fredag, juni 02, 2017

Bullen-promenad och värk, det gör ont


Lite fler bilder från promenad med Bullen

28 maj




 


29 maj

 





Tyvärr har jag denna vecka varit mer trött och haft mera värk,
livet är stundtals tufft...
ibland funderar jag på om jag är dum  i min jakt på kilometrar,
ifall jag genom att gå å gå, gå på ren envishet å tjurighet,
förstör kroppen då den typ icke hinner ¨återhämta sig.

Jag har blivit både mer "stapplig" och mist balans,
det värker rätt oavbrutet från ländrygg till fotsulor,
jag har problem ta mig upp från sittande till stående,
att ens tänka tanken att jag ska ställa mig på knä på golvet för att ta upp något,
ja det är skrattretande... enda chansen att jag kan sätta mig på golvet är om jag ramlar,
å då är det ju det där med att komma upp,
utan stöd eller hjälp... ja då blir jag kvar där på golvet.

Jag kan icke sätta mig var som helst,
för lågt, för mjukt å jag kommer inte upp utan hjälp.

Så jaa jag vet inte... är det så att när huvudet är dumt får kroppen lida?

Igår torsdag var jag till Sjukstugan dit jag var kallad för provtagning,
stick i armen å ett par tre, fyra rör fylldes med blod.

Även blodtrycket kollades, liksom pulsen.

Jag som alltid haft en puls i snitt på 100 låg nu på 70,
detta är en av de goda effekter som inträffade efter Operation Tandhälsa,
då den tand jag haft besvär med under många år blev bortopererad.

För övrigt har jag icke nån aning om vad proverna visade.

Helt ärligt vet jag inte ens varför jag blev inkallad för provtagning,
något sådant har jag aldrig förr varit med om,
eller jo kanske... men inte de senaste 10 åren.

Bildresultat för åsele sjukstuga 
Åsele sjukstuga

Två saker som blev kollade var kreatinin och kalium,
typ hjärta å njurar.


Kaliumprov tas till exempel om läkaren misstänker 
att du har någon njursjukdom eller högt blodtryck.
Ett kreatininprov ingår bland de prov som ofta tas vid olika slags 
läkarundersökningar och hälsokontroller. 
Provet tas för att få en uppfattning om njurarnas funktion. 
Det kan göras i samband med utredningar av olika sjukdomar eller inför vissa undersökningar. 
Många läkemedel lämnar kroppen via njurarna. 
Då kan det vara viktigt att bedöma njurarnas funktion innan behandlingen startar, 
så att inte sådana läkemedel ansamlas i kroppen. 
Det finns också läkemedel som påverkar njurarna. 
Det gäller till exempel vissa läkemedel som används för behandling av 
högt blodtryck och hjärtsvikt. 



Bildresultat för åsele sjukstuga 



Bildresultat för åsele sjukstuga

7 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Förstår dina tankar kring ditt mående och ditt promenerande. Svårt och säga, men jag tror inte det påverkar dig så. Du har alltid gått, så länge jag läst... :)

nalta norrland sa...

Mm jag vet 😶 Jag har alltid gått å lär fortsätta så länge jag kan 🚶‍♀️🐕 men tyvärr har min kropp blivit ondare, mer värkig, så här mycket funktionsnedsättning har jag aldrig haft tidigare. Nog för det varit ont å jobbigt många gånger... men nu börjar det ta över, förstöra för mycket.

BP sa...

Ditt mående är ett stort problem, då det äter upp dig. Du kan alltid försöka med att gå bara två-tre dagar i veckan och sedan låta kroppen vila upp sig. Om du känner för det kan du ju gå längre sträckor - om du vill klara Vätternrundan alltså.

Sedan kan du ju testa om du faktiskt mår bättre om du inte går, men precis som Johanna tror jag inte det.

Uppmjukningsgymnastik - enkla övningar alltså - kan du ju också försöka med.

PS. Du tog uppenbarligen reda på varför du kallades till provtagningen. Jag hade nog frågat när jag var där. DS.

Kattis sa...

Förstår hur du tänker, men skulle du inte kunna dra ner lite på intensiteten i ditt promenerande och se om det hjälper dig med återhämtningen? Att sluta gå helt tror jag inte skulle vara till fördel för dig som är så van att röra på dig.
Hoppas du får en helg fri från för mycket jobbig värk och snuva! Kram<3

Ama de casa sa...

Men vad tråkigt att höra att det är sämre mående igen...

Jag vet inte heller, men jag tror ju att dina promenader är bra för både kropp och själ.
Kram på dig!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Stor kram! Försök att inte pressa dig så hårt <3

Ami sa...

Så jobbigt för dig att du mår sämre igen!
Jag vet inte heller, men promenader brukar ju bara nyttigt! Men du kanske ska gå lite mindre ett tag och se om det blir någon förändring?
Kram och krya på dig!