fick hon alvedon,
ja det såg vi faktiskt redan då vi var hos mina föräldrar...
 att Elin inte mådde riktigt okey, Elin blev så röd om kinderna,
varm och kände av huvudvärken.

Bildresultat för sjuk bild

Så så här i efterskott är jag glad att jag höll Elin hemma alla skoldagar innan påsklovet,
även om hon inte var direkt sjuk igår onsdag å hade kunnat gå i skola,
för om hon, som vi nu vet, inte riktigt orkade med besöket hos morfar & mormor samt Påskfesten utan att känna sig sämre, så hade hon ju absolut inte mått bra efter en skoldag.
idag skärtorsdag påbörjar Elin sitt påsklov.

 

Nu efter en natt med sömn,
Elin sov till halv 9,
så mår hon bättre,
vilket känns bra,
för sjuka barn är inte kul i längden.

 

Jag har införskaffat mig en ny bok,
inte en läsebok höll jag på att skriva... utan en kokbok,
Yes ytterligare en till min samling,
jag har ett ordentligt gäng kokböcker nu... 

Detta ska jag testa i dag
 - ifall jag finner de ingredienser som behövs -

Snabb Gurkkimchi

1 stor gurka
1 tsk salt
1 liten morot
4 salladslökar
1 liten knippe gräslök
1 msk fisksås
1 tsk risvinäger
1/2 msk strösocker
2 msk gochujaru
1 vitlöksklyfta skalad, riven
1 tsk riven ingefära


skiva gurkan tunt, gärna på mandolin, strö saltet över, låt stå å dra medan det övriga förbereds

skär moroten i små tändsticksstavar och salladslöken i tunna skivor, finhacka gräslöken.

blanda fisksås, risvinäger, socker, gochujaru, vitlök å ingefära, rör ihop till en pasta, häll av vattnet från gurkan, krama försiktigt ur överflödig vätska, blanda gurkan med pastan å låt dra 15 minuter i kylen före servering


uppdaterat efter det jag varit å handlat 

För dem som är intresserad finns det en svensk version från ICA

Recept: Snabb gurkkimchi

I ICAs recept använder de 1 röd chilifrukt (t ex spansk peppar) i stället för gochujaru,
dvs koreanskt chilipulver (kan ersättas med vanligt milt chilipulver eller 50/50 paprikapulver och chiliflakes)

10 kommentarer:

Decdia sa...

Mums! Det lät som en god sallad även om jag inte vet vad gochujaru är. Haha!
Hoppas att Elin kryar på sig så att hon kan njuta av påsklovet.

znogge sa...

Då kommer påsklovet riktig lägligt för Elin så hon kan återhämta sig helt!

Kram och lycka till med den asiatiska matlagningen!

Veiken sa...

Så skönt att Elin känner sig bättre nu! Ett påsklov sitter fint och nu kan hon vila och hämta krafter!
Asiatisk mat är god. Lycka till med alla goda rätter. Kram

ullie sa...

Det är inte kul att vara sjuk . tror nog de små smittat mej igen har ont i halsen usch. skönt verkligen att hon är bättre.
här börjar de oxå påsklov idag :D
brukar ni äta asiatisk o laga ?
är det långt till affären ? ja va rädd om dej o köp den medicin som behövs. nu middags fix här kramar

Cajsa sa...

Hoppas hon fortsätter att vara kry. Ha en fin Påsk .🐣🐥🐣

Ami sa...

Vad skönt att Elin känner sig bättre. Inget roligt att vara sjuk och speciellt inte på lovet.
Kul med lite mattips, såg gott ut!
Kram och glad påsk!

Freja sa...

Hoppas hon blir frisk så hon kan njuta av lovet!

yasmine mamma till dennis och angelina sa...

tack
hoppas hon kryar på sig fort.
nu ska jag passa på att bada efter allt påsk ståhej idag
kraaam

ullie sa...

ja men precis nu när du vet så kan man ändra lite o till det man vet hur det är

ja men va skönt det är så pass nära ändå till affären vi har en nästan i samma hus hi hi men ja bor inte i norrland. :D ( skojar ) ja men vi brukar oxå laga eet lite taipad o en till som ja har här recept på bloggen men kål morötter och hoasin sås typ .
kramar

ullie sa...

glömde säga påskkärringen är nästan lite otäck tycker barnen ha ha men sen har vi ju flera "snälla" o de är inte lika roliga