söndag 18 december 2016

Lördag & Söndag


Förutom Julshow på Stallet så har vi ju hunnit med en massa annat under helgen...

I fredag eftermiddag kom Js dotter,
Elin och storasyster C var på Nattöppet och fyrverkeri inne på samhället fredagkväll,
då de skulle köra hem startade inte Cs bil... som tur var kunde C låna telefonen hos Blomhörnan å ringa hem efter hjälp... hennes mobil låg nämligen kvar här hemma.

Igår lördag skjutsade jag å C ner Elin till Stallet vid 10tiden,
sedan var vi på Salig Röra - Filadelfias lördagsloppis, ICA samt Blomhörnan innan vi återvände hem å fikade innan vi begav oss i väg till Stallet och Julshowen.

Efter det vi ätit middag - hasselbackspotatis och schnitzel - så tog vi tag i uppgiften att fixa efterrätt/kvällsfika, jag hade tidigare under veckan sett ett recept på kanelpäron å det hade jag å C bestämt att det skulle vi göra, kan väl säga att våra päron blev bra mycket fulare än de bilder på kaneläpplen jag såg på Instagram... men YES de blev goda, lite för mäktiga bara, en päronhalva hade absolut räckt.








Medan C började diska så satt Elin å drack julmust,
jag tror att det blev lite för mycket socker för fröken mus denna lördagskväll 😋

Jag å C hade då väldans skoj under vår tillverkning av Kanelpäron med chokladtopping.

Och för den som inte vet kan jag berätta att det är fullt möjligt att bli bakis efter en överkonsumtion av socker... i alla fall om man heter Åsa 😛 jag kände mig alltså bakis-dålig när jag vaknade i morse.


Så blev det dax att tända det fjärde ljuset...


Idag var det gradering på Karaten, vi tillbringade typ hela eftermiddagen på Sporthallen,
det gick bra, Elin fick ett nytt bälte... kan väl säga att jag var aningen orolig, Elin har ju bara varit med 50% av träningstillfällena under höstterminen eftersom hon haft ridning under måndagskvällarna. Nu får vi se om det blir fortsatt karate träning eller inte, Elin vet inte om hon vill fortsätta å jag kan ju inte direkt tvinga henne... två av hennes bästa kompisar har ju hoppat av karaten å det har ju gjort att Elin oxå har funderat på ett avslut.


Elin å pappan väntar på att få besked på hur graderingen gått.


En mycket nöjd Elin 💓


Skickat från min iPhone

11 kommentarer:

ullie sa...

så duktig hon e <3

ja du noll julklappar här oxå men ja det blir jul ändå får väl ta några efter annars men ja vi kommer hålla på in i sista dagen i år igen .. vet inte om det tillhör ha ha

kanel päron har ja inte ätit men har du ätit after eight på päron o in i ugnen en sväng ? mmm så gott

fin start på veckan kramiz

"LillaSyster" sa...

Oj en sockerchock, råa morötter återställer balansen☺ Karate eller inte, det är frågan men aktivitet eller två i veckan där man får röra på sig är ju inte helt fel för att orka med skolarbetet. Men man ska ju tycka att det är kul! Kramar

deninrekampen sa...

Sv: Tycker det är bra man inte skickar massa julkort faktiskt, man kan ju ringa och önska någon God jul om man vill göra det :) Känns mer personligt :) Men fint att ni skickat till henne :)

Så kul dem brevväxlar! :)

Hoppas du har en härlig söndag! kram

Nilla sa...

Heja Elin som är så duktig. Tråkigt för henne att kompisarna slutat men det blir säkert bra till slut ändå. Kram

BP sa...

Det verkar hända mera i Åsele än i Täby kan jag säga:-) Fyrverkerierna till exempel:-)

Hasselbackspotatis och schnitzel - mums säger jag bara! Å efterrätten såg ut precis som om en vanlig dödlig skulle ha tillagat den och inte en "nisse" som slängt päronet genom Photoshop om du förstår vad jag menar!

Att bli bakis efter en överkonsumtion av socker kan jag inte uttala mig om, då jag varken dricker julmust eller äter sötsaker. Men "riktig"t bakis vet jag vad det är, men även det har jag förträngt då det är ett tag sedan jag befann mig i den situationen;-)

Efter uppgraderingen borde Elin ju har fått mersmak tycker jag. Här kommer en länk till Marit som bor utanför Piteå: http://maritjohansson.se/blogg/ . Hennes dotter Mia började med karate när hon var ungefär lika gammal som Elin. Hon är snart 14 nu och ville också sluta, men fortsatte ändå. Å kolla hur långt hon har kommit. Visa bilden för Elin! Alla vill vi väl vara "framgångsrika" på ett eller annat sätt. Å personligen tror jag att Elin "behöver" dessa framgångar och njuter av dom. Vem skulle inte göra det???!!!!!!

BP sa...

Glömde ju säga att jag gillar bilden med J och Elin skarpt! Å kolla vilken stolt tjej du ser på sista bilden. Än en gång - stort, stort GRATTIS till dottern:-)

ullie sa...

åh nej lilla gumman hoppas hon inte blir sjuk nu .. fy så trist o ja det är inte lätt man vill inte smitta de gamle heller så... ja det blir jul ändå ni är ändå tillsammans tänk på det <3 krya på smittan

MartinaOlsson sa...

Hej! Jag vill bara tipsa dig om att lucka nummer 18 i min julkalender nu är öppen! I dagens lucka kan du vinna ett iLash ögonfransserum från White One som ger dig starkare, tjockare och längre ögonfransar :) Är detta någonting som du skulle vilja vinna? Klicka då på länken nedan för att vara med och tävla!
http://martinaolsson.myshowroom.se/64075/julkalender-lucka-18-5/
(en ny lucka öppnas varje dag klockan 11.00 t.o.m. den 24:e december)

znogge sa...

Kanske dags att välja ridningen då. Duktigt i alla fall av henne att klara det.

Kram och ha en bra start på veckan!

Annie sa...

Åh hasselbackare, det är så gott. är nog min favorit av potatisrätterna ;)
Låter som en mysig helg ;)

Hoppas Du får en hyfsad oh bra måndag :)

Kram

Ami sa...

Vilken trevlig helg ni har haft! Och päronen verkade goda. Får nog prova att göra det någon gång!
Så roligt att det gick bra för Elin.
Ha en fin måndag
Kram