lördag 29 april 2017

Svar: Varför jag inte ids kontakta Sjukstugan/läkare


Yes jag håller med att det vore bra med ett läkarbesök,

tyvärr så tycker den ordinarie läkaren på sjukstugan inte att det är nödvändigt. 

Då provsvar kom på de prover stafettläkaren 
- han som var otroligt bra - 
tog då han misstänkte att jag kunde ha en  autoimmun inflammationssjukdom,
 kom så kontaktade ordinarie läkare mig å sa att eftersom proverna inte visade något speciellt... 
att jag är sjuk vet vi ju ;-) så kunde jag återkomma om utslagen blev värre/kom tillbaka 
eller om jag fick andningssvårigheter, 
för övrigt hörde mitt sämre mående ihop med min sjukdom, bara att acceptera.

Att jag varit Inbillningsfrisk och faktiskt kunnat gå ut med the dogs var icke intressant.

I min journal står det att jag sover 12 - 15 timmar/dygnet och inte klarar fysisk ansträngning,
om jag nu de senaste 10 månaderna känt mig bättre... 
förutom då jag var upp akut till läkare då jag hade så himla ont i min rygg,
är helt ointressant, inget någon läkare vill lyssna på.

Jag läste i min journal där en läkare skrivit att han ansåg att jag var "färdigutredd",
att fortsätta försöka behandla mig var meningslöst.

Jag borde helt enkelt acceptera min sjukdom.

Det läkarna typ är enig om är att jag bör tänka på vissa saker:


  •  Hushålla med energin medan du utför dina aktiviteter. 
  • Överansträngning kan förvärra symtomen och leda till utmattning. 
  • Undvik psykisk och fysisk stress. 
  • Ta dig tid att koppla av och delta i aktiviteter som du tycker är roliga varje dag.

 Det är viktigt att försöka låta bli faktorer som kan försämra hälsotillståndet. 

  • symtomet med malaise/utmattning/trötthet som varar mer än 24 timmar efter mental eller fysisk ansträngning, kan hanteras genom att titta tillbaka 1-3 dagar och försöka identifiera vad som orsakat försämringen. 
  • sedan anpassas aktiviteterna så försämringar på grund av överdriven aktivering undvikes. 
  • vilopauser lägges in regelbundet. 
  • försök att undvika: virusinfektioner, nedkylning, överdrivna fysiska och mentala aktiviteter, kraftiga visuella/akustiska exponeringar, intensiva och komplexa informationsflöden, 
  • stress och tidspressade aktiviteter, att köra/åka bil långa sträckor, långa flygresor,födoämnen som kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner samt kaffe och alkohol.

Så att få hjälp av läkare här på Sjukstugan är ju lönlöst,

ifall jag inte har akuta  (helst synliga) symtom.



Råd till omgivningen

Det är viktigt för närstående att inte försöka pressa den sjuke till aktiviteter som de inte klarar av.
  Även en måttlig ansträngning kan ge följder över ett antal dagar.
 Stress och press försämrar tillståndet.
 För att minska på symtomen är det viktigt med en stressfri, 
lugn och tyst miljö samt vila, lagom värme och frisk luft.


Blogg100 logotype

Det här är inlägg nr 60 till Blogg 100
 

6 kommentarer:

Annie sa...

Hoppas din lördag blir så bra den kan bli<3

Styrkekramar<!

Lapplandsjäntan sa...

Vad är det man brukar säga... "Vägen till helvetet är fylld av goda intentioner". Strongt av dig att orka skriva ett sådant här inlägg! 😘

"LillaSyster" sa...

Man blir ju helt matt på sjukvården. Nu är det ju så att forskning och utveckling går framåt - då kan ju inte en gammal doktor leva i det förgångna - han måste ju vara med i utvecklingen och framförallt lyssna och ta sina patienter på allvar. Färdig utredd - dra mig baklänges, han är ju lat som inte orkar ta tag i nya problem och se till att du lyckats med massa fysisk aktivitet det senaste året. Han borde ta lärdom av dig och försöka hitta en väg framåt - där du står i fokus. Stå på dig! Kram

Ama de casa sa...

Håller med LillaSyster - en lat läkare, stå på dig! Du måste väl kunna få en second opinion av nån annan läkare???
Kram

BP sa...

Fastnar på sista stycket:
"För att minska på symtomen är det viktigt med en stressfri, lugn och tyst miljö samt vila, lagom värme och frisk luft."

Å det verkar du ju verkligen "följa" - förutom värmen då.

Brukar säga att man måste vara frisk för att vara sjuk och orka tjata sig till "vettiga" läkare, stå på sig hela tiden och kämpa. Å vem f*n orkar med det i längden...

PS. Jag skulle nog försöka klura ut vart din stafettläkare tog vägen och ta kontakt med honom igen. Använd din kvinnliga charm där;-) DS.

Kattis sa...

Men så trist att du inte får bättre respons av läkaren, låter som en lat läkare som givit upp lite. Illa sätt att behandla sin patient på tycker jag, hoppas du orkar kämpa på och stå på dig!

Hoppas även Elin kryat på sig och att ni får ett trevligt Valborgsfirande!☺