söndag, april 09, 2017

Helt jäkla O-kul



För x antal år sedan,
rättare sagt januari 1995 påbörjade jag en resa utan slut...
ja den lär väl ta slut nån gång... typ då jag dör,
det hela började under min andra termin då jag skulle läsa upp mina betyg,
jag planerade nämligen att börja läsa på högskola å behövde läsa in vissa ämnen,
då jag gick "Barnskötarutbildning" på gymnasiet så blev jag ej behörig.

Lätt att vara efterklok, 
då jag gick gymnasiet hade jag inte tänkt läsa vidare.

Men åter till januari 1995,
då blev jag plötsligt jätte allergisk,
jag var så pass sjuk... allergisk, 
så att skolan flyttade min klass till en lokal utanför skolområdet,
anledningen till detta var att läkare misstänkte att jag reagerade på den omfattande ombyggnationen skolan och klassrummen just då utsattes för.

Våren/sommaren -95 jobbade jag på "dagis",
tyvärr stod även förskolan på tur för renovering och ombyggnad,
då fläktsystemet skulle bytas så blev jag sjuk, allergisk om igen.

Det blev så småningom bättre även om det inte blev bra.

Läkare pratade om "Sjuka hus", 
flera anställda på min förskola blev sjuka/allergiska.

Jag lade mina högskoleplaner på is,
jag mådde helt enkelt inte tillräckligt bra.

Vad som hände sedan... ja jag fick förutom min allergi även diagnosen ME/CFS


 (ME står för myalgisk encefalomyelit. 
Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit 
är en inflammation i hjärna och ryggmärg. 
CFS står för cronic fatigue syndrome, 
som betyder kroniskt trötthetssyndrom.)

Varför jag skriver om detta nu?


Jo helt enkelt för att jag under senaste dagarna fått utslag/eksem i ansiktet,
det är värst på kinden under höger öga,
utslaget ser ut precis som det gjorde då 1995 när jag påbörjade min sjuka resa. 

Jag har ingen aning om varför.

Men jag lovar Er... det kliar, irriterar, bränner något så för jäkla mycket.

Jag tror att detta... vad det nu beror på, 
påverkar mitt allmäntillstånd  och påverkar mitt mående negativt.

Jag har en obestämbar sjukdomskänsla i kroppen,
fryser - har lite förhöjd temp - 
huvudvärk, illamående och mår uselt. 

Då jag fick min ME/CFS diagnos juni 1999 på Norrlands Universitets Sjukhus 
så trodde läkarna att det var allergin som på nått vis slog ut min kropp,
orsaken till ME/CFS är okänd, men i ungefär tre av fyra fall finns det ett samband med att man har haft en eller flera infektionssjukdomar av enklare sort. 
Det kan till exempel vara förkylningar, luftvägsinfektioner eller influensa. 

Om jag nu inte vaknar upp i morgon utan besvär ska jag ringa Sjukstugan,
eftersom det är i ansiktet, nedanför ögat så vill jag inte laborera på egen hand.

Jag har smörjt med kortison å det har ju alltså inte hjälpt.

Min "vanliga" allergi har oxå blivit värre,
men det kan ju oxå bero på årstiden...

Men YES just nu är läget Helt jäkla O-kul.


uppdatering söndag kl 14.45


Enligt 1177 bör jag uppsöka sjukstugan i morgon eftersom eksem/allergiska utslag runt ögon i ansiktet ska behandlas av läkare för att undvika komplikationer.

11 kommentarer:

Therese sa...

Fy så jag lider med dig, kan aldrig otur, elände och sjukdomar ge sig?! Blä! Nej inget nytt projekt, däremot tänker jag avsäga mig ansvar för en arbetsgrupp på en internationell konferens i juni. Det kräver för mycket och jag kan inte klona mig... och slippa en resa tackar kroppen mig redan för... räcker med 7 resor till Umeå under april/maj (en varje vecka) samt Stockholm och Prag. Kram

Nilla sa...

Låter nästan som min start som barnskötare. Sjuka hus och massa nya allergier. Hoppas att sjukstugan kan hjälpa dig. Kram

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Lider så med dig :(. Fruktansvärt vad arbetsplatser kan orsaka!

Lapplandsjäntan sa...

Tycker det är otroligt starkt av dig att inte blunda för hur det känns och vad kroppen säger, utan lyssnar istället! 💖 Hoppas du får träffa bra och kompetent personal på sjukan. Kram!

Moa sa...

Hoppas det blir bättre!

znogge sa...

Har du kortison i tablettform så hade jag tagit en dos på tio tabletter. Det är en vanlig rekommendation vid liknande tillstånd. Mår man som du gör så hjälper inte salva ett dugg.

Kram och krya på <3

BP sa...

Lider också med dig! Fy f* så jobbigt att leva med en sådan livslång sjukdom. Ändå gör du ditt bästa att vara positiv, må bra och vara envis. Egenskaper som du verkligen kan vara glad för att du har för att orka!
Kram tjejen!

Maria sa...

Nä fy så jobbigt. Det är skit att inte få må bra, hoppas det ordnar upp sig snarast!
Andas lugnt ♥

"LillaSyster" sa...

Det blir absolut sjukstugan för dig imorgon. Det är inte bältros du har fått?? Trots alla din svåra krämpor tycker jag att du kämpar på och tar dig an nya mål på ett helt suveränt sätt. Du verkar leva lite som Gunde Svan.... Ingenting är omöjligt!
Svar: Jag har köpt huset på Rusta, det finns i två olika storlekar. Det är lite av en chansning att ha växterna ute, men jag tror inte att det blir så kallt att det fryser där inne och jag har förstärkt med lite bubbelplast också. Det är en omöjlighet att ha dem inne. Skulle det nu bli väldigt kallt så får jag väl köra ut bilen och sätta blommorna i garaget. Men jag har inte beställt någon mer kyla =) Du krya på dig och det är inte lönt att de säger att de inte har tid för dig imorgon, för då får du åka dit och tvinga in dig. Lycka till. Och så hoppas vi på att de ser direkt vad det kan vara för utslag. Kram

ullie sa...

men lilla gumman va du råkar ut för nu då =( ?
va jobbigt .
tänkte lite oå att det lät lite som bältros utslag det gör himmelskt ont o bränner. det finns ju latent så kan komma när som helst är som ett virus ju ?
vännen du ringer i morg vilket som till hud o hör va de säger så du får åka o visa dej o ta prover annars så får du inte ha det .
va rädd om dej goa du gillar inte att du inte mår så bra <3

o nä elin är bara som andra barn hon är nog släkt med min tim han gör inte ör mycket i sitt rum han typ mutar sina syskon för att de ska bädda hans säng eller sopa hans rum he he

Ama de casa sa...

Men fy fasen... Ska det aldrig ta slut? Som om du inte hade nog allaredan...
Hoppas du får bra hjälp på sjukstugan idag!
Kram