söndag 29 januari 2017

Framförhållning & Planering




Två ord jag har svårt med är Framförhållning och Planering,
visst jag begriper att livet skulle bli aningen enklare om jag kunde ha en plan...

Men detta med Framförhållning är inte min grej,
det liksom funkar icke.

Till viss del så kanske det beror på min sjukdom,
svårt att planera något speciellt långt i förväg, då jag icke vet hur jag mår då.

Men samtidigt är det inte riktigt sanningen,
jag skulle ju kunna planera vad vi ska äta till middag tre, fyra dagar i förväg,
liksom hur svårt är det att handla det jag behöver ett par dagar framåt
då jag ändå är på ICA?

Jag skulle kunna ursäkta mig med att jag inte vet på söndag vad jag vill äta på onsdag,
men nää egentligen är det ju bara ett svepskäl,
sanningen är att jag har kroniskt svårt att planera i förväg.

Till å med då jag vet att vi kommer att ha matgäster,
att det är jul eller födelsedag... spelar ingen roll,
jag står där typ den 23/12 å funderar på hur faan jag ska hinna 
fixa maten till julaftonens middag.
Helt galet.

Som ett tillägg i mitt Må Bra 2017 har jag tänkt:
FRAMFÖRHÅLLNING & PLANERING

Jag inbillar mig faktiskt att OM jag får in en rutin och kan börja tänka efter före,
ja då skulle det ju faktiskt underlätta i vardagen,
att slippa fundera varje dag kl 15 va faan ska vi äta idag,
å måste jag i väg in på samhället å handla eller finns det något i kylskåp, 
skafferi som går att göra till mat?

Joo det finns ju mat i frysen oxå,
men om vi tar köttfärs som exempel måste ju den tina,
återigen FRAMFÖRHÅLLNING.

Kvällar då Elin har karateträning eller ridning,
eller kvällar då J ska i väg,
ja då händer det ofta att det blir sån där "enkel snabb" mat 😋
nu ska ingen tro att jag tar till den lättaste utvägen å köper mat,
nää så roligt ska vi ju inte ha en måndag eller en torsdag...
då blir det typ varma mackor eller möjligtvis hamburgare med bröd,
får Elin som hon vill äter hon strips eller möjligtvis en liten panpizza.


Skjut mig... men allvarligt , det är väl troligtvis fler än jag som har problem,
problem med Framförhållning & Planering,
som väljer det just för stunden lättaste utvägen.

Grejjen är att de här dagarna då det inte blir nån vettig ordning på middagsmaten,
de dagarna hoppar jag själv över att äta,
jag är inget big fan av varken varma mackor eller strips,
och den där panpizzan ja det äter jag icke.

Så YES 😄 Framförhållning & Planering,
de två nya orden jag ska försöka lära mig att gilla... att leva efter.

Med start idag då min nya vecka börjar idag söndag.




5 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Övning ger färdighet, sen kvittar det vad det gäller - tror jag!
Jag kör med matkasse ibland då jag bara är så trött på att hitta på mat. Men man kan gå inte på tex citygross hemsida och kolla recepten i de olika matkassarna och handla hem själv - eller bara få inspiration.
Du undrar hur jag gör med frösådderna. Jo jag har såtråg och krukor på alla tänkbara och otänkbara ställen, bord fönster, gästrum, golv ja där det finns plats! Men många av årets fröer har jag tänkt att så ute direkt. Men tomaterna måste jag förstås driva upp inne. Däremot har jag i år bestämt att de ca 100 dahliorna åker ner direkt ut i landen, det är för mycket pyssel att hålla på med dem inne. Det finns inte utrymme helt enkelt. Ha en bra eftermiddag/kväll! Kram

BP sa...

Önskar dig lycka till!

Alltså framförhållning och planering är ju skilda saker egentligen, ja för mig då. Säg om jag vet att någon fyller år om en månad då köper jag en present i god tid, mest för att inte glömma det... Det är framförhållning för mig - på ett ungefär alltså.

Jag känner många som gör en veckomatsedel och köper mat på söndagar för hela veckan. Det köper jag helt klart om man jobbar heltid och har ett eller fler barn som ska på olika aktiviteter under veckan. Är man som vi bara två personer så spontanshoppar jag hellre. Med andra ord så är jag ingen planerare heller.

Sedan fick jag mig ett riktigt gott skratt också - förlåt;-) Barnet ditt får alltså gärna äta "skräpmat", men själv äter du det inte. Love it!!! Men varma mackor tycker jag faktiskt om:-)

Lapplandsjäntan sa...

Ja det där med planering är ett jädra träsk alltså! 😉 Periodvis är vi superbra på det där med att planera mat och så vidare och då är det så jäkla skönt! Just för att en kommer undan den där stressen med att "Faan vi måste ju äta idag också, jaha - vad finns hemma/måste vi handla?" Men gång på gång så liksom rinner det ut i sanden till slut. Mest för att min placerings-ork tar slut. Viktigt att komma ihåg de dagar när planering etc fallerar - imorgon är en ny dag, en ny chans att få till det som man vill och "lyckas" 😊 Lycka till med målet! 😘

Lapplandsjäntan sa...

Svar,
Tack!! Vi kan nog lära varandra ett och annat! Och gällande inlägg - Great minds think allike säger de ju 😘

Nilla sa...

Jag har varit raka motsatsen och planerat allt men nu för tiden orkar jag inte så det får bli som det blir �� kra