tisdag, november 08, 2016

Skomakarens barn...


Det finns ju ett ordspråk som säger att skomakarens barn går i de sämsta skorna...

Kan väl säga att så är det här hemma oxå... fast på ett annat vis.

Igår morse var det minus 12 grader utomhus,
i sovrummet var det plus 13 grader varmt.

Med det vill jag ju bara säga att rörmokarens element fungerar icke,
rörmokarens fru får frysa... 


Det finns tydligen regler då man hyr sin lägenhet.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen 
i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. 
Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, 
och inte varmare än 26 grader på sommaren.

Som frisk hyresgäst har du rätt till minst 20 grader varmt i bostaden, 
efter riktlinjer från Socialstyrelsen. 
Är du äldre eller lider av sjukdom kan du kräva att hyresvärden 
skruvar upp temperaturen ytterligare ett par snäpp.
Visar termometern 18 grader eller mindre är det absolut läge att agera – 
för ditt eget välmåendes skull.


 

9 kommentarer:

BP sa...

Ja du, det har sina fördelar att bo i lägenhet. Vi gillar iofs att sova i ett "kallt" sovrum, men att vakna till 13 grader - nej tack! Hoppas rörmokaren fixar problemet, annars är det bara att skaffa elelement...

Ama de casa sa...

13 grader? Nej fy tusan, så kan du ju inte ha det!

"LillaSyster" sa...

ooooo stackars dig!
Jag hoppas att det är åtgärdat NU!

Veiken sa...

Mera värme till ert hus! Ni kan ju inte ha så vansinnigt kallt inne. Hoppas att det fixar sig omedelbart! Kram

Days by Johanna sa...

brrr kallt, hoppas ni fått igång elementen igen!

ja Erik vill ha katt så han blir nog glad. Vi hade haft en kattunge nu och jag bara hade känt för rensankattlådan, det är typ eriks ända krav och då jag tycker det är lite äckligt så hoppar jag gärna det, och då vill han inte ha för han vill inte göra det själv, utan det skall avra delat på oss båda, vilket jag förstår...

Annie sa...

Brr 13 grader det var kallt.
Hoppas ni får mer värme snart .. :)

Sv: Hur gick läkarträffen och vad hände?

Kramar*

BP sa...

Svar: Ja lite skillnad är det i folkmängd... Men att Täby bara har 9 000 färre invånare än Umeå, det visste jag inte. Men nu vet jag det också. Blogglandia är fantastisk!
Hoppas verkligen att rörmokaren fått igång elementet...

znogge sa...

Vilken gräslig temperatur både ute och inne! Tur att man kan reglera själv inomhus i alla fall ;-)

Kram

Nilla sa...

Hua, det där var lite väl kallt. Kram