onsdag 28 juni 2017

Tjäna på att vara ärlig... eller?


Jag vill påstå att jag är en mycket ärlig person,
i alla fall försöker jag så gott jan nu kan 😊

Men ibland blir jag verkligen fundersam... det finns gånger då oärlighet vore lätt 😏

Igår eftermiddag var jag till Granngården i Vilhelmina för att köpa hundfoder,
ja vi brukar åka dit typ en gång i månaden å köpa mat till the dogs,
Granngårdens utbud är något bättre än lokala ICA.

Då jag ska betala säger hen i kassan att det blir 392:-,
jag betalar kontant med en 500-lapp å ska då ha 108 kr tillbaka,
jag ser hur hen börjar räkna ihop 100-lappar å mindre sedlar + mynt,
då frågar jag "Hur har Du tänkt nu?"

Hen tittar på mig å jag säger jag betalade med en 500-lapp,
mm... okey, svarar hen lite förvirrat,
jo fortsätter jag, jag ska ju ha 108 tillbaka, det blev ju 392:-

Ooooups, hen säger då att hen tänkt helt galet, hen hade tänkt ge mig 392:- tillbaka.
Mm tänkte jag, det var ju det jag förstod 😏
jag svarade att jag ville det skulle bli rätt, jag kunde inte låta bli att vara ärlig.

Om jag nu tagit mot pengar jag icke skulle ha,
skulle jag ju aldrig mera nånsin satt min fot i denna affär,
ärlighet varar längst å då slipper man dåligt samvete 😊

11 kommentarer:

Annie sa...

Bra att du är ärlig :)
Jag skulle också sagt till, skulle inte kunna ta emot för mycket växel ;)

Hoppas din dag är bra<3

znogge sa...

Jag hade gjort precis som du gjorde. Skulle inte vilja vara oärlig för vi kan alla räkna fel någon gång. Dock tror jag det finns en del som tagit pengarna och gott.

Kram

Ami sa...

Jag skulle också gjort som du! Jag hade inte haft samvete att ta emot pengarna!
Kram

"LillaSyster" sa...

Rätt inställning! Nästan samma sak hände oss då vi skulle äta ute innan bion för ett tag sedan. Killen slog in det vi beställt och sa summan, gubben lämna fram kortet och säger samtidigt att du räknat fel det blir det här (jag minns inte det var typ 8kr för billigt). Som sagt ärlighet vara längst, det fick man ju lära sig redan som liten miniorscout. (Du ska vara ärlig, hjälpsam och alltid göra ditt bästa) Och det lever jag efter än idag typ 37år senare jag svor den där eden. Nä, nu måste jag sätta igång med kvällsmaten - mig hungrig som varit ute och njutit av solensvärme hela långa dagen, då jag blev ofrivilligt ledig pga cyberattack på dagens jobb) Kram

ullie sa...

ja ärlighet varar långst. så bra
underbara bilder från norrland oxå kramiz söta vännen

Days by Johanna sa...

Ärlighet vara längst! Så bra gjort av dig, hade med gjort så, och det är lätt och tänka fel bakom kassan :)

Ja gubben ville ju egentligen ha sagt att jag var en dålig mamma som inte hade koll på mitt barn, men jag kände jag orka inte heller ställa till med bråk, så jag svara bara så kort och gick. Tur jag är säker i min egen roll så jag inte tog åt mig ett dugg av det.

DU! Nu ringer du dr imorgon, Pronto!

BP sa...

Ärligt varar längst! Utan minsta tvekan. Hade gjort precis som du!

TantGlad sa...

Hen tänkte snurrigt där. JO...ärlighet varar längst och sån är jag åxo. ÄRLIG.

Kram på dig

FREEDOMtravel sa...

Jag är som du. Kanske tjänar man inte på det vid ett enstaka tillfälle. Men i längden, definitivt! Dessutom trivs man bättre med sig själv :)

Nilla sa...

Jag hade gjort som du. Jag vill må bra med mig själv och det hade jag inte gjort om jag tagit emot pengar som inte var mina. Kram

Ama de casa sa...

Helt rätt gjort! Ser att vi alla här tänker precis likadant. Eller så är vi oärliga i våra kommentarer... ;-)

Men jag kan tycka att det är lite skrämmande hur dåliga många är på huvudräkning nuförtiden. Dagens hjälpmedel gör att man tappar tankeförmågan en hel del, tror jag. Kassan säger ofta till vad växeln ska bli, om man då lämnar småpengar för att hjälpa till så det blir jämna pengar tillbaka, då blir det hjärnsläpp för många.

Men som sagt, helt rätt gjort av dig. Jag skulle ha gjort samma sak, och det menar jag helt ärligt :-D