tisdag, november 15, 2016

Clean food - socker







Visst är det konstigt att det uppfattas mer fel om jag försöker äta mat jag mår bra av,
än att välja mat som jag vet jag mår sämre av?

Nu gäller ju inte detta bara mig,
det är väl utbrett att det naturliga å normala är att välja fel kost,
att tack nej till godis, fikabröd etc är på gränsen att vara ohövlig.

Ändå vet alla att socker inte är bra.

En grej jag tänkt på är att tidigare var det fullt acceptabelt att röka inomhus,
att röka i bil och offentlig miljö var mer en regel än ett undantag.

Kanske kommer det bli lika samma med socker i framtiden,
kanske Socialstyrelsen ihop med Sjukvården bestämmer att socker är skadligt.







Socker likställs ibland med alkohol/narkotika då det gäller beroendet,
socker är en beroendeframkallande drog.



Nu blir ju inte jag direkt sjuk av socker,
däremot tror jag det kan vara bra att dra ner på sockerintaget,
socker tillför ju inte direkt nån näring,
en sockerskatt på läsk vore kanske en bra ide,
typ som tobaksskatten å bensinskatten 😜

6 kommentarer:

Ina sa...

Kanske det blir sockerrutor ute på stan där man får ställa sig om man vill konsumera socker offentligt �� Jag skulle rösta FÖR, helt klart! Skulle underlätta för mig. Kram

BP sa...

Skulle också rösta för en sockerskatt, men staten skulle inte tjäna många kronor på mitt sockerintag kan jag säga. Konstigt nog har jag inget sockersug alls. Gillar inte godis, kakor, bullar med mera. Om jag tänker efter så äter jag cheesecake, pannacotta, Dajm och Dumle kanske en gång per år. Inte samtidigt dock.

Det som är lurigt är att så många varor - bland annat bröd - innehåller socker i en och annan form. Å vem orkar läsa alla innehållsförteckningar...

Ama de casa sa...

Det socker som jag har svårast att avstå är det som i form av kolhydrater finns i mat. Som pasta, bröd, ris och potatis...

Day by Johanna sa...

Ja socker är bov till mycket,

Ja förhoppningsvis vét vi på torsdag var som orsakat svullanden, skall göras en MR röntgen imorgon, sen skall de titta på den så torsdag hoppas jag, senast fredag.

Men hon mår bättre nu, är piggare och har ätit lite ikväll så känns som det går åt rätt håll

Nilla sa...

Visst är det konstigt? Och jag upplever att många tycker att man är väldigt besvärlig när man inte äter som de när man är bortbjuden och jag får ofta frågan, men vad äter du då? Jag tycker att jag äter normalt men inser att det är väldigt avvikande att inte kunna äta viss mat pga allergier och IBS och att sedan dessutom försöka välja hälsosam mat också. Aja baja, det får väl finnas gränser för hur besvärlig man kan vara :-D Kram

FREEDOMtravel sa...

Socker äter vi ju alldeles för mycket av, men förbjuda det är ju lite svårt eftersom det finns naturligt i frukt och grönsaker osv ;) (Och för att det finns en massa andra problem med förbud förstås). Sockerskatt och sånt har ju många pratat om och det är en intressant tanke, men det är inte helt lätt att genomföra i praktiken samt att politikerna är rädda för att bli impopulära. Helt lätt är det inte. Men jag jobbar med ett regeringsuppdrag just nu: Jag går igenom all forskning för att ta reda på hur man bäst främjar goda mat- och rörelsevanor i befolkningen, i alla olika målgrupper: barn, vuxna, äldre, människor med funktionsnedsättning, gravida osv osv... Jag har mycket att göra kan jag säga, för det finns en hel del forskning att plöja igenom ;) Men det är positivt att de är intresserade och har beställt detta!