tisdag 25 oktober 2016

Kontaktförsök med klasslärare






Efter ha läst Era kommentarer så har jag nu ringt Elins lärare,
fick dock icke något svar så jag har även SMSat,
förhoppningsvis hör hen av sig under eftermiddagen.

Jag ringde/sms:ade kl 13.50

I morse var det dock inga problem å inget dåligt mående,
idag var det inga svårigheter utan typ precis som vanligt innan det blev fel,
trots vi blev aningen sena så Elin fick lov att springa så inget prat om att vara hemma,
så just idag var det en bra morgon.
Elin börjar skolan kl 8, vi var på skolan 7.55 så vi var icke så sena...
men då lektionssalen ligger i annan byggnad - på högstadiets område,
så är det en bit från skolgården å till lektionssalen.

En sak Elin sa som jag tycker låter märklig är att läraren de har i Bild tydligen sagt att kommer eleverna en minut för sent så har hen låst dörren å de får stå kvar utanför.
Yes Elin hade Bild som första ämne å risken hon skulle komma försent oroade henne.

Om detta är sant låter det tokigt,
även om jag anser att det är viktigt att passa tiden, absolut, 
så kan det finnas skäl som gör att det ibland blir försening 
- i vårt fall nu på morgonen ett akut toabesök - 
att låsa dörren, stänga elever ute känns fel.

För en tid sedan så skulle ju Elin sluta kl 13, 
men läraren drog över lektionstiden drygt 5 minuter, 
så Elin missade nästan sin spellektion,
så det kan ju även hända att lärare icke håller tiden...
om nu elever straffas för att de kommer för sent - om Elin nu inte hann,
borde väl lärare oxå straffas... 
om de inte håller koll på tiden å drar över lektionen
så barn kommer försent till sin aktivitet.

10 kommentarer:

Miranda Frings sa...

Precis samma sak sa min son häromdagen.

-Lärarna skäller hela tiden att vi ska vara i tid, men hur lätt är det, då inte de håller tiden, då kommer vi försent till nästa lektionen...

Stress på barn är inte bra, så stå på dig och kolla upp!

Krama Elin och hälsa att hon ska vara stark och öppen. Att stänga in känslor är farligt!

Kram på Er!

Nilla sa...

Det låter ju inget vidare. Låsa dörren kan man kanske göra till äldre elever men inte så unga. Det finns ju dessutom stor risk att det inte ens är elevens fel att de kommer för sent. Kram

Ama de casa sa...

Låter väldigt hårt det där med att bli utlåst från lektionen om man inte är prick i tid. Det är många saker som kan hända på vägen som man inte rår över...

Hoppas läraren hör av sig snart!

BP sa...

Blogglandia är ändå fantastisk tycker jag. Du lyssnar på vad dina läsare skriver och gör helt rätt i att kontakta läraren.
Att man ska passa tider är helt rätt, men att låsa dörren är väl att ta i. Herregud, det påminner om tiden när jag gick i skolan. Trodde det hade blivit bättre, men uppenbarligen inte.
Å lärare ska väl föregå med gott exempel, dvs de ska absolut hålla tider. Speciellt då det ju ofta är betydligt längre avstånd mellan aktiviteter hos er än här i storstan.

Days by Johanna sa...

Hoppas klassläraren ringde tillbaka till dig. När de är så små som Elin är kan de inte göra så, men en högsatide elev kunde man gott låsa ute om de kommer försent, men kanske inte för 1 min. Men högstdaie elever borde veta mer typ. Och dra ut på tiden, skulle aldrig drömma om och göra det. Lärarens ansvar att sluta 13:00 om skolan ska vara sluta då

Annie sa...

Låter ganska hårt tycker jag.
Då ska ju inte läraren dra över tiden heller kan jag tycka ..
Samma borde ju gälla och läraren är ju ändå vuxen och då tycker jag man kan kräva lite mer kanske .. :)

Hoppas det ordnar sig!

Days by Johanna sa...

Självklart kommer bild på Hugo i tröjan! :)

Och tack för ditt middagstips :) Skall absolut testas

ullie sa...

Tycker ofta det är så att man inte får komma för sent men att de kan dra över sin tid spelar ju ingen roll suck

Tror nog läraren ringer upp min tog nog tre dagar lite dåligt tycker ja men man har oxå kunnat maila vilket ja tyckte va lite svårt att förklara sej men ja ja bara ni får ordning på det förstår hemnnes oro om det är så helt klart <3
kramar fina o sov så gott i natt

BP sa...

Bra!!!! Det var ändå snabba ryck! Önskar dig verkligen lycka till.

PS. Måste samtidigt medge att min teori att Elin var "rädd om dig" verkar vara helt fel... DS.

Amanda Jona [SPONTAN] sa...

Tycker ni ska ta och prata med den där bildläraren, det är nämligen mot skollagen att låsa klassrumsdörren! I Sverige har vi skolplikt, och om läraren låser dörren missar eleven sin rätt till utbildning.