lördag, mars 28, 2015

Fredagkvällen avslutades med luskamning

Vid halv 9 igår kväll fredag kom Elin på att en av hennes kompisar, 
en av flickorna i klassen hade haft löss då familjen luskammade på torsdagskvällen...
sju (7) löss hade mamman hittat i flickans hår.
 
 

Ja men så kul... eller inte, precis vad jag inte ville veta så pass sent på kvällen,
men Elin hade väl en poäng i det hon sa:
Det var väl bra att jag berättade...

 

Så J fick luskamma Elin innan hon fick lägga sig,
Yes det är J som vanligtvis står för luskamning av Elin å jag som är hysterisk...
nä inte nu längre, efter tre terminer luskamning är jag relativt van.

Nu hittade inte J några - vad han såg - levande löss,
men det kan finnas lusägg, gnetter eller vad de nu heter,
så vi kör en behandling lusschampo både jag å Elin,
inte för att jag hittade något i mitt hår... 
men i mitt långa, trassliga, nyfärgade hår vet man ju aldrig.

Lusens biologiska livscykel

En lus lever ca 6 veckor. Det finns tre stadier i lusens livscykel, från ägg till nymf till färdigutvecklad lus. Från ägg till nymf tar det ca 10 dagar. 
Från nymf till lus tar det ytterligare ca 9 dagar. Det tar alltså totalt ca 3 veckor från det att ett ägg lagts till dess att en färdig huvudlus klättrar omkring i håret. 
Eftersom en hona kan lägga mellan 150-300 ägg under sin livstid kan man snabbt få väldigt stora mängder med löss.
 
Bildresultat för lus bild

2 kommentarer:

znogge sa...

På vår skola går det också löss titt som tätt. Två gånger har jag drabbats och kul var det inte. Bara att ogilla läget... Vår skolsköterska är noga med att betona att hittar man inga ska man absolut inte behandla men det finns kanske olika rön...

Kram och trevlig lördag!

lenaiwales sa...

Vad tråkigt med löss, men de kommer ju tyvärr då och då. Däremot intressant att läsa om löss!