tisdag, april 07, 2015

Inte en God Natt



Natten till i dag tisdag blev inte någon God Natt,
tyvärr måste jag säja för jag hade verkligen behövt en God Natts sömn,
vet inte om jag ska skylla mig själv... om jag genom att gå med båda vovvarna överansträngde mig.

Men ibland mår jag ju sämre utan gjort något mer jobbigt än gått nedför trappan från övre våningen så... nä allvarligt så tror jag egentligen inte att vad jag gör alltid har någon betydelse,
när glaset är fullt rinner det över = sämre mående.

I natt har jag haft ont i magen, magkramper, jag har ju "diagnos" inflammerad tarm och får ont, har kramper då å då, mer eller mindre ofta, varför brukar jag vanligtvis aldrig veta.

Låg dock å tänkte på det läkaren sa efter det jag gjorde en mag/tarmröntgen före jul, i höstas... att jag skulle höra av mig om jag fick väldigt ont eftersom det kunde bli tarmvred eftersom jag har sammanväxningar där tarmen blev skadat vid operation januari 2008då jag hade en tumör som satt besvärligt till och var nalta storvuxen.

Min fundering i natt var: hur vet jag när det är så ont att det kan vara tarmvred på G?
när man som jag vanligtvis alltid har ont i magen och till å från har väldans ont,
när vet jag att det är dax att söka vård?

Nå väl förutom magont å kramper så har min kropp värkt väldans å jag har haft ont från axlarna typ och ner till fotsulorna, men mest ont i min vänstra sida, precis som vanligt.
Av någon anledning, jag håller ju kopplet med höger hand, så har jag mest ont, värk, i vänster axel, bröstryggen, vänster höft och vänster ben.

Ja ja... nu har jag gnällt klart.

Jag har nu stoppat i mig ett gäng tabletter å ska lägga mig på soffan fram till 11 då J kommer hem från jobbet... han jobbar fortfarande halvtid, han har fortfarande väldiga problem med ryggen och går hos sjukgymnast som försöker få ordning på kotorna som fick en smäll då J halkade och ramlade baklänges över nån järnlåda i början av december.


7 kommentarer:

fia sa...

du fråga hur jag äter. Och jag har minskat på potatis. Ris. PASTA.
Äter mer per dag. Äter mycket grönsaker och frukt. Och går aldrig hungrig.
Har en jämn nivå på blodsocker.
Jag går med en kompis på kvällen. Eller själv.
Med massa bra musik i öronen.
Hoppas att du får väck värken om iallafall en stund. Och glöm inte att alla promenader är bra promenader.
Kram

Nilla sa...

Fy vad jobbigt du har det med din mage. Det är verkligen inte lätt att veta när man ska söka vård. Kram

Cajsa sa...

Önskar att jag kunde göra så att du fick mindre ont. Förstår att det blir knivigt att säga hur ont tarmvred gör då det alltid gör ont. Kroppen vänjer ju sig med smärtan , och det som gör ont på dig gör förmodligen väldigt ont på den som inte har ont i normalfall. Hoppas det lugnar ner sig under dagen.

Decdia sa...

Usch då, inte skoj alls att du har så ont!
Jag är lite i samma sits som du, jag ett stort magbråck och läkaren har sagt att får jag skitont så måste jag in för då kan det vara så att tarmen klämts och då "dör" den snabbt. Men som du skriver, vad är skitont?

znogge sa...

Då är det kanske läge att kontakta läkaren. Bättre att söka innan det blir för jobbigt. Hoppas att det känns lite bättre nu i dag.

Kram

Therese sa...

Fy, lider med dig. Städade själv igår här hemma å det fick jg sota för i går kväll/natt med värk i ryggen å känningar av min bröstinflammation igen :-( Å ja, Göteborg känns drygt, men samtidigt är vi så j-kla glada att vi tack vare en privat försäkring får åka ner och få det fixat. De bedömde det mycket komplicerat, medan man från lst ville vänta å se... galet!!! KRAM

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Nej, inte kul att läsa att du mår dåligt. Krya!