torsdag 25 maj 2017

I dag... torsdag - utflykt


Vi var i väg på utflykt,

 

50-talskafé i Hälla just nu bäst i Sverige enligt recensenterna

Christien Fox trodde inte att det var sant när hon fick höra att hennes 
50-talscafé i Hälla i Åsele kommun låg topp 20 på internetsidan 
Cafékartans lista över populära kaféer i Sverige.
Nu har hon seglat upp på första plats.
– Det är helt otroligt, säger hon.

Publicerad i Västerbottens Folkblad 14 juni 2016 kl. 23:00

Hälla 50-talscafé - Södra Lappland

Ett litet Café med originalinredning från 1953. 
 Caféet ligger efter riksväg 90 från Junsele till Åsele, 
vägen från södra Sverige till Lappland, 
just i korsningen vid riksväg 348 till Solberg och Örnsköldsvik. 
Här bakas det efter de gamla recepten. 
Det tillsammans med en fungerande jukebox ge en resa tillbaka i tiden. 
Bara öppet på sommaren, från skolavslutning till skolan börjar igen! 
OBS! Från och med 2017 är caféet stängt på tisdagar!


 Två systrar


 En sockersöt Elin 💖

Väg-renar...

I alla fall så hade det väl kunnat vara bra ifall jag inte hade hjärnbrist 😉
vi - jag, Elin och C åkte i väg de tre milen till Hälla för att fika,
Säsongsstart på Hälla 50-tals café,
allt avlöpte helt planenligt fram till det jag parkerade Folkvagnen...

Då jag ska kliva ur bilen å plocka med mig mina attiraljer upptäcker jag till min fasa,
ja helt allvarligt höll jag på att dö en smula,
jag hade inte min mobil med mig... alltså fatta problemet!!

Utan mobil = inga pengar, inget betalkort. 

Jag var - helt ärligt - på väg att köra hem igen för att hämta mobil + pengar,
men vi löste detta problem med att C betalade... tur hon hade betalkortet med sig.

Nu är vi ju i lilla Åsele, Yes ibland - nästan alltid - är det bra att bo i ett pyttelitet samhälle,
caféets  ägare sa då jag berättade om min fadäs att det hade ordnat sig ändå...
vi hade kunnat fika ändå å betala en annan dag  😊

Förutom det att jag glömde mobil å pengar så upptäckte jag till min förvåning 
att batteriet i kameran höll på att dö... så då vi körde hem,
så lade C sin mobil mellan oss i framsätet,
för är det nån gång det kommer något jag verkligen vill fota 
är det väl då jag är helt kameralös,
och ja det blev så att C fick köra, hon hade ju körkortet med 😏
är det nån gång det finns chans att polisen är ute efter de norrländska glesbygdsvägarna 
är väl då man inte är helt laglig...

Nu fann vi dock icke någon polis eller något speciellt att fota under vägen hem.

 

 

Karate träning

 

På lördag är det gradering för Elin å de andra typ 15 barn som tränar karate.
Idag torsdag var det träning... lite finslipning innan lördagens allvar.



Karateträning Sporthallen

7 kommentarer:

Lapplandsjäntan sa...

Perfekt kombo - gofika och adrenalinpåslag 😂😋

Days by Johanna sa...

Typiskt man glömmer det när man skall på något sånt. Ser ut som ett mysigt ställe! :) Tur inte polisen kom, men det slår ju aldrig fel att de gör det såna tillfällen.

Vi skall få tunnor nu på tomten för glas, metall, plats, papper, matavfall och brännbart, så skönt och slipper köra iväg med det :)

BP sa...

Ett 50-talscafé - mums!!! Vilken grej med kakor/tårtor gjorda på gamla recept åsså en jukebox på det. Love it! Hoppas att rankningen ger caféet många nya besökare i form av turistande nollåttor under sommaren!

Ooooops för att du glömde mobilen. Som "gammal tant" väljer jag att ha pengar och kort separat från mobilen. För tänk om man skulle bli bestulen på hela rubbet...

Hoppas Elin klarar graderingen på lördag!!! Håller tummarna!

FREEDOMtravel sa...

Låter som ett mysigt café! Men jobbigt att glömma pengarna och mobilen ... skönt att det löste sig!!!

znogge sa...

Vilken tur att C hade kort med så att det ordnade sig. Hade verkligen varit snopet annars nu när ni kört dit. Hoppas det går bra för Elin i morggon!

Kram

Ama de casa sa...

Vad roligt att det caféet hamnade i topp! :-)

Hittade inget att fota från bilen? Var tusan hittade du vägrenarna då? ;-)

Håller också tummarna för Elin!

Nilla sa...

Tur det löste sig och önskar Elin lycka till. Kram