fredag 13 januari 2017

Egen tid, Mindfulness, Meditation







Egen tid... ett ord jag faktiskt började höra efter det Elin var född var "Egen tid",
det var otroligt viktigt för många, speciellt mammor, att få egen tid utan barn,
jag kan erkänna att de första fyra,
fem åren av Elins liv så hade jag typ aldrig någon egen tid,
delvis självvalt och delvis eftersom det inte fungerade speciellt bra.

Oftast under dessa första fyra, fem åren av Elins liv så tog jag alla chanser att få sova,
det enda viktiga var faktiskt sömn,
så visst på sätt å vis hade jag väl egen tid, jag tillbringade all tid jag kunde sovande.

De få gånger jag inte sov då jag så att säga hade egen tid så låg jag i badkaret,
jag har alltid tyckt om att ligga i blöt och ju varmare vatten desto bättre.

För övrigt så hade jag ju min gammel--vovva, min rottis-tik,
så självklart var även då promenader ett viktigt inslag i mitt liv.

rottis-vovvan januari 2009
hemma på vår gård

Men för att återgå till ordet "Egen tid"...
jag känner hur jag spårade ur här lite 😏

Meditation och mindfulness är något som jag tycker ingår i Egen tid,
egen tid bör ju vara tid som jag har för mig själv och för att må bättre,
egen tid kan dock även vara att jag sitter och läser eller går en promenad med the dogs,
det viktigaste med egen tid är att jag då gör något jag väljer för min egen skull.

Mindfulness tar fasta på ögonblicket. 
I översättning betyder mindfulness sinnesnärvaro eller medveten närvaro.

Egentligen är det ju så att Mindfulness kan betyda vad som helst,
helt olika från person till person,
det viktigaste med både egen tid och mindfulness är väl att det ska vara kravlöst,
något jag faktiskt gör för min egen skull, 
för mitt välbefinnande.

En del upplever att mindfulness minskar stress, ångest och nedstämdhet, 
 samt att det kan vara en hjälp för att hantera smärta och sömnproblem. 
Men det finns hittills ingen vetenskaplig undersökning som tydligt bevisar detta. 
De övergripande resultaten av dagens mindfulnessforskning visar att mindfulness är bra. 
Det är dock ännu oklart vad det exakt är som är bra 
och vilken effekt mindfulness har i detalj.


Det är bra att ibland släppa taget om tankar som skapar oro, bekymmer och missnöje. 
Hjärnan har svårt att skilja på det som är verkligt och det som är påhittat. 
Därför gör den inte skillnad mellan det du tänker och det du upplever i verkligheten. 
Det innebär att om du tänker tankar som gör att du blir orolig eller stressad reagerar 
kroppen som om det verkligen var så.

Genom att uppmärksamma tankar som just tankar och inte fakta är det lättare 
att få ett avstånd till dem. 
Då kan till exempel oroande och negativa tankar få finnas där utan att 
du styrs lika mycket av dem.


Jag har ju som jag skrivit om tidigare svårt att slappna av,
för mig kan det kanske bli lättare att få ett lugn och kanske kunna släppa taget,
inte hela tiden vara i full stridsberedskap.

Därför kan just mindfulness vara ett verktyg som hjälper mig.



Fokusera på det naturliga andetaget utan att styra andningen

Det är oftare lättare att bli lugn om du fokuserar på andningen. 
Så fort du känner tecken på oro kan du ta tre långsamma andetag. 
På så sätt kan du stanna upp, 
samla uppmärksamheten och få distans till dina tankar och känslor.

Gör en enkel övning så här:
1. Sitt på en stol eller till exempel på en kudde på golvet med benen i kors. 
Sitt med rak rygg. 
Om du vill kan du sitta utan att luta dig mot något ryggstöd.

2. Fäst din uppmärksamhet på andningen – blunda om det känns bra. 
Lyssna på andetagen.

3. Känn var du har andningen, i bröstet eller magen. 
Följ din naturliga inandning hela vägen in. 
Följ sedan utandningen hela vägen ut. Fortsätt så.

4. Du upptäcker att det finns fullt av tankar, det är helt normalt. 
Se tankarna, acceptera dem, släpp dem och kom tillbaka till andningen.


”Meditation är ett tillstånd som bara sker genom att praktisera medvetande, 
lugn och koncentration. Det handlar inte om att stänga ute tankar, 
men att skingra tankar och känna sig avslappnad är något som sker som 
ett resultat av vissa meditativa tekniker”, 



Detta borde kanske ha varit ett Onsdags inlägg i kategorin Må Bra tips...

9 kommentarer:

BP sa...

Här har vi nå't gemensamt - säger bara badkar. Jag skulle aldrig kunna överleva vintern utan ett badkar. Att ligga i rejält hett vatten och läsa en bok samt att ha en kopp kaffe, en juice alternativt en vinare brevid är det bästa jag vet. Där kan jag ligga i en halvtimme - minst. Å att det är slöseri med vatten struntar jag totalt i. Ett dagligt bad under hösten/vintern är bara ett måste. Så är det bara.

Kan ingenting om varken mindfulness eller meditation, men om du mår bra av det så är det ju bara köra på. Å mindfulness i ett badkar - är inte det idealiskt:-)

znogge sa...

Det kan vara svårt med egentid när barnen är små. själv minns jag att jag var konstant vaken när äldsta fröken var liten. Men det fanns inget alternativ så det var bara att uthärda och man klarade mer än vad man trodde.

Kram

Nilla sa...

Ett tag tyckte jag att det enda jag hörde från andra mammor var hur viktig deras egentid var. Själv har jag tränat som min egen tid annars har jag faktiskt trivts bäst i familjens sällskap.
Mindfulness och meditation tror jag är väldigt bra verktyg för att må bättre. Jag försöker meditera varje dag även om det slarvas i perioder. Kram

Annie sa...

Bra inlägg om mindfullnes :)

Tror på att det kan vara bra för att känna sig lugnare och mer harmonisk :)Kanske blir lite senare idag ;)

Hoppas att DU får en bra lördag*

Kram*

Ama de casa sa...

Egentid har jag mest i soffan med datorn eller en bok (på läsplattan nuförtiden). På promenaderna vill jag helst ha sällskap så jag har nån att diskutera allt som händer runtomkring med :-)

Ha en fin lördag!

trollet sa...

Min egentid spenderas oftast görandes ingenting... det bästa jag vet att göra helt själv...

Ami sa...

Jag hade inte heller mycket egentid när Max var liten...vet inte om jag saknade det heller egentligen. Man tänkte nog inte på det, utan allt rullade på som vanligt runt omkring.
Men att ligga i ett badkar med varmt vatten gillar jag också :)
Kram!

lenaiwales sa...

När barnen var små hade jag inte heller mycket egen tid, men nu är det helt annorlunda. Massor av tid som jag ständig fyller till bredden med saker jag egentligen vill göra, men kanske vore det bra att ibland bara stanna upp också.
Ha det bra!

ullie sa...

sa just det Tänk ett tag hade ja 3 barn Under 4 år ! fick aldrig tid o sen somnade man som en stock så fort de somnade för att orka
Tiden spenderar ja ju ofta framför tv eller data den är jätte viktig för mej då ja försöker slappna av o göra sånt ja gillar o tittar på det ja gillar o varma bad ja det är ju verkligen ett alternativ det gör ja än

vännen ha det så bra nu i morg själv är det jobb 7-16
stor kram