onsdag, mars 01, 2017

Ibland tränar jag på att andas


Helt galet att det ska vara så svårt att andas,

antas borde ju verkligen vara något vi människor gör automatiskt.


Som Ni kanske minns så började jag förra veckan med ett nytt mål,
ett mål att börja andas... inte bara "tjuvandas",
jag är ju en sån där som andas korta ytliga andetag.

Jag skrev då i onsdags att jag skulle återkomma med rapport...

Hur det har gått?

Jaa, jo... inte är det lätt inte 😛

Jag hade ju tänkt 7 minuters andning varje morgon,
meen efter viss justering blir det 2 minuter, jag klarar inte av att andas längre tid.

Att andas rätt är jäkligt svårt.


Övning nr 1. 

Gör så här:
  • Långa, djupa andetag
  •  Sitt på en stol med rak rygg. 
  • Andas in genom näsan, spänn ut magen. 
  • Fortsätt att fylla på med luft, känn hur bröstkorgen expanderar och nyckelbenen lyfter i en rät linje. 
  • Andas ut genom näsan och känn hur revben, bröstkorg och mage sjunker in igen. 
  • Vila mellan ut- och inandning och låt kroppen själv säga till när det är dags för nästa andetag. 
  • Möt nästa andetag med full uppmärksamhet och andas på detta sätt i cirka 7 minuter. Jag andas under 2 minuter.
 Förutom att jag nu försöker andas medvetet, ja inte bara under dessa 2 minuter utan jag försöker andas aktivt även under dagen, än så länge måste jag tänka för att andas 😋

Jag mår fortfarande lite kräkilla då jag sitter på stolen och andas,
jag har provat andas då jag ligger ner på rygg och det är lite lättare,
jag blir inte lika sjösjuk...

Jo men jo... förutom andningen har jag lagt till "Solhälsning" eller rättare sagt min variant av "Solhälsning" då jag rent kroppsligt icke klarar av den äkta "Solhälsningen".

Surya Namaskar - Solh�lsningen - Grund�vning.

bild lånad här

Solhälsningen är en serie yogaövningar, där du ska anpassa övningarna efter din andning. Solhälsningen ger energi och är en utmärkt morgonövning. 
Den fungerar också bra som uppvärmning.

Jag gör steg 1 till 4,

Att träna andning + solhälsning tar mig ungefär 5 minuter,
detta försöker jag aktivt göra två gånger om dagen.

Ett problem, ja fortfarande efter tre dagar... är att jag typ håller andan då jag gör
min "Solhälsning", jag andas då jag börjar men under färdens gång börjar jag hålla andan,
så yes jag måste aktivt tänka på att andas, andas.

Jag tror... inbillar mig? att min rygg känns lite bättre efter att jag sedan i måndags
har "Solhälsat", kanske är det ett steg i rätt riktning... kanske blir jag bättre.

Må Bra 2017


9 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Det där illamåendet borde snart ge med sig. Fortsätt du med två minuter veckan ut, sen kanske du kan öka på med en till eller en halv. Alla vägar bär ju till Rom....., men det är inte sagt att man ska den snabbaste. Så låt kroppen vänja sig succesivt. Att göra solhälsning och hålla andan, det blir jobbigt. Kämpa på! Kram

Maria sa...

Det är bra att du sänkte tiden på andningsövningen till något som är hållbart för dig. Annars är ju risken att du slutar för att det tar för mycket kraft/tid - tro mig jag vet ;-) Det kommer att bli lättare och illamåendet kommer nog att lägga sig så fort din kropp vänjer sig vid att andas rätt!
Kram

Nilla sa...

Du är duktig som kämpar på. Tänk att det ska vara så svårt att andas. Kram

Therese sa...

Allt som kan verka i rätt riktning är positivt!!! Hejjar på dig! Är själv på banan igen efter att ha uteslutit socker och alkohol ur mitt liv i drygt två månader och tror jag fortsätter ännu en tid då jag inget sug på godis och skit finns kvar! Skönt!

Lapplandsjäntan sa...

Kul att du provar på lite yoga tillsammans med andningen! Det är lite meckigt innan kroppen liksom blir van vid att "yoga-andas", men ge dig och det lite tid så ser du nog snabbt en förändring 😃 Heja dig så duktigt och modigt att prova något nytt! 🤗😘

Anonym sa...

Svar: Inte alls omöjligt. Rörelse och stretching brukar ju var ett bra redskap för alla (men troligen inte för din läkare som verkar såga allt som inte är skolmedicin) Gör det som känns bra blir mitt råd. Kanske är det så enkelt att den här övningen sträcker ut dig lagom mycket och släpper på andra spänningar i höften och gör att du känner dig bättre. (det är vid önv 2 som du får en liten stretch av höftböjarmuskeln och den muskeln har ju en förmåga att ställa till lite oreda i bäcken/höft/ländrygg, eftersom det är en stark muskel som du aktivera bla då du går.)

Ama de casa sa...

Jag kom på mig själv med att sitta och djupandas här i soffan. Fast solen som skiner in genom terrassdörren den hälsade jag inte sådär omständligt på, bara vinkade lite... ;-)

Du är duktig du!

Days by Johanna sa...

2minuter är en jätte bra början, sen när du känner dig bättre, kan du säkert öka upp sakta men säkert :)

Nej, så länge Hugos sover bra om kvällar/nätter, får han sova på dagen. Men han vill inte alltid lägga sig på kvällen när vi tycker det är dags för honom haha.

BP sa...

Att inte kunna andas på "vanligt" vis kan jag inte ens föreställa mig hur det känns. Toppen att du tar dig tiden att "lära dig". Du ÄR duktig!