torsdag 26 januari 2017

En riktig isbana och mina föräldrar




Med Norrländsk värmerekord - vi har nu plus 5 grader varmt - läste på nyheterna att Norrland/Västerbotten har högre/varmare temperatur än t ex Madrid, Spanien - så börjar det där pratet om klimatförändringar verkligen kännas verkligt och inte helt positivt.

Här hemma på vår gård skulle det i teorin funka att åka skridskor ⛸ helt jäkla livsfarligt snorhalt.

Någon promenad blir det således icke idag, trots brodd-skor/icebugs känns det onödigt att riskera bryta lårbenshalsen.

Jag ska dock hämta hem Elin från skolan då hon slutar kl 14, eller vi möts hos mina föräldrar/morfar & mormor eftersom jag dagligen hälsar på hos dem.

Är lite orolig för min far då jag tycker han blivit än mer glömsk och virrig allt som oftast, igår kom han t ex inte ihåg vad min rottisvovva hette, en hund som han verkligen var delaktig i, han var ofta ute med vovven som tidvis bodde hos mina föräldrar då jag var gravid, Elin var bebis å då jag var på sjukhus.

Mamma är ju lite eljest,
hon är ju som hon är... hon blev liksom en helt annan mer negativ och tvär person då pappa blev sjuk å inte längre är sig själv, lite som om hon ska straffa honom eftersom han råkade ut för oönskade komplikationer i samband med operationen.

Eftersom min mor liksom strutsen stoppar huvudet i sanden och inte vill varken veta själv eller berätta för oss i familjen om sitt mående så vet vi inte något om hur sjuk hon är... eller inte, mamma var på sjukstugan i måndags å väntar nu på besked, vad jag tycker är märkligt är att om det som var fel i hennes huvud berodde på en tia attack våren 2007, om det verkligen går att medicinera, behandla så långt senare.

Skickat från min iPhone

10 kommentarer:

Lapplandsjäntan sa...

Kanske får prova det här med konståkning istället för promenad 😜 Här öser regnet ner så inte mycket bättre väglag på östfronten. Tänkte våga mig på en prommis i alla fall efter lite kaffe. R ska ju haka på idag så vi får väl hålla i oss i varandra 😅

Veiken sa...

Det är inte klokt vilka nycker vädret har. Inte bra alls. Tråkigt med dina föräldrar. Hoppas att din mammas prover är OK! Kram
PS. Tack för dina fina ord om mina inlägg och bilder!

Ama de casa sa...

Tråkigt att det är som det är med dina föräldrar...

Det ser ju helt livsfarligt ut där på bilderna! Ta det försiktigt!

lenaiwales sa...

tredje försöket att kommentera. Något knas med mitt internet.
Ser verkligen snorhalt ut. Ta det försiktigt!
Verkligen konstigt väder när det är varmare i Norrland än i Madrid!
Tråkigt att höra att det är jobbigt för dina föräldrar. Har varit där!

"LillaSyster" sa...

Fy vilken isgata du har, du gör klokt i att stanna innne.
Jobbigt och tråkigt när minnet inte är med. Det är så jobbigt när ens nära och kära inte mår bra. Jag hoppas att det löser sig till det bästa. Tack för kramen det värmer, för det är så himla tomt. Ha en skön kväll. Kram

znogge sa...

Du milde tid vilken blixthalka ni har hos er nu. Det gäller verkligen att vara riktigt försiktig för olyckan kan snabbt vara framme.

Tråkigt att det är som det är med dina föräldrar men med åldern kommer tyvärr åkommorna smygande. Få förunnat att vara friska. Inte för att det är en tröst men... Låter skumt att de skulle kunna behandla din mamma så många år efter. Kan det inte röra sig om en förebyggande behandling?

Kram

BP sa...

Isgatan känner jag mycket väl igen! Den har vi haft länge och Icebugs var min livsförsäkring. Men även här har "global warming" fått en ny innebörd i år - efter några dagar med 3-7 plusgrader är det bara snö och is kvar på ställen som solen inte når. Å vi skriver ju ändå "mitt i vintern" den 26 januari. Lite skrämmande är det allt.

Ja du, din pappa har nog fått sviter efter operationen ifjol. Å han är ju inte 50 heller lngre. Var beredd på ett väldigt "selektivt" minne. Det är tyvärr bara "face the facts" är jag rädd. Har viss erfarenhet av det med svärmor...

Vad gäller din mamma så förstår jag henne faktiskt. Jag menar - hur hon än mår så blir hon ju varken bättre eller sämre av att hon delar med sig till er i familjen. För ni skulle ju troligen bara dutta med henne med mera. Så hon håller tyst om det. Det skulle jag faktiskt också göra.

Dessutom tror jag att hon ser hur din pappa förändras än mer än vad du gör. Å då vill hon vara stark och ta hand om honom, vilket hon yttrar på sitt sätt - att vara tvär och negativ. Typ - ja, titta vilka uppoffringar jag gör för dig. Frustation och oförmåga att ändra på situationen. Men hon ska minsann gå segrande ur striden.

Den kvinnliga logiken är konstig, väldigt konstig. Men jag känner igen mig i din mamma - lite grand i alla fall.

PS. Hoppas att du inte missförstår min kommentar (igen). Försöker bara att förklara hur jag tolkar dina föräldrars beteende - efter viss egen erfarenhet som sagt. Säg till om du kan vara utan mina "psykologiska" utläggningar, då hoppar jag dom. DS.

Annie sa...

Ahh den där isgatan känner jag igen .. ;) Ramlade ju igår, tack o lov gick det hyfsat ändå.
Idag ser det bättre ut på vägen-har nog smält bort ganska mycket ;)

Vad jobbigt med dina föräldrar, tufft att bli sjuk när man är äldre också :/

sv: Stackars din kusin som ramlade så :(

Kramar!

Ami sa...

Så tråkigt när det blir så med föräldrarna! Man vill ju ha dem som de alltid har varit!
Hoppas ni får en fin helg!
Kram

Nilla sa...

Förstår att det inte blev någon promenad. Inte kul med dina föräldrar �� kram