lördag, mars 21, 2015

Het gryta inte så het


Fredagsmiddagen

Igår fredag åt vi Het gryta med fläskytterfile, recept från Arla,
helt okey, även om jag gärna velat haft det "hetare",
Elin tyckte dock inte det var speciellt gott... hon åt lite chorizo å sen var det bara att gilla läget,
"hon var inte hungrig".

Het gryta med fläskytterfilé 

Att hitta de få ingredienserna till denna gryta var dock icke det allra lättaste,
paprika verkar det inte vara säsong för nu... eller så var de helt enkelt bara av sämre kvalite,
väldans mjuka å liksom svampiga... men jag fann ett okey exemplar.

Arla Köket® lätt crème fraiche paprika & chili finns inte att tillgå i Åsele,
Arlas produkter är tydligen en bristvara i Norrland,
dock är Bregott en Arla produkt som säljs i hela Sverige, så det är nog lite missvisande att säga att Arla produkter säljs inte i Norrland.

För salta killar och tjejer. 


Nu fick jag kompromissa och välja en helt annan produkt,
det kan ju hända - vad vet jag - att Arlas paprika & chili är starkare och maträtten därför hade blivit "hetare" ifall jag kunnat använda den rekommenderade produkten.


Vad vi ska äta i dag lördag har vi lite olika uppfattning om,
Elin anser att det är dags för korvkioskmat,
enligt henne är det allt för länge sedan sist.
nu tillhör korvkioskmat inte min favorit, jag mår oftast inte så himla bra efteråt,
dessutom tycker jag det kostar allt för mycket med tanke på hur det smakar.

Här i Åsele har vi inte McDonalds, inte MAX, inte Frasses,
vi har inte ens Sibylla utan den enda korvkiosk/grillbar som finns är fristående och jämfört med de stora, kända kedjorna så mycket dyrare.






10 kommentarer:

Decdia sa...

Vad trist att det är så svårt att få tag på ingredienser där! Här är vi rätt så bortskämda med att kunna få tag på det mesta.

znogge sa...

Här blir det fylld kycklingfilé och klyftpotatis i ugnen. Kan nog bli bra. Själv kan jag inte minnas när jag senast åt gatuköksmat! Men jag minns däremot att när jag väntade vårt första barn så blev det en del portioner...

Kram

Ami sa...

Lite trist när man ställt sig in på att laga något speciellt och sen inte får tag på allt man behöver :(
Då får ni se vad det blir för mat ikväll - korvkioskmat, eller hemlagat :)
Kram

fia sa...

Ja inte går det som man tänkt sig när det inte finns ingredienser som man vill ha.
Inte undra på att man blir som Kajsa varg. Hihi.
Sv hårfärgen är oförändrad bara tänket som ska bli annorlunda.
Kram

Me and my wonderful kids sa...

Ser gott ut!
Visst är det gulligt pyssel :-)

Cajsa sa...

Vi åt kiosk mat från pizzerian/ restaurangen vid J och E : s lägenhet. Ganska gott , fast jag föredrar även jag hemlagat.

Anonym sa...

Man kan ju alltid koka soppa. Skrapa ihop alla grönsaker du har i kylen, skär till
önskad storlek. Även vissna salladsblad passar. Sen en näve små
makaroner eller ris. Vatten och ett par buljongtärningar. Koka lagom länge.
Ätes med hårt bröd, gurka och ost. Fruktsallad med glass till efterrätt och
några knapriga småkakor.

Ruth i Virginia

Vano sa...

Shiit vad jobbigt det verkar vara att hitta ingredienser däruppe. Maten ser gott ut, synd att det inte gick hem hos Elin. Men man kan ju inte tycka om allt. Oftas ni iaf kom överens om lördagsmiddagen :)

SV: Nej minns inte att du frågat tidigare, jag jobbar i hemtjänsten. Och en bild på klänningar jag velar mellan inför finest Awards är uppe nu.

Nathalie - mamma till Charlie sa...

Du får köra i massa cayennepeppar nästa gång haha ;).
Korvkioskmat är gott, men jag får precis som du ont i magen av det. Friterat tål inte min mage speciellt bra, men inte heller så mycket vitt bröd (som tex hamburgerbröd då). Annars är det faktiskt gott någon Gång :)

Veiken sa...

Det är inte lätt när inte allt finns att köpa. Man får improvisera precis som du gjorde. Förhoppningsvis blir det gott! Kram