onsdag, oktober 12, 2016

Vad jag läser 2016


Ett vakande öga (inbunden) 


 

 

 Målet är en bok i veckan = 52 böcker under ett år

 

 

 

Boklista

1. Lögnaren av Nora Roberts (vecka 2) a/1
2. Det fördolda av Hjorth Rosenfeldt (vecka 3) b/1
5.  Fjällgraven av Hjort, Rosenfeldt (vecka 6) b/3
6. Den stumma flickan av Hjort, Rosenfeldt (vecka 6) b/4
7.  Snövit ska dö av Nele Neuhaus  (vecka 8) d/1
8. En förtrollad ö av Nora Roberts (vecka 8) a/2
9.  Himlen är alltid högre av Jonas Moström (vecka 9) e/1
10.  Höstoffer av Mons Kallentoft (vecka 10) sportlov f/1
11.  Blodläge av Johan Theorin (vecka 10) sportlov g/1
12.  Skuggorna av Katarina Wennstam (vecka 11) h/1
  14. De underkända av Hjort, Rosenfeldt (vecka 13) b/5
  15. Utmarker av Arne Dahl (vecka 14) j/1
16. Skumtimmen av Johan Theorin (vecka 14) g/2
17. Andra andningen av Sofie Sarenbrant (vecka 15) k/1
18. Visning pågår av Sofie Sarenbrant (vecka 17) k/2
19. Ole Dole av M.J Arlidge (vecka 20) l/1
21. Vågspel av Ann Rosman (vecka 24) n/1
22. PRIO ETT av Emilie Schepp (vecka 25) o/1
  23. Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant (vecka 27) k/3
24. Eldjägarna av Mons Kallentoft (vecka 29) f/2
25. Odjuret av Rosenlund & Hellström (vecka 31) p/1
26. Fyrmästarens dotter av Ann Rosman (vecka 32) n/2
27. Tomma luften av Ann Cleeves (vecka 33) q/1
28.  Zack  av Mons Kallentoft och Markus Lutteman (vecka 35) f/3
29. Skugghäxan av Katerina Janouch (vecka 36) r/1
30. Inte mitt barn av Patricia Kay (vecka 38) s/1
31. Ett vakande öga av Fredrik Olsson (vecka 41) t/1 

Denna bok Ett vakande öga är del två i en serie, 
då jag inte läst den första boken 
vet jag icke om jag eventuellt tyckt boken varit bättre ifall jag läst del ett först... 
men jag kommer icke att läsa fler böcker av Fredrik Olsson 
- inte just nu i alla fall -
jag har ju tragglat mig genom denna bok på ren vilja,
jag avskyr att lämna en bok oläst... hur trist boken än är vill jag läsa klart,
men kort sagt, Ett vakande öga är en av de absolut sämre böcker jag läst.

Det bästa i boken är det två, tre sista kapitlen, det är då det händer något...



 När allting rasar

Strömmen slås ut i stora delar av Sverige.
Över hela världen utsätts viktiga mål för elektroniska attacker.
Och den nyligen avskedade kryptologen William Sandberg grips av sina egna forna kolleger, misstänkt för att ligga bakom dåden.

I Ett vakande öga möter vi William och Christina Sandberg tre år före händelserna i Slutet på kedjan. Deras tjugoåriga dotter Sara är spårlöst försvunnen, 
William är nedbruten, härjad och avstängd från sitt jobb på försvarshögkvarteret, 
och Christina har för sista gången släppt sina nycklar genom brevlådan och flyttat ut.

När så det svenska strömavbrottet visar sig vara ett i en lång rad 

liknande attacker världen över, 
blir Williams enda sätt att rentvå sig att själv försöka hitta 
vem eller vilka som ligger bakom.
Men vem är det som följer honom för varje steg han tar? 
Vad vet försvaret som de inte berättar? 
Och varför verkar Sara ha med händelserna att göra?

Med privatlivet i upplösning och anklagad för terrorbrott han inte begått, 
måste William hitta den verkliga källan till attackerna innan samhället slås i spillror. 
På var sitt håll inleder han och Christina en desperat jakt på sanningen 
- en jakt som tvingar dem båda att möta sina egna mörkaste minnen.

Ett vakande öga är en spänningsroman om det moderna samhällets sårbarhet, 
sökandet efter mening, och om vad det egentligen betyder att vara vid liv.

För att vara en spänningsroman måste jag säga att det var en otroligt ospännande bok.

6 kommentarer:

BP sa...

Tack för den recensionen! Du vet det är nämligen så att Pocket Shop i mitt lokala centrum stänger efter helgen. Sedan igår har dom 50 procent rabatt på alla böcker. Så jag har börjat hamstra. Nu vet jag i alla fall vad jag inte ska köpa. Tack tjejen:-)

deninrekampen sa...

Tack för kramen, skickar dig en kram tillbaka <3

Oh, kan jag inte också få läsa så snabbt :) Tar sådan tid för mig... Men men jag läser iaf :)

Hur är allt just nu? :)

Kram

znogge sa...

Ny för mig men jag tror att den får vara. Ospännande spänningsromaner är så där...

Kram

ullie sa...

men oj va kallt redan ja tyvärr gör de ju det numera när de blir större o man kan inget annat göra. sa precis till felicia att det blir väl ingen overall i år kanske utan byxor o jacka kommer behövvas sanrt
tycker det är kallt här plus 5 på morgonen . brrr

kramizar o krya på kramen

Miranda Frings sa...

Jag skulle verkligen vilja läsa mera, men har sällan tid till det. Ha det bäst och tack för recensionen 😘 ha en trevlig helg. Hos mig ska det jagas i vanlig ordning 😊

Ama de casa sa...

Tack för varningen :-)