fredag 9 december 2016

Värkande kropp & massage, en ny skum diagnos





Igår var jag på behandling hos "min" rosenterapeut, 
jag har ju ständiga och mer eller mindre plågsamma besvär i ländryggen,
jag har värk i höfterna liksom i ben och fötter,
nu har jag även haft mer värk i bröstrygg och nacke,
vilket gör att all fysisk aktivitet är påfrestande.

Jag får ju mer hjälp av så kallad "alternativ medicin" än från Landstinget/Sjukstugan.





Detta med min värkande, bråkiga kropp...


Eventuellt kan jag ha nån ny skum diagnos,
förhoppningsvis får jag veta mer innan jul... men annars så blir det väl fortsättning följer,
det är ju så här att när man är sjukpensionär å varit sjuk i typ hela det vuxna livet så hamnar man långt ner på vårdstegen... prioriteringar gäller och då tar man dem friska först.

Jag ska ringa Sjukstugan på måndag å höra vad de nu kommit fram till,
ifall det visade sig några avvikelser vid senaste provtagningen.

Den eventuella nya skumma diagnosen är baserad på min värk i ländrygg, höfter och ben,
att värken har förvärrats sedan i slutet av september och att jag nu är delvis funktionshindrad då det gäller vissa fysiska aktiviteter.

Som exempel svårigheter att ta mig upp från sittande ställning,
jag har problem att gå nedför trappan. 

Jag kan ju tycka att om det nu finns något som kan utlösa och förvärra min värk,
försämra mitt mående vore det bra att ta itu med det typ nu. 

OBS missförstå mig rätt tack,
det är ju inte rosenterapeut som gav mig den nya skumma eventuella diagnosen,
det var ju vad jag fick höra av läkaren jag träffade nu senast.



 Inflammation i sakroilialederna 
Smärtan strålar ut i skinkorna, bäcken, låren och höfterna. 
Många vaknar tidigt om morgonen med  svår sakral smärta. 
hela ländryggen och bäcken värker och är ömt, ofta får vi kvinnor dessutom värk i grenen och på insidan av låren, ner mot knäet.
 Den kroniska molande värken och inflammationen från ländryggen 
påverkar båda benen, 
vilket kan resultera i extrem vilo-och rörelsevärk som omöjliggör 
att stå upp och att gå, 
värken är kännbar även när vi sitter. 
Det går inte att varken gå uppför eller nedför trappor. 
Dessutom drabbas de flesta av neurologiska symtom såsom känselbortfall, 
domningar och stickningar i båda benen. 
Dessa neurologiska skador kan även ge domningar och känselbortfall 
inte bara i benen utan även under fötterna.
Inflammationer i lederna mellan revbenen orsakar inte bara väldigt vilo-och rörelsevärk utan påverkar andningen negativt. 
Man kan få andningssvårigheter.


Engagerar i första hand det axiala skelettet, ryggraden/kotpelaren, 
 SI-lederna, intervertebrallederna, kostovertebrallederna, 
 kostosternallederna, sternoklavikularlederna, 
i övergången mellan ligament och kotor. 
AS ger både ökad ben -nedbrytning och ökad ben -nybildning. 
Inflammationer ger nedbrytning av ben lokalt runt omkring lederna, 
men ger också förlust av trabekulärt ben inne i kotkroppar och i de långa rörbenen. 
När tillväxt av kortikala ben och syndesmofyter bildas, leder detta till ankylos.

Inflammation i sakroiliakaleden
Inflammation i sakroiliakaleden
Inflammation i sakroiliakaleden
Inflammation i sakroiliakaleden
Inflammation i sakroiliakaleden
Inflammation i sakroiliakaleden

5 kommentarer:

Annie sa...

Så jobbigt för dig, hoppas verkligen Du kan få några svar på om det är nån ny ev diagnos :)
Tufft när livet blir så begränsat-lider med dig<3

Många kramar!

Ami sa...

Sänder en stor kram till dig!

Therese sa...

Tittar in å önskar dig en fin lördag! Hoppas du får klarhet om ny diagnos eller ej. Här väntar julbord ikväll men just nu känns det medt jobbigt att vara social, var nog med Lycksele igår... men blir nog trevligt bara man kommer sig iväg! Kram

znogge sa...

Misstänker man en ny diagnos borde det verkligen prioriteras tycker i alla fall jag. Men jag vet hur det är...

Kram och ha en bra lördag!

Nilla sa...

Kram <3