måndag, februari 27, 2017

Ibland måste man äta


Kommer Ni ihåg att jag för x antal veckor sedan skrev ett blogginlägg
om planering och framförhållning,
att jag hade tänkt försöka bli bättre på att planera,
att det först å främst gällde handling och lagning 😊

Jag måste ju till min förvåning ge mig själv en klapp på axeln,
för jo men yes det har ju faktiskt gått riktigt bra.

Nu har jag vanligtvis bara planerat för två, tre dagar framåt... 
längre än så har min fantasi inte räckt 😜

Det är ju lite svårt att handla i förväg då jag inte riktigt vet vad som ska lagas. 

Denna vecka t ex är en sådan vecka som jag har svårt att riktigt planera i förväg.

Idag måndag är J politiker och äter icke middag hemma,
eftersom jag lovade Elin för en tid sedan att:
"när pappa är borta ska Du få korvkioskmat"
så infriade jag mitt löfte idag.

I morgon tror jag det är en helt vanlig tisdag,
jag tror att även om J även på onsdag är politiker så blir det som vanligt.

Men på torsdag & fredag ska J vara på nån sorts utbildning i Vilhelmina, 
å då vet jag inte hur det blir... det är ju lite skillnad på vad vi äter om J är hemma eller inte.

Elin gillar mat som J helst inte väljer att äta 
och är det bara jag å Elin hemma så blir det ofta Elins önskemat,
och nej jag menar icke att det blir korvkioskmat 😉

Nu är det ju inte bara J som har aktiviteter om stör min planring 😋
Måndag har Elin Karateträning, onsdag så är det bad i Simhallen,
torsdag Bokklubb/Mediaklubb på Biblioteket och Ridning/Stallet,
och nu på i helgen har de Karateträning både fredagskväll och söndagsförmiddag.

Det är bara jag som ingenting gör...

I alla fall så är planen den att vi ska äta kyckling i morgon.

Kyckling med ingefära i kokosmjölk


Ett busenkelt recept.

Man kan om man vill byta ut kyckling till torsk,
bara att byta hönsbuljongtärning till fiskbuljongtärning.

 ingredienser

500g färsk kycklingfilé
1 tsk salt
1 fint tärnad röd paprika
150g haricots verts
1 strimlad rödlök
1 burk kokosmjölk
1/1 dl grovt riven färsk ingefära
1 lime, finrivet skal + saft
1 kycklingbuljongtärning
1/2 tsk grovmalen svartpeppar


gör så här:
  • lägg kycklingfiléer i ugnssäker form och salta
  • strö över grönsaker och lök
  • blanda kokosmjölken med ingefära, limeskal + saft
  • smula ner buljongtärning
  • häll såsen över kycklingfiléerna
  • peppra och tillaga mitt i ugn ca 20 minuter




9 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Du gör väl en massa, du står ju för men mesta markservicen och det är minsann inte att förakta. Tusen tack för receptet, det ska absolut testas. Jag brukar försöka laga så mycket mat att det räcker till två gånger, antingen åker en uppsättning in i frysen annars kan det bli samma middag två gånger med någon dags mellanrum. Ha en skön kväll. Kram

Annie sa...

Det låter gott! jag gillar både kyckling och kokosmjölk ;)
Tycker också du gör mycket! du fixar ju mycket hemma, hjälper dina föräldrar och Elin, det är mycket<3

Sv: Ja det är verkligen så med snoddar, fattar inte var dem tar vägen ibland haha ;)

Kramar*

Nilla sa...

Vaddå inget gör? Du gör ju massvis hela tiden. Jag tycker också det är hopplöst med matfantasi, jag hade nog kunnat leva på smoothies för jämnan �� kram

BP sa...

Hahaha! Personligen så skulle jag jubla om jag hade en mindre "middagsgäst";-)
Nu är vi ju bara två och vi planerar aldrig nå't. Eller jo, det gör vi. Vad gäller maten är det precis som hos dig tre-dagar-framåt-planering som gäller. Då vi lagar allt från grunden så håller ju kött/fisk inte längre än tre dagar efter inköp... Dessutom är vi urusla på att frysa in lagade maträtter eller äta dom dagen efter. Matlådor är en mardröm för mig till exempel, som avskyr rester dagen efter eller så...

Med åren har vi dock blivit latare och betydligt mera kräsna. Ingen aning varför. Eller jo, ingen av oss panschisar verkar vilja "degradera" sig till hemmafru/-man med matlagning/städning som huvudsysselsättning. Passar mig utmärkt, då de flesta luncher intas på restaurang;-)

PS. Behöver jag lägga till att det mest är min man som lagar mat här. Å jag ÄLSKAR att diska. Jo, jag gör faktiskt det, för det tar bara max fem minuter. Nej, vi har ingen mekanisk diskmaskin, bara levande sådana;-) DS.

znogge sa...

Jag tycker att du gör väldigt mycket för att få logistiken att passa och att hemmet fungerar. Det ska aldrig underskattas!

Kycklingen lät väldigt god om man bortser från ingefäran för den klarar jag inte av.

Här blir det kyckling i dag!

Kram

Ami sa...

Kycklingreceptet verkade väldigt gott! Och kyckling är så bra....man kan variera det hur mycket som helst :)
Kram

Therese sa...

Det där lät verkligen gott, tackar och bockar för receptet och ska definitivt testa! Men i dag slipper jag tänka på mat då mamma bjudit hem oss på palt och semlor dagen till ära, skönt! Men M får tyvärr inte följa med då han jobbar em/natt hela denna vecka :-( Så trist för då ser han i princip inte barnen och jag ser honom en timme innan han åker igen typ. Ingen favoritvecka, men känner jag mamma rätt så ser hon till att han får en rejäl matdosa med uppstekt palt ändå ;-) Frilutsdag i dag och tur att det inte snöar så mycket för Bogge som ska ha utflykt, Luran klarar sig då de åkt till Hotings ishall i dag för att åka skridskor, men hon såg nog mest fram emot oboy och ostmackan! Önskar dig en fin dag <3

Ama de casa sa...

Vad duktig du är! Och kycklingrätten lät jättegod :-) Fast mest sugen blev jag nog på korvkioskmat, särskilt norrländsk sådan - skulle ge mycket för en parisare nu! :-)

Lapplandsjäntan sa...

Svar; Helt okej att sova! Det är ju enbart Din vilja som styr 💕