söndag 13 november 2016

Du törs... en dum kommentar


Vi har varit ned till mina föräldrar/morfar & mormor å blivit bjudna på go' mat.

snodde bilden från Js facebook

Något som verkligen stör mig är när min mor säger:
Du törs smaka på tårtan... Vadå törs liksom?
Jag är inte direkt rädd...
problemet är ju att min mage ogillar gluten och blir bråkig,
det handlar ju inte om att inte våga,
det handlar om att inte vilja ha ont i magen.

Att det ska vara så svårt att förstå att jag undviker gluten,
eftersom jag inte mår bra av det,
det handlar ju inte om att något annat än att jag inte vill må dåligt.
Mina föräldrar skulle aldrig komma på iden att bjuda mig på jordnötter,
men ändå så förstår de icke att jag är allergisk, överkänslig rent allmänt... eller,
jag måste erkänna att jag inte begriper varför de inte förstår. 

Som exempel kan jag väl säga att jag blir icke bjuden på pasta hos mina föräldrar just eftersom jag är glutenintolerant... men tårta, tårta gjord på köpt tårtbotten,
det är ju helt annat,
då plötsligt kommer kommentaren Du törs...
Det är aldrig lätt.


6 kommentarer:

Ama de casa sa...

Det där med kost är inte lätt alla gånger. Tror att det kan vara en generationsfråga. Förr i tiden fanns det inte så många varianter av intoleranser att hålla reda på, kunskapen har ökat på senare år. Det gäller att hänga med och förstå sammanhanget...

TantGlad sa...

Dum kommentar och jag förstår hur du känner.

Svar: kolla mitt svar till dig.
Kramkram.

FREEDOMtravel sa...

Jobbigt att få en sån kommentar när man inte tål något. Kanske förstår de inte?

ullie sa...

ha ha gud förlåt men man blir liksom aldrig klok på dem är de ett släkte för sej föräldrar ?
Brukar kvitta hur många ggr ja säger saker ändå.. jasså har du sagt det ? ja vet ju din suýter är men du .... bla bla bla.. liksom gud!!
ja man rötnar till slut :D

Nilla sa...

Tänk att det ska vara så svårt för folk att förstå sig på allergier och överkänslighet. När jag arbetade fanns det kollegor som trodde att jag inte skulle få någon allergisk reaktion om de smög in med lunchlådan med fisk i :-p kram

Therese sa...

Ja dum kommentar, onödig. Selma fyllde 5 år :-) och nej pepparkaka och saffrans glögg testade vi ifjol men inget vi gillade, nu var det polka och åkerbär, men nej, dödskalle glöggen och päron är nog ändå favorit!