torsdag, juni 08, 2017

Lite om livet eller nått sånt 🤔














Trots vädret eller rättare sagt regnet gjorde att Elin tyckte gummistövlar var bästa valet,
så lät hon inte bli att göra det bästa av situationen 😊
I onsdags så trotsade Elin vädret å var ute å både hoppade studsmatta och lekte med boll.


Igår onsdag såg jag något jag/vi sällan ser här i Åsele,
ja en polisbil är typ lika sällsynt som en ambulans 😐
För ett par år sedan togs ambulansen bort å numera har vi en form av akut/räddningsbil,
en brandman som kör å en sköterska som följer med å gör en bedömning.
Numera har vi inte någon aktiv polis i vår kommun,
det sitter en polis på polisstationen... men han är ensam å har en funktionsnedsättning,
så händer det något som kräver polisiärt ingripande så får vi vänta till
närmaste polispatrull har tid att komma.
Nu är vi inte ensamma om denna situation, fler glesbygdskommuner har samma problem,
det ingår i nermonteringen av Norrland 😑

För övrigt fick jag idag brev från Sjukstugan,
ja det var provsvar på de prover jag var uppkallad å ta... dem jag inte visste varför 😕
blev faktiskt inte direkt klokare, i brevet stod det bara att proverna var okey.

Igår vid 11tiden kom en taxi å hämtade J för vidarebefordran till Umeå Universitets Sjukhus,
det var dax för den där tidigare uppskjutna operationen, eller det var en RF-behandling, radiovågsbehandling är en teknik för att skapa en långvarig nervblockad.

Typ en kvart efter det J lämnat operationsbordet så blev han hemskickad med taxi,
först hade läkaren ordinerat extra smärtlindring och gett J recept på starkare morfinbaserad värktabletter som han skulle hämta ut innan han satte sig i taxin, detta eftersom läkaren ansåg han skulle behöva all smärtlindring för att klara åka de drygt 18 milen hem.

Om nån vecka typ så vet J ifall denna RF-behandling hjälpte och om han framöver
kommer att ha mindre ont i ryggen och förhoppningsvis klara av att leva
normalt utan att behöva knapra värkmedicin.

I tisdags kom C till Åsele tillsammans med tre barn som nu ska vara med i SVTs inspelning av Zombie ett barnprogram som kommer att visas nån gång efter jul, typ vårvintern 2018 om jag förstått rätt. C är baransvarig å kommer att jobba dygn då de är två stycken som delar på denna uppgift.
Barnen är omkring 9 - 11 år så de kan ju inte bo själva.

Igår eftermiddag kom C upp en sväng ihop med ett av barnen som icke var med på inspelning,
roligare för denna 08a flicka att få umgås med jämnårig än bara vara med C under en hel lång dag då de tre andra barnen var på inspelningsplatsen ihop med den andra barnansvarige.

Sedan nån gång så där vid 19.30 kom C hem till oss,
då var hon trött å sliten, jobbet är inte direkt nån semester 😏
hon hade sovit dåligt i bäddsoffan å barnen hade vaknat redan vid 5.30
så det blev en lång dag.

Natten till idag torsdag sov C här och hon gav sig i väg till inspelningsplatsen vid 8.30
ja jag gissar faktiskt bara...
jag själv hade faktiskt återvänt till sängen redan 7.50 när Elin cyklat till skolan 😊
men J trodde att C hade gått hemifrån typ den tiden.

Platsen där de spelar in Zombie är bara typ 10, 12 minuters gångväg hemifrån oss,
tvärs genom skogen 😊

Nu dröjer det till i morgonkväll fredag innan C är ledig å kommer tillbaka hit för att sova.

Så det blir ju inte direkt så mycket tid att umgås, göra saker ihop som promenader eller liknande.

Igår då jag gick promenad med Bullen blev jag orolig att han skulle falla ihop å dö,
ja alltså... på fullt allvar, helt plötsligt verkade han må dåligt å började liksom svajja då han gick,
tänk Er typ en berusad persons gång... jag tänkte Hjälp!!

Men Bullen återhämtade sig och ja jag vet inte om det var värmen,
vi hade ju faktiskt + 20 grader varmt å rätt kvavt tidvis igår kväll,
vi gick ju delvis efter asfalterad väg å ja det blev kanske för varmt å jobbigt.

När vi kom hem ville Bullen först inte äta,
men med lock å pock å lite kattmat så åt han till slut upp sin portion.






Blogg100 logotype
  Det här är inlägg nr 100 till Blogg 100
 

Skickat från min iPhone

9 kommentarer:

Nilla sa...

Stackars Bullen �� kram

Ama de casa sa...

Oj, det var mycket här...

Håller såklart tummarna för att åtgärderna kommer att hjälpa J, och att Bullen bara fick nån liten värmechocksattack.

Att gå rätt genom skogen för att möta zombier verkar lite läskigt ;-)

Sen ser jag att Elin lever på hoppet :-D

Ama de casa sa...

Ja just det - skönt att proverna var okej också, vad dom nu än var tagna för.

Days by Johanna sa...

Låter som hårt arbetande för C :)

förstår du blev lite nervös på promenaden, hade jag med blivit, speciellt med vad du vet om Bullen med...

BP sa...

Det var då ett långt inlägg där det hände mycket!

Gillar Elins tights och tröja - skitsnyggt!
Att dina prover var pkej - stort GRATTIS!!! En sak mindre att bekymra sig om.
Vilken tur att du hann fota polisbilden. Undrar vad polisen gjorde där!
Håller tummarna att J:s rygg svarar på behandlingen. Har själv problem med ryggen och vet hur jobbigt det är.
Att vara "barnvakt"/lärare/förskolelärare är ett kall. Det har jag då alltid sagt;-)

"LillaSyster" sa...

Bra gjort av Elin att trotsa vädret - det ska jag också göra om en stund, ska bara städa upp i köket efter dagens bullbak! Kram

Ami sa...

Hoppas J ska känna sig bättre nu!
Och så skönt att dina prover visade OK:)
Kram

Annie sa...

Skönt att proverna var ok iaf :)

Härliga bilder på Elin<3

Kram**

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Det var inte lite händelser för er. Förstår det där med polis och ambulans, är lika i orten jag växte upp i. Allt är borttaget :/