onsdag 11 januari 2017

Rörelse minskar stress - bilder från måndagens promenad


Våra kroppar är byggda för rörelse.
Det är oxå vår stresshanteringssystem.
Långt tillbaka i historien fyllde det en viktig funktion för människans överlevnad.
Man flydde undan från rovdjur och jagade för att få mat.
Även om hoten idag inte är fysiska,
så behöver kroppen rörelse för att klara den stress vi utsätts för.

Jag personligen har problem att slappna av,
jag håller en konstant inre stress för att orka, klara av att fortsätta hålla mig på benen,
min känsla är att släpper jag taget... ja då rasar jag ihop i en liten hög. 
Jag fick höra av Sjukgymnasten att jag är i princip alltid beredd på att slåss med den 
Sabeltandade tigern, att denna inre stress, min oförmåga att slappna av,
att jag är stridsberedd 24 timmar dygnet.

Enligt både Osteopaten och hon som ger rosen-massage, 
så är mina promenader lite av gott och ont,
eftersom det både ger välbefinnande och stress,
jag måste bli bättre på att lyssna på min kropp och inte enbart fokusera på mitt mål.

När Du är stressad är det lätt att välja bort motion för att spara tid,
men det är just under påfrestande perioder som det är extra bra att ta hand om kroppen 
och röra på sig. 

Ribban ska ligga på lägsta nivå,
fundera på vad som är rimligt för Dig,
jämför Dig inte med någon annan,
fokusera på Dig själv.

Regelbunden träning och vardagsmotion kan stärka förmågan att hantera stress,
och motverka sjukdomar som orsakas av stress.

Försök att hitta Ditt eget sätt att koppla av och känna lugn å ro,
se till att sätta av tid för att göra det Du njuter av,
det som gör Dig glad.

Under 2016 var detta min allt som oftast vanligaste följeslagare:

  • alltid trött
  • likgiltig, nedstämd och orolig för vad som händer runt om mig
  • svårt att koncentrera mig
  • dåligt minne
  • fastnar i negativa tankar 
  • irriterad och otålig
  •  ont i magen, spänningshuvudvärk och hjärtklappning
  • stel, spänd och värk i kroppen
  • uppgiven, trött, undviker sociala kontakter 
 Nu har ju jag min kroniska sjukdom som påverkar mig mycket,
vissa av punkterna här ovanför tillhör min sjukdomsdiagnos,
men jag tror att genom att jag fokuserar på det dåliga fastnar jag i den nedåtgående spiralen,
vilket gör att mitt mående blir sämre,

Nu tror jag inte att jag enbart genom att tänka positivt kan 
förändra varken världen eller livet,
men jag kan ju kanske förändra och förbättra mitt eget liv och förhoppningsvis må bättre.

2017 ska bli ett Må Bra år.

Bilder från måndagens promenad


 
 Som synes fick även Elin följa med på promenad,
fast egentligen var det så att vi bara följdes första kilometern,
sedan gick hon till morfar & mormor medan jag å Bullen gick en helt annan väg,





 Härifrån denna tall har vi 750 meter hem,


 Fastän bilderna är i färg blir de svartvita denna årstid,

Visst är det precis som Nilla kommenterade i föregående inlägg
En positiv inställning gör livet roligare men inte helt lätt alltid *

Men eftersom jag nu levt allt för många år med att fylla livet med år så måste jag,
jag måste helt enkelt försöka hitta en utväg,
jag orkar inte fortsätta leva ett liv där jag hela tiden mår bara sämre,
ett liv där jag om och om igen ramlar ner i det svarta hålet,
jag kan inte gå omkring och fortsätta vara ledsen.

Visst är det så att jag kommer att fortsätta vara sjuk,
visst kommer jag ha dåliga dagar med sämre mående,
visst kommer det att vara jobbigt,
livet är inte lätt... tro mig, jag vet.

Men jag måste försöka.

 
 

7 kommentarer:

BP sa...

Det inlägget är inte lätt att kommentera kan jag säga. Det verkar som om du hamnat i en Catch 22 situation alternativt i en ont spiral. Är ingen psykolog, men jag har en känsla av att du verkligen vill förbättra din livssituation, men du vet inte riktigt hur. Förutom promenaderna då, vilket jag verkligen tycker att du ska fortsätta med då du gillar dom.

Å på tal om psykolog - har du funderat på att kanske kontakta en sådan. Jag menar det är kanske bra att tala med en "tredje part" som förhoppningsvis har helt nya idéer och ser din och ditt mående med helt nya ögon. Bara en tanke...

Lapplandsjäntan sa...

Vad är det de säger de där som vet.. "Steg ett är att identifiera problemet" Hejja dig!! Kul att Elin hängde på en bit! 😀 Och Bullebull 😍💕 Lite avis och saknar snön hemma. Här är det plaskigt och slaskigt minst sagt 😜

nalta norrland sa...

svar till BP

Tråkigt att Du uppfattade mitt blogginlägg negativt,
jag tänkte faktiskt inte att det skulle vara negativt,
tvärtom,
jag ser ju det som positivt att jag nu försöker bringa reda i ohälsan och se positivt framåt.

Att prata med någon, psykolog/kurator etc försökte jag med sist jag hade läkarkontakt,
men det finns visst ingen att tillgå,
inte om jag inte vill köra 20 mil för en timmes besök.

Men hur som haver så var tanken inte att livet är hopplöst,
tvärtom,
jag tror på en ljusning.

znogge sa...

Att må dåligt under långa perioder är oerhört påfrestande för trots allt så vill vi vara glada och må bra. Orka med vardagen och en dos med aktiviteter. Hur som helst så tror jag att vardagsmotion är oerhört viktigt. Kropp och själ hänger ihop och båda delarna behöver må hyfsat bra för att få en balans. Den fysiska tröttheten för att kroppen fått jobba kan vara positiv medan den psykiska tär enormt på krafterna.

Det låter helt sanslöst att man ska behöva köra tjugo mil för att träffa en psykolog. Den offentliga vården har trots allt ett ansvar för folkhälsan.

Kram och ha en bra dag!

Ama de casa sa...

Tycker att du har rätt inställning där med din tanke på att 2017 ska bli ett bra år!

Therese sa...

Helt rätt inställning 🤗👍🐶🏃🏼‍♀️Att vara med djur och röra sig är rena medicinen, här fick snöskottning vara min aktivitet, delade upp det i omgångar och då gick det bra trots ryggen :-) imorgon var planen Umeå men jag tycks inte behöva rycka in som suppleant i en betygsnämnd och det tackar jag för med tanke på föret! Kram

Nilla sa...

Jag tycker du är jätteduktig och modig som försöker ändra inställning och livsfilosofi. Jag hejar på nere från västkusten. Kram