söndag 16 oktober 2016

Eat clean


I torsdags då vi var i Vilhelmina köpte min mor en kokbok till mig,
vissa av Er vet säkert att jag samlar på kokböcker... 
Kokboken jag fick är Eat Clean - kokboken - av Kristina Andersson.

 

Beskrivning
av Kristina Andersson är receptboken för dig som vill börja äta  
renare och nyttig mat och må bättre.
 

EAT CLEAN : KOKBOKEN är uppföljaren till storsäljaren Eat Clean – 
och som namnet antyder innehåller den många fler recept än den första boken. 
Du får nyttig information om maten du äter och 
hur du kan påverka hur du mår genom dina matvanor. 
Det blir också lättare att ta ta steget och börja äta ”rent” 
tack vare alla recept, handfasta råd och inspiration i boken.
EAT CLEAN : KOKBOKEN är en guidebok till maten som hjälper dig att stärka ditt immunförsvar, skydda mot olika sjukdomar och förhöjer din prestationsförmåga. 
Detta är den enda boken du behöver för att leva och äta hälsosamt. 


 Jag har hittills mest bara bläddrat å tittat,
men det finns absolut en mängd matnyttigt å användbart,
som Ni kanske minns försöker jag hålla mig till Clean food.

Att äta bra och hälsosam mat handlar inte om vikt,
platt mage eller lyster i hyn.
Det är inte heller något som bara angår en viss grupp människor.
Det handlar om något lika grundläggande som tandborstning,
något som vi alla behöver göra, varje dag.
Att bry sig om vad man stoppar i sig är att ge kroppen,
det vill säga oss själva,
de bästa förutsättningarna för att fungera optimalt och hålla länge.
Tänder som inte borstas kan ramla ur,
en kropp som inte får rätt mat kan bli sjuk.
Valet av mat kan vara skillnaden mellan frisk eller sjuk,
pigg eller trött, ont eller inte ont,
skadad eller hel, stark eller svag.
Det är Du som bestämmer, det är Dina val och prioriteringar i vardagen som avgör. 
 

Jag har nu sedan i torsdags då vi var till Vilhelmina 
"fuskat" och ätit fel vilket jag även redan nu känner av,
utslag, kliande eksem och en bråkig mage,
jag har även huvudvärk och mår diffust sämre.

Yes jag skyller dessa "symtom" på maten jag inte borde ha ätit.

Men... det är ju på sätt å vis positivt med försämrat mående efter det jag frångått den "rätta vägen",
det gör ju att det faktiskt blir lättare att fortsätta med clean food.

Om jag kan välja att må bättre... så varför välja sämre?


Inget av det vi kallar mat är så farligt eller dåligt att Du aldrig kan äta det,
men undvik att slentrian äta sånt som är mindre bra. 

... är det maximal njutning Du är ute efter ska Du välja det Du tycker är godast!! 

10 kommentarer:

Ami sa...

Visst äter man mycket som man inte borde! Och en kokbok är alltid bra att kika i för att få lite tips och idéer :)
Kram

znogge sa...

Maten påverkar oss mer än vad vi tror så visst är det viktigt att äta rätt. Bäst är det om rätt och gott stämmer ;-)

Kram

Days by Johanna sa...

Ibland är det bra och äta fel så man ser att det är fel, och hur bra man mår av hålla sin kost :)

Japp vi har höstlov v 44 ni med? :)

Ama de casa sa...

Visst har maten en stooor inverkan på hur vi mår! Man kan fuska ibland, men är man känslig mot viss föda bör man nog tänka efter före - är det värt det? Svårt. För just i stunden känns det bra...

Annie sa...

Bra inlägg och gillar din sista rad i inlägget också :)

Sv: Hoppas det slår in för oss båda<3

kramar

TantGlad sa...

Kokböcker är alltid bra att ha.

Ha en fin ny vecka å kram.

Miranda Frings sa...

Ja det finns mycket skit i maten, därför känner jag mig stolt över att nästan vara helt självförsörjande med kött från skogen, fisk från fjällen och egen gris o potatis. Jag äter nyttigt för att hålla mig lätt för att mina lungor ska orka med. Klart att fel mat påverkar kroppen. Helt klokt tänkt. Hoppas de tar med i boken vikten av närproducerat, ekologisk och skogologisk 😊 Ha en fin dag 💕

Miranda Frings sa...

Ja det finns mycket skit i maten, därför känner jag mig stolt över att nästan vara helt självförsörjande med kött från skogen, fisk från fjällen och egen gris o potatis. Jag äter nyttigt för att hålla mig lätt för att mina lungor ska orka med. Klart att fel mat påverkar kroppen. Helt klokt tänkt. Hoppas de tar med i boken vikten av närproducerat, ekologisk och skogologisk 😊 Ha en fin dag 💕

Nilla sa...

Maten påverkar hälsan så mycket mer än man tror och ändå är det så lätt att falla tillbaks i gamla hjulspår. Kram

Ina sa...

Kram