lördag, april 15, 2017

Lördag aka Påskafton


Påsklördag


 Lite av de olika påskpynt Elin gjort under åren...

Jag har fått "hönor" varje år av min mor och samlingen är rätt stor,
här är en del av dem... alltså det finns fler 😊


Blogg100 logotype
Det här är inlägg nr 46 till Blogg 100


Bild från Påsken 2016,
då blåste påskriset omkull... och som synes var det snö även då.

 

Påskafton är en kristen dag före helgdag, lördagen före påskdagen
Påskafton är i kristen tradition en "tom" dag, lördagen efter långfredagen. 

Detta beror på att Jesus ligger i graven 
och lärjungarna har låst in sig i rädsla för dem som låg bakom avrättningen.

Påskafton som är dagen före jesus återuppståndelse firas inte i 
de flesta länder, utan Sverige är ett undantag

Att påskaftonen i Sverige kommit att bli den stora ”firardagen”
 under påsken kan troligen ses som en parallell till julaftonen
Påskafton förknippas i Sverige ofta med påskägg fyllt med godis/överraskning 
och påskmat med ägg.

10 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Här blåser det idag, men inget påskris som trillar :) Pilen ute i trädgården kunde ju trilla, eller flyga iväg, vill inte ha den kvar haha.

Tack, längtar till Hugo inte kladdar och så med maten, så jag kan få mitt vita köksbord! :) idag drog han gafflen i bordet så det blev märke.... man blir så glad då... bara nä inte dags för nytt köksbord.

znogge sa...

Ja, så mycket fint påskpynt ni har hemma hos er. Här har det inte blivit så mycket av den varan men det får gå ändå!

Kram

"LillaSyster" sa...

Vilken fin samling du har! Kul att ta fram alla fina påsk saker Elin har gjort genom åren. Ha en bra påskafton! Kram

BP sa...

Vissa samlar på jultomtar, andra på påskhöns;-) Å varför inte. Roligt att du har sparat alla höns och Elins påskpynt.

ullie sa...

ja skit väder o typ 2 plus grader hua så kallt!!

ja i morg är ju firande dagen egentligen mera då Då tar vi det säkert lugn här
hittar ju inngen låda med pynt den kommer väl komma fram lagom till efter påsk ändå
Önskar en fin fortsättning vännen då så härs vi kramar o natti när det e dax

Ama de casa sa...

Kul med Elins alster :-)

Påsken orkar jag inte pynta, på tok för kort för det. Jag väljer istället att gå all-in på julen. Men sen har inte jag sådär fina hönor heller :-)

Ha en braig påskdag!

Kattis sa...

Så roligt med alla hönor!☺ här snöar det för fullt, lika som igår! Tur att påskfirandet inte kräver allt för mycket aktivitet utomhus om man inte vill!��
Önskar dig en fin Påskadag!

Annie sa...

Kul med lite påskbilder ;)
Hoppas att Du får en hyfsad söndag och påskdag<3
Här kom det snö igår och inatt .. så trist haha .. ,)
Hoppas det försvinner snabbt :)

Har du mycket snö hos dig?

Kramar

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Åh så mysigt ni har det :).

Therese sa...

Åh så många! Kul! Märks att du gillar påsk mer än jul 😜🐔 morötterna köpte jag på Ica, och det var första gången jag tog ett glas rött och åt en morot till 😂👌🏻 Kram