torsdag 15 september 2016

Locus of control






Jag har lärt mig ett nytt ord, förhoppningsvis ska jag kunna förstå å handla därefter oxå...

Locus of control 

Begrepp och teorin bakom det utvecklades av Julian B. Rotter på 1950-talet,
ordet locus betyder plats på latin, 
 har Du hög locus of control så upplever Du att Du kan styra och kontrollera Ditt liv. 

Du har Din framtid i Dina händer, helt enkelt.

Motsatsen innebär att Du är ett offer för omständigheter och att Du styrs av faktorer som Du inte kan påverka eller har inflytande över. Saker bara händer i Ditt liv och Du blir ofta drabbad.

Äger Du Locus of control 
betyder det att Du tror att Dina egna handlingar påverkar skeenden i Ditt liv, 
det innebär att Du står med stor del av ansvaret själv,
det skapar i sin tur alla möjligheter i världen. 




5 kommentarer:

Therese sa...

Japp idag är det utan tvekan locus of control som styr mitt liv! Och det ska jag fira ordentligt. Ska snickra ihop ett inlägg...

Nilla sa...

Vad spännande :-) Kram

"LillaSyster" sa...

=)
Just do it!!

Ama de casa sa...

Ett braigt uttryck :-)

Freja sa...

Jag har Locus of Control men är just nu inte så styrkraftig...