lördag 1 april 2017

Ett nytt recept - vi testar sallad


Då jag inte är så väldans förtjust i tacos,
vilket både Elin & J gärna äter,
så försöker jag ibland lura dem att smaka på något annat,
för det är ju så...
i ett tortilla bröd kan man ihop med tacokryddad köttfärs 
smyga med något litet annorlunda 😏

Ett plus är ju att då C är här så är det ju en till (förhoppningsvis) 
som äter av det där nya 😊

Dagens sallad

pak choi
frusen, tärnad mango
 gurka
salladslök
sojabönor från frysen
tina sojabönor & mango
ansa och strimma paki choi
dela gurkan på längden, kärna ur och skär i halvmånar
ansa och strimla salladslöken

lägg upp salladen på ett fat 

Vaxbonor

Jag tänker oxå testa Vaxbönor,
jag hittade två olika recept på nätet...


Smörstekta vaxbönor 2-3 portioner
400 g vaxbönor (frysta går bra)
Rejält med smör till stekning
En skvätt rapsolja (kan uteslutas)
Salt och peppar

Gör såhär:
Hetta upp en stekpanna rejält. 
I med rapsolja och en rejäl klick smör
Häll i de frysta vaxbönorna. Stek 13-15 min för bästa resultat,
 Salta och peppra ordentligt och servera genast

Vaxbonor

Findus frysta vaxbönor
Smör
Salt
Havssalt
 
Gör såhär
Stek dem frysta på en ganska hög temp i torr stekpanna så all vätska försvinner. 
Det trixiga här är att kunna avgöra det, annars blir de sladdriga. 
Dra undan pannan och häll på rejält med smör och sänk tempen på plattan. 
Rör runt ordentligt tills de får najs färg och blir friterade. 
Häll på rejält med salt. Toppa med havssalt.

 Bildresultat för santa maria tacos

9 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Har aldrig stekt vaxbönor, de kokar jag i lättsaltat vatten och sen en klick smör på! Men jag får väl testa att steka då de växt klart fram på sensommaren. Bönor är ju lättodlat funkar både i kruka och i land. Mango har jag nästan alltid som tillbehör när vi har tacos - älskar denna frukt! Funkar bra med både fryst och färsk. Här blev det stekt lax med bulgur uppblandat med blomkålsris. (blomkålsris äter inte du) Nu blir det ett glas rött och lite chips från igår. Kram

Freja sa...

Åhhh, det låter gott! Jag äter vegetariskt sen 1 januari 2016, saknar inte kött alls!

BP sa...

Är som du inte förtjust i tacos heller. Sedan gillar jag Pak choi och älskar mango, men inte i en och samma rätt.
Har aldrig stekt vaxbönor heller utan för som LillaSyster.

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ sa...

Åh mums :D. Älskar sånt där :D

Ama de casa sa...

Låter både gott och spännande :-) Vi har ibland gjort ratatouille att ha i tacoskal. Det funkar jättebra det med :-)

Villa Freja sa...

Gott att variera sig ibland. Vi gjorde tacopaj i går. Också väldigt gott.

Ami sa...

Visst är det så att man kan smyga ner lite allt möjligt i tacobröden....men oftast upptäcks det :D
Kram och trevlig söndag

Lapplandsjäntan sa...

Smaskens till sista slicken 😋

Maria sa...

Jag har försökt att få till "vax-pommes" en gång men det blev inget bra....