torsdag, september 22, 2016

Vikten av att passa tider








Igår onsdag hade jag totalt glömt att Elin skulle ha gitarrlektion kl 13,
Elin slutar skolan precis 13.00, 
men Musikskolan ligger i en byggnad jämte skolan, 
så det tar typ 2 minuter för Elin att förflytta sig mellan - ifall hon är snabb...

Eftersom jag kom till skolan strax före 13 lämnade jag Elins gitarr på Musikskolan,
gick sedan över till skolbyggnaden där Elin har sitt klassrum,
där fick jag vänta... att skoldagen slutade enligt schema 13.00 hade ingen betydelse,
drygt 5 minuter efter utsatt sluttid kom Elin ut från klassrummet.

Vanligtvis har väl tiden ingen större betydelse.

Men nu kom Elin drygt 7 minuter försent till sin spelning.

Nu kunde vi ändra speltiden, den ansvarige spelläraren förstod problemet och nu blir det gitarrlektion för Elin 13.40 - vilket innebär att Elin får sitta utanför spellokalen och vänta, 
men hellre det och hon kan närvara än att alltid gå miste om halva spellektionen.


Men vad jag egentligen reagerade på... Yes jag är en gnällig typ... eller inte.
Jag har bara åsikter och tycker att saker å ting ska vara rätt.
Vi vuxna, föräldrar, skolpersonal, ledare för olika aktiviteter etc anser det självklart att barn ska passa tider, inte komma försent och att barn ska förstå vikten av att alltid komma i tid,
ingen gillar ju att vänta...
Men nu igår onsdag höll Elins klasslärare kvar klassen drygt 5 minuter efter utsatt sluttid,
även om 5 minuter inte är så länge så är det dock 5 minuter längre än det planerade,
detta att dra ut på lektion och inte hålla tider hände även då å å när Elin gick i 3an,
jag vet inte varför... men jag tycker det är ett ofog.
Om nu t ex Elin skulle varit till tandläkare i stället för gitarrlektion hade hon kommit försent,
för även om Elin haft tandläkartid 13.10, 
det tar max 10 minuter från skolan till Folktandvården med bil, så hade vi aldrig hunnit. 
Jag har ju som tänkt att står det 13.00 som sluttid på schemat, ja då är lektionen över kl 13,
jag har tyckt Elin varit så saktfärdig då hon kommit till mig där jag sitter ute på parkeringen å väntar,
nu förstår jag att det inte alltid beror på Elin då hon kommer 10 - 15 minuter efter det hon egentligen slutade lektionen för dagen.

Så... är jag ensam om att tycka att tider ska hållas?

Är det skillnad då det gäller barn?

Poängen i det hela är att varför ska barn - som gör som vi vuxna gör - inte som vi säger,
passa tider och vara punktliga ifall klassläraren - en viktig förebild - inte håller tiden?

7 kommentarer:

Annie sa...

Håller helt med dig ..
ska man vara lärare och lära ut till barnen är det väl extra viktigt att göra "rätt själv" ..
Man kan ju inte begära att barnen ska hålla tider om inte läraren ( den vuxna ) gör det.

Hoppas att Du med får en hyfsad och bra dag idag :)

Kramar*

znoggge sa...

Håller med! Tider är till för att hållas och det är en principsak att komma i tid.

Kram

Ami sa...

Absolut ska man komma i tid! Det är viktigt att lära sina barn. Sen kan det ju självklart inträffa saker som gör att det är omöjligt sluta prick ett, eller att komma i tid till ett möte. Men det får ju inte hända gång på gång!
Kram

"LillaSyster" sa...

Håller med dig, jag blir galen på folk som inte kan passa sina tider. Kan man inte dyka upp i tid så hör man av sig och talar om det - jag förstår om det kan strula till sig, men då hör man av sig. Inte lätt för Elin i det här fallet. Vilken tur att gitarrläraren var så förstående och kunde flytta på spelningen, det är ju inte kul för Elina att behöva stressa iväg till spelningen heller och sen när det blir vinter med mer kläder och så. Nu kan hon ju ta det lugnt. Ha en fin dag, själv håller jag på att städa och möblera om i gästrummet! Kram

Nilla sa...

Det är klart att det är viktigt att hålla tiden även när det gäller barn. De kan ju faktiskt ha viktiga aktiviteter direkt efter skoldagen som de kanske tycker det är jättejobbigt att komna för sent till. Kram

Ama de casa sa...

Tider ska hållas - av alla! Det är dålig respekt att slösa bort andra människors tid. Dom som får vänta, alltså. Det ska vara MYCKET goda skäl ifall man kommer för sent...

Therese sa...

Ja håller med tider ska hållas! Blir frustrerad när så inte är fallet och man blir sen eller tok drar över...