tisdag 30 maj 2017

MĂ„ndagens utflykt đŸ˜¶


Dorotea

Dorotea kommunvapen - Riksarkivet Sverige-vector.svg

 sydsamiska: Kraapohken tjĂŻelte och ibland Ă€ven Döörten tjĂŻelte

 Kommunen Ă€r en av de sydligaste av kommunerna i VĂ€sterbottens lĂ€n
och i landskapet Lappland.
DÀrför kallas kommunen ibland för Lapplands sydport


IgÄr mÄndag var jag i vÀg pÄ utflykt nr tre,
alltsĂ„ tredje utflykten pĂ„ fem dagar 😊
helt galet, men skoj...

Min mor var pÄ jakt efter garn,
hon hÄller pÄ att sticka en kofta och garnet rÀcker inte,
dĂ„ det dĂ€r garnet i rĂ€tt fĂ€rg och sĂ„ vidare inte fanns i Åsele
sÄ bad hon mig skjutsa henne till Dorotea.

Första stoppet var Wiks ICA i Lajksjö,
men nix tyvÀrr.

VĂ„rt andra stopp var Dorotea 😊


Till vĂ„r förvĂ„ning - ja jag vet vĂ€l inte om jag var sĂ„ brydd 😏
sÄ hade varken ICA eller COOP i Dorotea garn i sitt sortiment.

Min mor blev besviken.

Jag förstÄr henne, att sitta Ä sticka en kofta Ä sÄ finns det inte tillrÀckligt med garn,
det Àr ju absolut inte ett dugg skoj.

Vi var in pĂ„ loppisen 😊









    

Jag fick dessa av min mor som Tack för skjutsen.

Sedan var vi in pÄ blomsteraffÀren,
men OJ, nÀ jag tycker det inte alls var som det brukade,
tror det Ă€r nya Ă€gare... eller sĂ„ har de börjat med ny stil 😏
men men nÀ jag fann det dÄ mindre trivsamt
och inget hade dem som jag ville ha.


Detta leksakskök var faktiskt det enda pĂ„ blomsteraffĂ€ren som jag gillade 😏


Innan vi körde hem var vi in pÄ det lokala fiket, Görans...


En cappuccino till mig Ă„ min mor valde nĂ„n sorts bakelse Ă„ vanligt kaffe 😊






PÄ vÀgen hem kryllade det av vÀgren...

Även om jag kanske lĂ„ter nalta negativ sĂ„ hade vi en trevlig eftermiddag
och jag tror min mor blev glad att fÄ komma hemifrÄn ett par timmar.



Blogg100 logotype 
Det hÀr Àr inlÀgg nr 91 till Blogg 100







Skickat från min iPhone

8 kommentarer:

Annie sa...

Alltid mysigt med fika ;) LÀngesen jag drack en cappucino dock, blir mest vanligt kaffe för mig ;) eller latte om jag Àr pÄ fik ;)

Ser ut som en rolig utflykt :)

Sv: Aha ;) jag skulle inte klara mig utan handvÀska, mÄste ha mer Àn korten med ;)

Kramar

"LillaSyster" sa...

Det var ett gulligt lek kök! Fint loppisfynd ocksÄ =) Kram

Veiken sa...

Trevligt med lite info om Dorotea.
Synd att din mamma inte hittade garn som hon ville ha. Hoppas att det lÀser sig! Kram

Ama de casa sa...

Visst Àr det trevligt med utflykter :-) Men synd att ni inte hittade garnet.

En enda tröja har jag stickat klart i hela mitt liv, men det var nÀra att det sket sig. Hade köpt ett nystan med tillhörande beskrivning och nystanet skulle rÀcka till en tröja. Sjuans stickor, sÄ det gick fort som bara den. SÄ fort, att jag rÄkade sticka lite för lÄngt. NÀr det Äterstod en sisÄdÀr fem centimeter av den sista Àrmen tog det slut. Jag ringde till garnfabrikanten och sa att jag behövde liiite till, och att garnet faktiskt inte hade rÀckt till hela tröjan.
- DÄ har du stickat för lÄngt! blev svaret.
- Inte alls! ljög jag (mÄste ha varit första april, för jag ljuger vÀl aldrig?)
Efter lite tjat hit och dit sÄ skickade hon mer garn.
I HELT fel fÀrg.
Jag ringde igen, och se pĂ„ tusan, dom skickade lite garn i RÄTT fĂ€rg sĂ„ jag kunde sticka klart :-)

Din mor kanske kan kontakta garntillverkaren sÄ dom kan skicka mer Ät henne? Det kan faktiskt fungera :-)

ullie sa...

sÄ himla mysigt med utflykter
det stÀllet vi Äker till Àr oxÄ lÄngt eller ja sÄdÀr det Àr 6 mil Ät vart hÄll men maten Àr klart bÀst sÄ det blir vi gÀrna Äker dit igen bara för att...

tycker renar Àr sÄ fina

blev det inga blommor d ?
gillade settet me kannan sÄ himla fint
kram söta du o fin morgon dag kramar

BP sa...

AlltsÄ inte visste jag att ICA och/eller Coop sÀljer garn. Det gör dessa affÀrer inte hÀr heller kan jag sÀga och har aldrig gjort mig vetande.

Men kul att utflykten blev lyckad i alla fall med gofika, besök pÄ loppis och renar pÄ det. Har ju som sagt aldrig sett en ren irl, sÄ för mig hade det nog varit riktigt exotiskt. För dig lÀr det ju vara vardagsmat;-)

PS. NÀr J jobbar som politiker i "storstan" nÀsta gÄng tycker jag att ni skickar med honom en garnsnutt, dÄ kan kan kanske leta rÀtt pÄ garnet. DS.

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera Ă€ven lĂ€rare & doula ★ sa...

Åh sĂ„ fint det ser ut dĂ€r :)

znogge sa...

FörstÄr mer Àn vÀl att din mamma blev besviken nÀr garnet var slut men ni verkade ÀndÄ ha haft en bra dag!

kram