tisdag, december 13, 2016

Tisdag 13 december 2016


Hittills har väl veckan inte varit så kul,
ja ja jag vet jag gnäller... det finns så klart dem som har det värre

Först så har vi från å med fredag till idag tisdag haft otroligt kyligt,
alltså nästan minus 30 både lördag & söndag,
sedan igår så låg temperaturen omkring minus 23.

För det andra så igår förmiddag drabbades jag av magkramper,
rejält ont i magen å illamående, helt jäkla o-kul...
eftersom J var på sjukhuset i Lycksele på rehab var det ju bara å gilla läget,
trots mitt mående fick jag ju lov att hämta Elin då hon slutade skolan,
svårt att säga att jo men visst det ät minus 20 grader kallt men Du får gå hem ändå.

Sedan så det tredje var att igår kväll när jag skulle plocka ur tvättmaskinen å hänga tvätt så upptäckte jag att tvättmaskinen tydligen bestämt sig för att gå varm å i princip förstört en massa kläder,
tvättmaskinen har ju varit bråkig ett längre tag men aldrig hade jag trott att slutet var så nära,
nu är det ju bara å kasta tvättmaskinen eller rättare sagt köra den till sopstationen.

Sedan för det fjärde är det inte helt okey med Bullen,
igår måndag var han på dåligt humör och väldigt snarstucken,
tyvärr så är det mot Elin han gärna visar sitt missnöje. 
Eftersom vi inte vet ifall Bullen mår sämre eller varför han blir på dåligt humör, 
är det inte riktigt lätt att varken veta när eller varför han blir sur å bråkig.

Idag så mådde jag väl bättre, magen har lugnat ner sig,
då J skjutsade Elin till skolan så tog jag Frost med mig å återvände till sängen,
alltså... otroligt, men sant, jag å Frost sov typ från strax före 8 till närmare halv 1.

I eftermiddag var jag å hämtade Elin på skolan å sedan var vi till mina föräldrar/morfar & mormor där Elin var Lucia... jaa, tradition 😊 Elin har lussat för dem sedan hon var bebis.

Joo men YES sedan så har det idag varit runt minus 10,
ett tag så kom det snö å ett tag så var det snöblandat regn.

Lite bilder... kanske?
Bilder från i lördags.

En bild från tv-rummet... som synes har vi numera en julgardin,

 Som synes har vi även en Frost i soffan,

 Julgranen inte så rååsa när belysningen icke är tänd,
Frost inspekterar julpumlorna,
å YES både pumlor och belysning går i rosa.

En pumla = julgranskula, är en dekorativ ihålig sfärisk kula som hängs i julgranen.
Den kan vara i flera olika färger och utföranden.
I  de fyra nordligaste länen = Norrbotten, Västerbotten, Lappland och Ångermanland, 
används det dialektala ordet pumla.
 Ove Friman fick rätt. Efter 20 års kamp är ordet pumla på väg in i Svenska akademins ordlista, från och med 2015 års utgåva. "Jag tror det inte förrän jag ser det", säger han.

Det är 140 år sedan Svenska akademien såg över dialektord senast 
så att ordet pumla skulle komma in var långtifrån självklart. 
Ett hundratal gamla ord togs bort och ett tiotal nya lades till. 
I en intervju i Sveriges radio sade Lena Wenner, dialektforskare vid Institutet för språk och folkminnen i Göteborg (som arbetade med de provinsiella uttrycken) följande:
– Pumla som används i Norrland. 
Det är ett ord som jag vet att många saknar i ordlistan. 
Så det får komma in, det betyder julgranskula.
Ove Friman vill absolut inte ta åt sig äran. 
Det är alla pummelvänners förtjänst att ordet passerade det lilla, lilla nålsögat och lyckades bli ett ord som får stå i SAOL.

 
 Så här rosa är vår julgran i år,
på bild 1 ser Ni Frost & Elin, på bild 2 ser Ni Bullen,

Avslutar med en lördags Elin

7 kommentarer:

BP sa...

Rena rama våren på G hos er alltså;-)
Så bra att höra att du mår bättre idag. Äntligen! Hoppas det håller i sig. Det tär ju nå't så fruktansvärt när man ont i magen. Ungefär som migrän - hela kroppen påverkas och slås ut. Håller tummarna att den varmare temperaturen påverkar din hälsa på ett positivt sätt.

Den vita julgranen är aningen - errmmmhhhh - bättre än den rosa. Å utan lysande rosa pumlor är den ju faktiskt ganska fin;-) Gillar ordet pumla skarpt - kortare och lättare att uttala än julgranskula.

Osis med tvättmaskinen. Usel tajming med tanke på att plånboken brukar vara aningen tommare kring jul efter inköp av alla julklappar.

deninrekampen sa...

Sv: Tack, jag nominerade mig själv och Annie hihi (A)

Ussch så tradigt, det där med tvättmaskin, diskmaskin och alla maskiner man har hemma, när dem pajjar... Så tråkigt.. Brukar ju vara så med att går en sak sönder, ja då börjar allt gå sönder... :/

Hoppas du mår bättre nu, kram! <3

FREEDOMtravel sa...

Åh nu fick jag en förklaring på det där ordet pumla! Dialektord är kul men inte alltid lätt. Jag kommer från Skåne från början och hade förstås med mig en del ord som inte funkade i Sthlm, samtidigt som en del av stockholmarnas ord var konstiga för mig. Sånt som var nytt för mig när jag kom till Sthlm (skånskan i parentes): kastrull (panna), semla (fastlagsbulle), majbrasa (majbål), hink (spann) ... Hoppas att du får en bättre dag idag!

znogge sa...

Så skönt att ni har lite mildare hos er för -30 är alldeles gräsligt om man frågar mig. Granen blir verkligen härligt rosa när den är tänd och så fin bilden på Elin är!

Kram

Annie sa...

Vad jobbigt för dig, att du haft såna dagar :/
Så tufft för dig med magen, såklart du får klaga .. sånt är riktigt jobbigt!
Hade själv kramper och magsmärtor förut-så förstår.

Hoppas det känns lite bättre nu :)

Sv: Det är hyfsat iaf med mig :))

Kram*

lenaiwales sa...

Oj, så kallt! Ryser när jag tänker på det.
Roligt med dialektinlägget. Dialekter är så viktigt!
stackras dej, så mycket som går snett på en gång. Hoppas det vänder nu.

Ami sa...

Ja, ni har verkligen kallt hos er!
Men vilken fin gran ni har :)
Hoppas verkligen att du känner dig bättre idag!
Kram