onsdag, januari 11, 2017

Onsdagens Må Bra tips - söndagens promenad


Eftersom jag har tänkt fokusera på MÅ BRA under 2017
kommer här lite tips... eller hur jag själv tänker rättare sagt 😊
Att fokusera på allt trist gör inte livet roligare,
sjukdom kan jag icke "tänka bort",
men jag kan försöka göra det bästa av situationen,
så jag har tänkt att 2017 ska bli året jag fokuserar på glädje i vardagen.

Lev Ditt liv på bästa sätt,

så kommer Du att uppleva lycka i små stunder - ofta.

Skapa små lyckostunder varje dag i stället för att söka den stora,
eviga lyckan.

Ett av mina mål för 2017 är ju att jag ska bli gladare,
inte gå omkring å vara ledsen,
känna glädje och faktiskt orka delta och njuta av livet.

Gör något annorlunda varje dag så kommer Du att minnas Dina dagar,
då kommer det inte längre kännas som om livet bara rusar iväg.

Minns Ni det där:


Jag har under dessa år jag varit sjuk känt att mitt liv bara försvinner,
livet har liksom bara pågått och jag har inte fått delta,
eller rättare sagt min kroniska sjukdom,
mitt dåliga mående,
min ohälsa,
har tagit över livet ,

Men nu har jag tänkt ta tillbaka mitt liv.

Skapa små lyckostunder,
lycka är kort och flyktigt,
gör det Du vill,
inte bara fokusera på det Du måste,
släpp Ditt gamla jag, 
säg hej då till Ditt då-jag och bilden Du har av Dig själv,   
då kan Du vara den Du är idag och ge Dig och Dina drömmar en chans.

Vi förnyas ständigt fysiskt och psykiskt, 
så Ditt gamla jag finns egentligen bara kvar i Din fantasti,
dessutom stämmer våra minnen av oss själva och våra liv sällan med verkligheten.

texten har jag låntat från Micael Dahlens nya bok


En annan sak som jag faktiskt tror är väldigt bra och nyttigt för mig,
ska jag orka hålla ihop och behålla den rörlighet jag nu har, 
så måste jag ju faktiskt aktivt röra på mig,
promenader är alltså livsviktiga för att jag ska må bra,

Bilder Söndag 8 januari,
jag å C gick den sista promenaden för denna gång, 





 












7 kommentarer:

Lapplandsjäntan sa...

"Små smulor är också kakor" 😊

Ama de casa sa...

Helt rätt inställning! Att tänka positivt och fokusera på det som är bra, det gör livet mycket lättare att leva :-)

deninrekampen sa...

Sv: Jo då, jag fick sova inatt, minns dock inte när jag somnade, men sov lite längre idag då jag vaknade med hals ont :/

Jag kämpar på :)

Klok text du skrivit! :)

Kram!

Lapplandsjäntan sa...

Sv, Heja dig! "Mot Betlehem, mot Betlehem!" Hörde Yriel i huvudet under dagens promenad varje gång jag klev i en slaskpöl "Förfäras icke!" 😂

BP sa...

Bara att titta på dina fina bilder gör ju att man blir glad och mår bra tycker jag. Kul att du fotat några byggnader i närbild också. Det gula huset med "kyrkofönstren" är otroligt läckert liksom det gamla tegelbrukshuset. Snyggt!

Annie sa...

Bra inlägg! Försöker också tänka mer så .. ;)
Vissa dagar går det bättre och vissa lite sämre ;)

Ja jag försöker det mera också, att leva i nuet och släppa sånt jag inte kan påverka .. jobbar på det iaf :)

Kramar*

Nilla sa...

En positiv inställning gör livet roigare men inte helt lätt alltid :-p kram