söndag 13 augusti 2017

Söndagens Bullen promenad


Söndag 13 augusti 

Jag tycker vår lägda börjar se väldigt höstlik ut...
Varje gång jag skriver t ex höstlik så tänker jag på en död... ett lik 😏

lägda = Gammalsvenskt ord. Ordet lever kvar i dialekten i större delen av Norrland. Enbart ordet lägda syftar oftast på hölägda, det vill säga en åker eller fält där man odlar hö,






 Vi gick förbi dessa fordon/maskiner då vi gick från elljusspåret på väg hemåt...








Idag då jag gick ut med Bullen mötte jag otroligt 
mycket människor längst elljusspåret,
alltså som Ni vet brukar jag typ vara ensam där från å med snösmältning 
till dess det är möjligt att åka skidor så där nån gång i november. 

Den första jag mötte var min lärare som jag hade i samhällskunskap och historia,
mina favoritämnen... ja det var ju de ämnen jag hade bäst betyg i 😊
Hon, läraren, var faktiskt väldigt bra, jag gillade henne.

Hur som haver så frågade läraren mig ifall jag skulle på fotosafari 
detta eftersom jag hade kameran med mig 😉

Sedan mötte vi en äldre man som gick med hjälp av en kryckkäpp,
eftersom Bullen inte gillar vare sig stavar eller kryckor 
- sedan han som valp blev slagen med stavar, 
då han försvann olovandes ner på elljusspåret -
så kortade jag kopplet och ställde mig en bit från själva spåret 
så Bullen skulle slippa undan kryckkäppen,
då frågade mannen mig ifall hunden var elak.. 

Nä sa jag å förklarade att Bullen inte gillade kryckor/stavar.
Mannen blev nästan upprörd å frågade om jag verkligen trodde att han skulle slå min hund.
Nä, självklart inte, men Bullen vet ju inte...
 Då säger mannen att det är ju svårt för hundar att veta om människor är dumma.

Sedan mötte vi tre människor och en skällande hund innan vi lämnade elljusspåret.


9 kommentarer:

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Låter ändå skönt med promenaden :D. Tog mig egna idag, först en till sonens pappa (Björn) och sedan en tipspromenadsrunda :D

BP sa...

Nu har jag lärt mig något igen - lägda. Aldrig hört talas om, men nu vet jag. Visste inte heller att man odlar hö. Som asfaltbonde trodde jag att hö är torkade hslm eller något. Ooooops..
Kul att du träffade på din gamla favolärare.
Förstår mannens reaktion. Är ju extremt hundrädd då...
Å vilket härligt väder du har haft. Här har vi fått stå ur med två gråa dagar igen. Ingen solbränna här inte;-) Eller ku, efter klockan 19 då...

Nilla sa...

Stackars Bullen, han kan ju inte veta att inte alla med stavar/kryckor är dumma. Kram

Ami sa...

Men vad hemskt att Bullen har blivit slagen som valp! Förstår absolut att han är reserverad!
Kram

Annie sa...

Kul att möta folk på rundan :)
Jag brukar göra det hyfsat ofta ;) ofta grannar och så, som är ute med hunden ;)

Stackars vovven, så hemskt. Kan absolut inte förstå dem som ger sig på djur, så fegt. Avskyr sånt /

Kramar

znogge sa...

Det är inte lätt alltid vara hund då få är det bättre att förklara.

Kram

Kattis sa...

Låter som ni hade en väldigt trevlig promenad, kul att träffa på lite fler människor.:)

sv: Vilket fint minne av havregrynsgröt du har, är det ok om jag kanske lånar det minnet i ett framtida inlägg? Självklart med länkning till dig.

Kram

Therese sa...

Ha ha japp ska upp på lägda nu så Eroz får springa av sig, men först en koppelpromenad så han lär sig gå bra i koppel. Första dagen på fritids avklarad å ungarna var nog ändå nöjda att få träffa kompisar :-) kramar 💕

"LillaSyster" sa...

Håller med dig det ser lite höstigt ut hos dig.
Undrar om de som var i spåret skulle börja motionera bort sina sommarkilon..... ser ju hur fler och fler springer här i spåret också.... Tja det blir nog ny asfalt hos dig med tanke på maskinparken. Ha en bra kväll! Kram